Projekt MatchBeta stworzony przez firmę doradczą PwC jest rodzajem innowacji społecznej, odpowiadającej na jedno z największych wyzwań współczesnego świata – z jednej strony wesprze pracodawców w znalezieniu talentów dopasowanych do ich firm i wymagań na danym stanowisku, a młodym ludziom pomoże w określeniu właściwej ścieżki kariery. Sercem MatchBeta jest system sztucznej inteligencji, czyli efekt współpracy ekspertów z zespołu Data Analytics PwC oraz Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS – o nazwie M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant).
– Rynek pracy w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się diametralnie. W związku z transformacją cyfrową pojawiło się wiele nowych zawodów, a pokolenie millenialsów, które już teraz na świecie stanowi niemal połowę pracowników, jest o wiele bardziej wymagające w stosunku do rodzaju i formy zatrudnienia niż ich starsi koledzy. Na pracodawcach wymusza to dostosowanie się do nowych reguł gry, ponieważ dotychczasowe metody rekrutacji okazują się coraz mniej efektywne – mówi Adam Krasoń, Prezes firmy doradczej PwC.
– Projekt MatchBeta to odpowiedź na rosnącą potrzebę przybliżania pracodawców i potencjalnych pracowników, poprzez dopasowanie ich kompetencji i oczekiwań już na pierwszym etapie relacji. Intuicja i doświadczenie rekruterów zostaje w tym wypadku wsparta precyzyjnym systemem sztucznej inteligencji. W późniejszym etapie dla młodych oznacza to przede wszystkim większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków już po zatrudnieniu i łatwiejsze odnalezienie się w firmie. Z kolei dla pracodawców – zmotywowanych pracowników, którzy dobrze czują się w swoim miejscu pracy, odpowiadającym ich oczekiwaniom – wyjaśnia Ewa Zmysłowska, Dyrektor Działu Kapitału Ludzkiego w PwC.
Punktem wyjścia do stworzenia systemu M.A.I.A. było opracowanie przez ekspertów z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS specjalistycznych testów, które w trakcie trwania programu MatchBeta będą wypełniali zarówno doświadczeni pracownicy, jak też pracodawcy i studenci. Respondenci będą odpowiadali m.in. na pytania związane z preferowanym środowiskiem pracy czy obszarem zainteresowań.
– Konstrukcja prawdziwego testu psychologicznego, a nie psychozabawy czy quizu, to proces żmudny i wieloetapowy. Stworzyliśmy startową wersję testu, teraz czas na zbieranie danych. Im więcej pracowników, a także absolwentów uda nam się przebadać, tym nasze wnioskowania będą bardziej dokładne. W kolejnych etapach planujemy opracowanie norm do testu tak, aby każdy mógł porównać swój wynik do wyników rówieśników czy osób pracujących na podobnych stanowiskach, co pomoże w określeniu swoich mocniejszych i słabszych stron – mówi dr Magdalena Kaczmarek z Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Projekt MatchBeta dopiero startuje – jest otwarty i dostępny zarówno dla pracowników, studentów oraz pracodawców. Niezwykle ważne jest pozyskanie jak największej liczby wypełnionych testów, na tym etapie przede wszystkim od pracowników z kilkuletnim doświadczeniem. Dzięki nim system nauczy się zależności pomiędzy charakterystykami osób a danymi zawodami oraz poziomem satysfakcji z wykonywanej pracy, poznając skomplikowane współzależności. W dalszej kolejności na podstawie analizy psychometrycznej M.A.I.A. stworzy precyzyjne profile behawioralno-zawodowe i będzie w stanie podpowiedzieć, do jakiego zawodu dana osoba ma największe predyspozycje. Z drugiej strony na podstawie testów wypełnionych przez pracodawców, aplikacja będzie mogła od razu zaproponować firmie najbardziej "dopasowanego" (do stanowiska i kultury organizacyjnej) pracownika.
– Projekt MatchBeta, którego elementem jest M.A.I.A., to połączenie psychologii i preferencji zawodowych określonych w sposób analityczny, przez dane. Sztuczna inteligencja automatycznie uczy się i wyciąga wnioski. M.A.I.A. nie tylko sugeruje studentom odpowiedni dla nich zawód, ale także pomaga profesjonalistom planować dalsze kroki kariery. Dokonuje także preselekcji kandydatów, usprawniając pracę rekruterów – podsumowuje Mariusz Śpiewak, partner w PwC, lider zespołu Data Analytics.
System M.A.I.A. to tylko jedna z części nowego projektu PwC MatchBeta. Docelowo, na stronie internetowej www.matchbeta.pl znajdzie się rozbudowana Karieroteka, w przystępny sposób prezentująca definicje nowych zawodów. Dla młodych ludzi to szansa na poznanie interesujących ich zawodów oraz usłyszenie pracowników, którzy już je wykonują. Pracodawcy dzięki Karierotece mogą natomiast promować wybrane przez siebie zawody, budując wśród potencjalnych kandydatów do pracy większą świadomość odnośnie kompetencji i oczekiwań.
W końcowym etapie I edycji MatchBeta zaplanowane są także spotkania stażystów z pracodawcami, w trakcie których prowadzone będą m.in. warsztaty związane z projektami społecznymi.