Wiadomości|

25.03.2025

Jak zmieniła się rola dyrektorów finansowych w ostatnich latach?

Sylwia Zając, Redaktorka naczelna, Grupa MBE

Przedstawiamy wyniki raportu „2025 Central Europe CFO Report” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, który zawiera odpowiedzi na temat problemów i wyzwań dyrektorów finansowych z ponad 650 organizacji w naszym regionie.

Wpływ roli CFO w zarządach firm na przestrzeni ostatnich pięciu lat
 

Ponad 60% dyrektorów finansowych uważa, że ​​ich rola w zarządzie wzrosła w ciągu ostatnich pięciu lat, szczególnie w obszarach zarządzania ryzykiem i transformacji cyfrowej. 22% respondentów wskazało na znaczący wzrost, a kolejne 42% dostrzegło umiarkowany rozwój swojej roli. Jedynie 2% zauważyło jej osłabienie.

Co ciekawe, choć wyniki badania są generalnie spójne dla wszystkich krajów objętych analizą, to w Polsce CFO odnotowali najwyższy wzrost wpływu w zarządach – ponad 40% określiło go jako znaczący.

Na poziomie branż największy wzrost wpływu dyrektorów finansowych widać w branży biotechnologii (35%), dobrach konsumpcyjnych (28%) i profesjonalnych usługach dla biznesu (26%). Wyjątkiem jest sektor publiczny, gdzie co piąty respondent zgłosił spadek swojej roli.

Czytaj także: Przyszłość BPO/SSC: Innowacje, rekrutacja ekspertów i globalne trendy w branży

CFO mają więcej obowiązkowych niż dotychczas

Wraz ze wzrostem wpływów dyrektorów finansowych rosła także odpowiedzialność. W badaniu CFO zostali zapytani o zmiany w ich obowiązkach w 15 obszarach. Osoby, które dostrzegły znaczący wzrost swojej roli w zarządzie, zaobserwowały również poszerzenie obowiązków średnio w połowie analizowanych kategorii.

Większość dyrektorów finansowych wskazała na zwiększoną odpowiedzialność w obszarze zarządzania ryzykiem. Warto podkreślić, że był to również obszar, w którym najmniejszy odsetek dyrektorów finansowych zadeklarował, że nigdy wcześniej nie należał do ich kompetencji.

Chociaż wzrost odpowiedzialności odnotowano we wszystkich typach firm, był on szczególnie widoczny w sektorach energetycznym, użyteczności publicznej oraz górniczym – aż siedmiu na ośmiu respondentów z tych branż zadeklarowało zwiększenie swoich obowiązków. Podobny trend obserwujemy w największych korporacjach oraz firmach z krajów byłej Jugosławii.

Drugim najczęściej wskazywanym obszarem zwiększonej odpowiedzialności była transformacja cyfrowa. Było to szczególnie widoczne w sektorze nauk przyrodniczych (gdzie zgłosiło to 75% CFO) oraz w branży dóbr konsumpcyjnych (prawie 66% respondentów). Wyjątkiem był sektor publiczny, w którym taka sama liczba dyrektorów finansowych zauważyła zarówno wzrost, jak i spadek obowiązków.

Wraz z wprowadzeniem nowych regulacji unijnych można było spodziewać się, że ESG zyska na znaczeniu w działaniach CFO – i rzeczywiście jest to widoczne w danych. Jednakże, choć ESG znalazło się wśród trzech obszarów o największym wzroście odpowiedzialności, to jednocześnie ponad 14% respondentów przyznało, że nigdy wcześniej nie zajmowało się tym zagadnieniem.

Inne obszary, w których CFO odnotowali wzrost swoich obowiązków, to zarządzanie danymi, optymalizacja procesów w całej firmie, IT oraz strategia i rozwój biznesu.

Poczucie sensu i wpływu oraz dobra komunikacja – na tym zależy CFO

Możliwość wprowadzania pozytywnych zmian w organizacji okazała się kluczowym czynnikiem wzmacniającym odporność psychiczną dyrektorów finansowych. Dotyczyło to niemal wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora publicznego (gdzie tylko 20% CFO uznało to za istotne) oraz branży usług biznesowych i profesjonalnych (38%).

Drugim i trzecim najczęściej wymienianym czynnikiem budującym odporność psychiczną były bezpośrednia komunikacja oraz poczucie sensu pracy. Choć wyniki w większości sektorów i regionów pozostają zbliżone, to w dużych korporacjach szczególnie podkreślano znaczenie „poczucia sensu kariery i kierowania się autentycznymi wartościami”.

Więcej wniosków:

Źródło: Raport „2025 Central Europe CFO Report”, Deloitte

Autor

Sylwia Zając

Sylwia Zając

Redaktorka naczelna, Grupa MBE

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

reklama