Raporty|

20.09.2011

Gdzie chcemy pracować

Małgorzata Lusar

Co decyduje o atrakcyjności pracodawcy w oczach specjalistów i managerów? Przede wszystkim wielkość i prestiż firmy, a także styl zarządzania i kultura organizacyjna.

Firma rekrutacyjna Antal International przeprowadziła badanie, które wyłoniło najbardziej pożądanych pracodawców w sektorze bankowości i finansów oraz wśród centrów usług finansowo-księgowych.


W ramach bankowości i finansów najczęściej wskazywanym atrakcyjnym pracodawcą okazała się Grupa BRE, a w sektorze BPO/SSC - powstałe w 2010 roku centrum Amway z podkrakowskiego Zabierzowa, obsługujące 25 europejskich spółek tej firmy. Respondenci badania firmy Antal International docenili też między innymi: Grupę ING, Nordea oraz centra usług Coca-Cola i IKEA.


O atrakcyjności wizerunku pracodawców w oczach pracowników decydują przede wszystkim wielkość i prestiż firmy (58 proc. wskazań w badaniu). Prawdopodobnie wiąże się to z silną obecnie tendencją do poszukiwania na rynku pracy bezpieczeństwa i stabilności wobec wciąż niepewnej sytuacji makroekonomicznej.


- W chwili obecnej, kiedy wiele banków przechodzi zmiany właścicielskie, a branża jeszcze nie do końca otrząsnęła się ze spowolnienia gospodarczego, kandydaci sceptycznie podchodzą do możliwości zmiany zatrudnienia. Z moich obserwacji wynika, że jeśli jednak rozważają taką możliwość, podstawowe znaczenie dla nich ma ustablizowana pozycja danego banku na rynku, jego wielkość i prestiż oraz brak gwałtownych zmian w strukturze właścicielskiej firmy. Tę tendencję potwierdzają wyniki 2. edycji badania Antal International - komentuje Daria Wancicka, manager zespołu rekrutującego specjalistów i menedżerów w obszarze bankowości w tej firmie.



W stronę pokolenia Y


Do pracy w danej korporacji zachęca również styl zarządzania i kultura organizacyjna (50 proc.) oraz wynagrodzenia i benefity (42 proc. wskazań w badaniu Antal International). - Dla kandydatów coraz ważniejszy staje się work-life balance, którego osiągnięcie pracodawca może ułatwić oferując takie rozwiązania, jak na przykład możliwość pracy w domu - zauważa Daria Wancicka.


Jest to zgodne z obserwacjami wielu ekspertów rynku pracy. Dziś "młodych wilków" nastawionych na szybką i dynamiczną karierę zastępują pracownicy, dla których pojęcia "samorealizacja" i "rozwój" niekoniecznie koncentrują się wokół pracy. Aktywność zawodowa jest postrzegana jako element konieczny do zaspokajania potrzeb, ale już nie najważniejszy ośrodek życiowych celów jednostki.


Dla części pracowników możliwości awansu i rozwoju wciąż jednak mają spore znaczenie (39 proc. wskazań w badaniu). Ważnym kryterium oceny pracodawcy pozostaje też umożliwianie rozwoju kompetencji poprzez szkolenia.



Centra usług nie tylko dla absolwentów


Centra usług finansowo-księgowych wciąż są postrzegane głównie jako kuźnie kadr oferujące możliwość startu zawodowego studentom i absolwentom stawiającym pierwsze kroki na rynku pracy. Okazuje się jednak, że stają się one coraz bardziej atrakcyjne także w oczach specjalistów i manager.


- Jako najbardziej pożądani pracodawcy wskazywane są przede wszystkim centra, które dopiero od niedawna istnieją na polskim rynku. Pracownicy liczą, że nowo powstałe firmy będą w stanie zaoferować im stanowiska obejmujące szerszy zakres obowiązków, większą odpowiedzialność oraz decyzyjność. Mają też nadzieję, że to przełoży się na wyższe wynagrodzenie i bardziej atrakcyjne benefity - komentuje Monika Dymkowska, Team Leader Antal International, specjalizująca się w rekrutacji do centrów usług.

Autor

Małgorzata Lusar

Małgorzata Lusar