Wyniki badania, przeprowadzonego przez Jobhouse & Great Digital w 2021 roku, wskazują, że średnia ocena poczucia szczęścia Polaków w pracy wynosi 6,3 w skali 1 do 10 [1]. Do najważniejszych czynników sprzyjających poczuciu zadowolenia z pracy, zdaniem ankierowanych, należą:
- dobre wynagrodzenie (88% odpowiedzi),
- współpracownicy, na których można liczyć (84%),
- oferowane możliwości rozwoju (81%),
- możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym (80%).
Poziom satysfakcji z pracy jest uzależniony od stanu równowagi panującej między potrzebami i oczekiwaniami pracownika wobec pracy a możliwościami ich zaspokojenia przez pracodawcę [2]. Jak pokazują wyniki innych badań, przeprowadzonych przez PwC, zachowania, oczekiwania i potrzeby pracowników zmieniają się w zależności od tego, jak długo pracują oni w danej organizacji [3]. Istnieje ścisła zależność między poziomem zadowolenia i zaangażowania pracowników a stażem pracy.
1. Miodowe miesiące lub lata
Safysfakcja i zaangażowanie pracowników są na najwyższym poziomie wtedy, gdy zachęceni wizją rozwoju kariery i głodni wyzwań stawiają w danej organizacji swoje pierwsze kroki. Taki "miesiąc miodowy", czyli czas po podpisaniu umowy, gdy pracownik wdraża się w nowe obowiązki i czuje ekscytację, wykonując powierzone zadania, może trwać nawet dwa lata. Autorzy badania zauważyli, że ten okres jest wyraźnie krótszy i trwa nieco ponad rok u osób, które rozpoczęły pracę w czasie pandemii i były zmuszone pracować głównie zdalnie.
Pracownicy, będący na samym początku swojej zawodowej drogi w danej organizacji oczekują przede wszystkim:
- możliwości rozwoju,
- poczucia sensu pracy,
- efektywnej współpracy między zespołami / departamentami.
Preferują przy tym dynamiczną kulturę organizacyjną, w której zadania nie są przypisane na stałe a bardziej niż wyniki eksponowany jest styl i atmosfera pracy.
2. Łyżka lub chochla dziegciu
Gdy "emocje już opadną" a ekscytację nowymi zadaniami przykryje rutyna dnia codzinnnego, co następuje po około dwóch latach od rozpoczęcia pracy, poziom satysfakcji i zaangażowania pracowników wyraźnie spada. Zmieniają się także ich oczekiwania, co związane może być z większym doświadczeniem albo może wynikać ogólnie z ich rozwoju zawodowego.
Na pierwszy plan wysuwają się wówczas takie życzenia jak:
- przejrzystość w wynagrodzeniach,
- stała progresja pensji i awansu,
- dotrzymywanie obietnic,
- możliwość zgłaszania nieprawidłowości.
Idealne miejsce pracy to takie, które jest oparte na procedurach i procesach i ostrożne we wdrażaniu innowacji.
3. Herbatka z miodem
Po roku lub półtora, gdy czasową frustrację udaje się przezwyciężyć, poziom satysfakcji i zaangażowania pracowników zwykle wraca do poziomu początkowego. Może nie jest tak słodko jak na początku, ale to dobry moment, by wypić herbatę z miodem i z dumą spojrzeć na swoją zawodową ścieżkę. Pracownicy na typ etapie mają już bogate doświadczenie i na niejednym projekcie połamali zęby. Łączy ich wyraźna więź z organizacją i czują się jej mocnym ogniwem.
Od pracodawcy oczekują:
- partnerstwa,
- autonomii i decyzyjności,
- uznania osobistego wkładu w sukces.
Pracownicy, którzy dotrą do tego etapu cenią sobie innowacyjną kulturę organizacyjną, która jest otwarta na nowe rozwiązania oraz taką, która dba o interesy innych ludzi (szczególnie tych, którzy mają słabszą pozycję w organizacji). Dużą wagę przykładają do zachowania wysokich standardów etycznych i interpersonalnych w firmie.
Źródła:
- [1] Szczęście w pracy Polaków. Raport z badania, Jobhouse & Great Digital, 2021.
- [2] Myjak, T. (2014), Wpływ formy zatrudnienia na zachowania organizacyjne. Empiryczne studium porównawcze, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
- [3] Kultura organizacyjna i zachowania pracowników. Jak i kiedy zmieniają się oczekiwania pracowników?, pwc.pl