Work-life balance – potrzeba dbania o życie prywatne wciąż bardzo aktualna
W 2025 roku, podobnie jak w ostatnich latach, pracownicy coraz częściej priorytetyzują swój dobrostan i życie osobiste. Z raportu wynika, że obecnie work-life balance jest czynnikiem bardziej motywującym niż nawet wynagrodzenie. Pracodawca może wyjść naprzeciw tym potrzebom zapewniając między innymi pracę hybrydową (jest to model preferowany przez większość respondentów) lub elastyczność czasu pracy oraz miejsca jej wykonania.
Twórcy badanie Randstad podkreślają również wagę indywidualizacji rozwiązań do potrzeb danego pracownika.
Work-life balance oraz stabilność zatrudnienia to, według badanych, najważniejsze czynniki w ich obecnej oraz potencjalnej przyszłej pracy. Warto więc przyjrzeć się potrzebom pracowników i wprowadzić zmiany, które pomogłyby im w zachowaniu lepszego balansu pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.
Czytaj: Harmonia czy balans? Idea work-life harmony
Oczekiwania pracowników wobec kultury firmy
Kultura i wartości firmy, choć pozostają w tyle za czynnikami takimi jak work-life balance, stabilizacja i zarobki, są dla pracowników niezwykle istotne – z roku na rok coraz bardziej.
W tegorocznej odsłonie badania prawie połowa (48%) respondentów twierdzi, że nie przyjęłaby oferty pracy w firmie o wartościach społecznych i środowiskowych niezgodnych z ich własnymi. W zeszłym roku z tym stwierdzeniem zgodziło się jedynie 38% badanych. Co więcej, aż 29% z nich (wzrost o 8 punktów procentowych) przyznało, że odeszło z pracy, gdyż nie zgadzali się z punktem widzenia liderów organizacji.
Talenty zwracają również uwagę na to, czy ich miejsce zatrudnienia daje im poczucie wspólnoty. 80% respondentów twierdzi, że jest to czynnik, który pomaga w lepszym wykonywaniu swoich obowiązków, a ponad połowa z nich zmieniłaby pracę z powodu braku poczucia przynależności.
Coraz bardziej kluczowe stają się również atmosfera oraz zdrowe relacje w pracy. Pracownik w 2025 roku nie chce już pracować w toksycznym środowisku – w szczególności, jeśli jest przedstawicielem młodszego pokolenia. W zeszłym roku 33% respondentów deklarowało, że zrezygnowało z pracy ze względu na toksyczną atmosferę, jednak podczas tegorocznego badania odsetek ten wzrósł do 44%. Najczęściej do takich decyzji skłonni są milenialsi (50%), a najrzadziej boomerzy (36%).
Możliwości rozwoju i samorealizacji
Z raportu Workmonitor 2025 jasno wynika: współczesny pracownik chce się rozwijać. Świadczą o tym poniższe dane:
- 44% nie przyjęłoby pracy bez możliwości rozwoju umiejętności istotnych w przyszłości (wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem).
- 41% odeszłoby, gdyby nie otrzymało możliwości nauki i rozwoju (wzrost o 12 punktów procentowych).
- 72% twierdzi, że szkolenia i inne możliwości rozwoju są ważne dla ich aktualnej lub przyszłej sytuacji zawodowej.
Warto zwrócić uwagę, że zdecydowana większość talentów liczy na możliwości rozwoju z pomocą wsparcia swojego pracodawcy. 2/3 badanych zadeklarowało, że za szkolenia i podnoszenie kwalifikacji odpowiedzialny powinien być pracodawca.
Jeżeli więc chcemy zatrzymać w swojej organizacji utalentowane, ambitne osoby, należy dać im przestrzeń i możliwości do rozwoju, a także zadbać, aby były one w równym stopniu dostępne dla wszystkich. To ważne, gdyż w wielu organizacjach dostęp do kursów i szkoleń różni się na przykład ze względu na stanowisko czy wiek.
Pracownicy obecnie najbardziej chcą się dokształcać z obszaru nowych technologii, a przede wszystkim sztucznej inteligencji. Zdaniem twórców raportu wynika to nie tylko z powodowanej rozwojem technologicznym, w tym AI, transformacji gospodarki, ale także z prawdopodobieństwa, że kolejna przełomowa technologia już jest gotowa, co jeszcze bardziej zmieniłoby rynek pracy.
Pracownik w 2025 roku chce być gotowy na zmiany i jest w stanie dołożyć wszelkich starań, aby nadążać za technologią i nowymi wymaganiami – trzeba mu więc w tym pomóc.
Jeśli chcesz również zwiększyć efektywność przyszłych rekrutacji, skorzystaj z możliwości publikacji ofert na naszym portalu.
Potrzeby pracowników w 2025 roku – kluczowe wnioski dla pracodawców
Oto najważniejsze informacje z badania, które mogą bezpośrednio wpłynąć na zmniejszenie rotacji w firmie oraz podnieść satysfakcję pracowników:
- Motywacja, mimo zaobserwowanych ogólnych trendów, to wciąż sprawa bardzo osobista i wymaga indywidualizacji.
- Dobrostan i work-life balance są obecnie ważniejsze nawet od zarobków.
- Pracodawcy zmieniają się na lepsze, ale wciąż jeszcze za mało.
- Coraz częstszymi powodami rotacji są: niezgoda z wartościami firmy, brak poczucia przynależności, toksyczna atmosfera oraz brak możliwości rozwoju.
Źródła: