Raporty|

30.03.2023

To spotkanie mogło być mailem? Zapytano Polaków o stosunek do spotkań w pracy

Redakcja, KarierawFinansach.pl

Kalendarz pęka w szwach, biegniemy z jednego spotkania na drugie? Czy pracownicy stali się ofiarami spotkań bez sensu, czy wręcz przeciwnie – spotkania są dla nich ważne oraz sprzyjają nawiązywaniu i rozwijaniu relacji? Sprawdźcie, jakie jest podejście Polek i Polaków do spotkań w pracy.

unsplash.com

unsplash.com

Na łamach serwisu LiveCareer.pl przeprowadzono badanie „To spotkanie mogło być mailem”, w którym prawie 1400 respondentek i respondentów podzieliło się swoimi doświadczeniami i opiniami, związanymi ze spotkaniami w pracy.

Prawie połowa Polek i Polaków podczas spotkań w pracy zajmuje się czymś innym, a 27% w ogóle nie widzi ich sensu.

Nie znaczy to jednak, że pracownice i pracownicy wyjątkowo nie cierpią spotkań — 62% przyznaje, że je lubi. Z drugiej strony 1/3 sądzi, że są one stresujące (w tym ponad połowa najmłodszych badanych) i nudne, a 23%, że są przez nie mniej produktywni. W dodatku Polki i Polacy nie spędzają zbyt wiele czasu na spotkaniach — większość ankietowanych (62%) przyznała, że spotkania zajmują im mniej niż 3 godziny w tygodniu.

Spotkanie na żywo czy online?

Większość badanych osób (69%) twierdzi, że głównie bierze udział w spotkaniach na żywo. U 13% przeważają spotkania online, a 18% ma po równo spotkań online i na żywo. Jeśli zaś chodzi o upodobania ankietowanych: 66% woli spotkania na żywo, 14% online, a pozostali nie mają preferencji. Co ciekawe, wśród najmłodszych (w grupie wiekowej 18-25 lat), spotkania online woli aż 22% — znacznie więcej niż wśród ogółu ankietowanych osób, oraz innych grup demograficznych.

Budowanie relacji, a może nuda?

Chociaż ponad 1/4 ankietowanych uważa, że spotkania są nudne, 75% twierdzi, że jest w stanie uważnie słuchać przez cały czas ich trwania. Dużo gorzej oceniają za to innych pracowników, którzy w opinii Polaków rozpraszają się: w mniej niż 10 minut (7% wskazań), po około 10-20 minutach (24%), po około 20-30 minutach (28%). Prawie 1/5 (19%) badanych uważa, że spotkania to marnowanie czasu. Sądzi tak więcej mężczyzn (23%) niż kobiet (16%). Ponadto, wśród osób pracujących online, zgadza się z tym stwierdzeniem 26%.

W badaniu wyraźnie widać, że znacznie gorzej do spotkań nastawione są osoby, które biorą w nich udział zdalnie. Być może więc to relacje i kontakt z drugim człowiekiem „na żywo” dla polskich pracowniczek i pracowników są w spotkaniach najważniejsze. Może być to również efekt pandemii COVID-19 i radości z powrotu do biur i zakładów pracy — komentuje Małgorzata Sury, autorka badania i ekspertka ds. kariery LiveCareer.pl.

Potwierdzają to wyniki badania — 76% ankietowanych osób uważa, że spotkania ogólnie sprzyjają rozwijaniu i pielęgnowaniu relacji interpersonalnych, a 74% że spotkania na żywo budują satysfakcjonujące relacje ze współpracowniczkami i współpracownikami.

Minusy spotkań

Badane i badani ocenili, co jest najbardziej, a co najmniej frustrujące w spotkaniach. Za denerwujące uznali: przedłużające bądź opóźniające się spotkania oraz brak planu. Za mało uciążliwe uważali: omawianie tematów, które nie dotyczą wszystkich uczestników, spotkania zaplanowane na poranne godziny oraz pytania od innych.

Chociaż osoby ankietowane zaznaczały, że zasadniczo lubią spotkania, to jednak zauważają wiele z ich wad, o których często mówi się w mediach — m.in. zbyt duża liczba tego typu obowiązków, wynikająca z nich dezorganizacja dnia czy obniżona produktywność. Widać też, że Polakom zależy na tym, aby spotkania w których biorą udział, były celowe i dobrze zorganizowanie — komentuje Żaneta Spadło, ekspertka ds. kariery LiveCareer.pl. 

Szczegółowe wyniki badania „To spotkanie mogło być mailem” można znaleźć tutaj.

Źródło: informacja prasowa. 

Autor

Redakcja

Redakcja

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.