Podsumowanie najważniejszych danych:
- Na koniec 2016 r. polskie banki obsługiwały 46 mln klientów.
- Dostęp do bankowości elektronicznej ma 31 mln klientów banków uniwersalnych.
- 3,5 mln klientów banków korzysta z aplikacji mobilnej, a 7,7 mln osób loguje się do banków z poziomu urządzenia mobilnego.
- W 2016 roku zlikwidowano w Polsce 799 placówek bankowych i ubyło 2970 etatów w bankach.
Największe banki w Polsce
Wśród pięciu największych pod względem aktywów banków w Polsce znajdują się: PKO Bank Polski, Bank Pekao, BZ WBK, mBank oraz ING Bank Śląski. Autorzy raportu zwracają uwagę na wzrost pozycji względem poprzedniego zestawienia BGŻ BNP Paribas, który ma już tylko jeden bank (ING Bank Śląski) do osiągnięcia swojego celu założonego w czasie fuzji – wejścia do pierwszej piątki banków w Polsce pod względem aktywów.
Pod względem liczby klientów największy jest również PKO BP – obsługuje blisko 9,2 mln podmiotów. Na drugim miejscu znalazł się Bank Pekao z 5,2 mln klientów, a na trzecim mBank z blisko 4,5 mln klientów. Niewiele mniej (4,4 mln) ma BZ WBK, a w tej kategorii pierwszą piątkę zamyka również ING Bank Śląski, który jako ostatni ma ponad 4 mln klientów. Kolejne w zestawieniu są Alior (który dzięki przejęciu wydzielonej części Banku BPH zyskał ponad milion klientów), BGŻ BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Millennium oraz Getin Noble Bank, który zamyka pierwszą dziesiątkę z 2 mln klientów.
Ankietowane banki na koniec grudnia 2016 roku miały 44 mln klientów indywidualnych. Najwięcej klientów obsługiwał PKO Bank Polski – blisko 8,8 mln. Na drugim miejscu uplasował się Bank Pekao z liczbą 4,9 mln. Podium zamyka BZ WBK, który na koniec roku miał 4 mln klientów detalicznych.
Konta i karty
Raport podaje, że na koniec grudnia 2016 roku ankietowane banki prowadziły łącznie 30,9 mln kont osobistych. W tym PKO BP i Inteligo miał 6 850 000 (wzrost o 229 000), Bank Pekao 3 773 443 (o 76 756 więcej niż w odpowiadającym okresie poprzedniego roku), mBank 3 214 253 (wzrost o 189 767), BZ WBK 3 120 000 (wzrost o 140 000) oraz ING Bank Śląski 2 689 000 (o 192 000 więcej niż przed rokiem). Jednak największy wzrost liczby prowadzonych rachunków odnotował Alior Bank – aż o 510 tys. Jest to głównie efekt przejęcia ROR-ów prowadzonych przez Bank BPH.
Największym wydawcą kart debetowych jest PKO BP, który obsługuje ich 6,5 mln. Drugie miejsce zajmuje BZ WBK z 3,2 mln kart, trzecie Bank Pekao, który ma o 200 tys. mniej. Najwięcej kart przybyło w 2016 roku Alior Bankowi – 452 tys. Ciekawostką jest stosunkowo większy wzrost w przypadku Raiffeisen Polbanku, którego portfel aktywnych kart debetowych w ciągu roku się podwoił (od 226 000 do ponad 500 tys.).
Jeśli chodzi o karty kredytowe, w pierwszej trójce za PKO BP znalazły się BZ WBK oraz Credit Agricole. W sumie banki poinformowały o posiadaniu 6 192 772 aktywnych w systemie, wydanych kart kredytowych. Co najciekawsze, rok wcześniej było to 6 192 673, co oznacza zmianę zaledwie o 99 kart. Analitycy uważają że po latach spadków rynek ten w końcu się ustabilizował.
Z kolei rynek aktywnych kart kredytowych dla firm jest niewielki, ale systematycznie rośnie. W ciągu ostatniego roku w ujęciu netto przybyło 8 790 kart kredytowych. Największym wydawcą jest Bank Pekao – ma blisko 44 tys. kart, co stanowi prawie 40 proc. rynku. Drugie miejsce zajmuje ING Bank Śląski z 29 tys. kart dla przedsiębiorców, trzecie PKO BP – ma 19 tys. tego typu kart, a na czwartym, z niecałymi 17 tys., mBank. Rynek należy do czterech pierwszych banków z tabeli – łącznie mają blisko 95 proc. całego tortu.
Bankowość internetowa i mobilna
Na koniec 2016 roku liczba klientów posiadających umowę o dostęp do bankowości internetowej (również dla kart kredytowych czy lokat) w 19 ujętych w raporcie bankach wynosiła blisko 31 mln. To o 2 mln więcej niż w grudniu 2015 roku. PKO BP zdystansował konkurentów – ma 8 805 000 klientów posiadających dostęp do e-banku. Kolejne to: mBank (3 960 712), Bank Pekao (3 176 917), ING Bank Śląski (3 172 806) oraz BZ WBK z 2 875 360 klientami bankowości internetowej.
Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej (w tym aplikacji, systemów RWD i serwisów lite) w Polsce na koniec 2016 roku wyniosła 7,7 mln. Użytkowników korzystających wyłącznie z aplikacji natywnych jest około 3,5 mln. Część klientów loguje się do standardowego systemu transakcyjnego z poziomu urządzenia mobilnego (smartfon, tablet), takich użytkowników najwięcej ma PKO BP – 1 652 460. Z kolei najwięcej aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej na telefon komórkowy mają wśród swoich klientów: mBank (854 025), PKO BP (638 141), ING Bank (616 055), BZ WBK (537 088) i Alior (113 854).
Najwięcej transakcji finansowych wykonanych z poziomu aplikacji mobilne (przelewy, polecenia zapłaty, spłaty kredytów i operacje Blikiem) wykonują klienci ING Banku Śląskiego – w IV kwartale 2016 r. było to blisko 8,5 mln. Kolejne w zestawieniu PKO BP i Bank Millennium odnotowują o połowę mniej takich transakcji. Z raportu wynika, iż przybywa osób, które zakładają lokaty przez bankowość mobilną. W przypadku lidera, PKO BP, było to 19 580 lokat na koniec 2015 r. i 63 989 rok później. W Banku Millennium wzrost wyniósł z 31 769 na 58 369, a w BZ WBK z 13 365 na 25 285. Eksperci podsumowują, iż powodem może być fakt nieco lepszego oprocentowania lokat mobilnych.
Zatrudnienie i placówki
Nieco mniej optymistycznie przedstawiają się dane na temat zatrudnienia w sektorze bankowym. W 2016 roku niemal wszystkie banki przeprowadziły redukcje zatrudnienia, a w sumie liczba etatów w ankietowanych bankach skurczyła się o 2970. Największe zmiany dotyczyły Banku BPH, w którym zostało około 180 pracowników (podczas gdy rok wcześniej było ich ponad 5 tys.), a choć liczba zatrudnionych w Aliorze wzrosła o ponad 4 tys., bank zapowiedział zwolnienie do 2600 osób. W analogiczny sposób liczbę zatrudnionych zwiększył Bank BGŻ BNP Paribas, który w połowie 2016 roku wchłonął Sygma Bank.
Maleje też liczba placówek bankowych. Większość banków zmniejszyła ich sieć o kilka do kilkudziesięciu punktów. Najwięcej ubyło w Banku Pocztowym – 65, Banku Zachodnim WBK – 65, Banku Pekao – 47, Banku Millennium – 43 i PKO BP – 40. Zmiany w sieciach placówek partnerskich były niewielkie, z wyjątkiem Alior Banku, który zwiększył swoją sieć partnerską o placówki przejęte po BPH i w ciągu roku przybyło mu 261 punktów franczyzowych. Podobna operacja miała miejsce w BGŻ BNP Paribas i sieci Sygma Banku.
Źródło: Raport Bankier.pl