Raporty|

15.01.2025

Jakie są najważniejsze kompetencje miękkie w księgowości?

Klaudia Kitlińska, Redaktorka, Grupa MBE

Odpowiedni zasób umiejętności miękkich pomaga w codziennej pracy oraz zwiększa nasze szanse na pomyślną rekrutację lub awans. Dowiedz się, które z tych kompetencji mają największe znaczenie w księgowości.

freepik

freepik

Umiejętności miękkie w księgowości – miły dodatek czy realna potrzeba?

Choć praca w księgowości opiera się głównie na „twardych” umiejętnościach i wiedzy, to same te aspekty nie są wystarczające do dobrego wykonywania swojej pracy. Tak wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie firmy fillup k24. Kompetencje miękkie to nieodłączna część księgowości, ze względu między innymi na potrzebę dobrej komunikacji.

– Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Zarobki w księgowości w 2025 roku. Sprawdź, na jakie wynagrodzenie możesz liczyć

Najbardziej pożądane kompetencje miękkie wśród księgowych

Twórcy raportu zapytali przedsiębiorców o to, czego szukają wśród księgowych. Odpowiedzi były następujące:

  • cierpliwości i komunikatywności (45%);
  • zaangażowanie na rzecz klienta/firmy (39%);
  • empatii (35%);
  • umiejętność pracy w zespole (25%);
  • zarządzanie ryzykiem (23%);
  • zarządzanie czasem (21%).

Co ciekawe, przedsiębiorcy i księgowi często różnią się w ocenie kluczowych umiejętności miękkich. To, co dla jednej grupy jest istotne, nie zawsze ma znaczenie dla drugiej. Ankietowani księgowi w większości (57%) za najważniejszą umiejętność miękką w swojej pracy uznali zarządzanie czasem. O wiele wyżej plasuje się u nich także umiejętność pracy w zespole (47%). Empatia, ważna dla 35% przedsiębiorców, została uznana za znaczącą jedynie przez 13% badanych księgowych.

Księgowi kontra AI (sztuczna inteligencja)

Kwestia, odnośnie której zgodziły się obie ankietowane grupy (księgowi i przedsiębiorcy), to przekonanie, że sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić ludzkiego eksperta, szczególnie w takich obszarach jak: budowanie relacji z klientem, kreatywności przy rozwiązywaniu problemów czy negocjacjach.

– To ważne sygnały. Oznaczają, że każdy księgowy powinien inwestować w rozwój kompetencji miękkich, bo wkrótce mogą okazać się jego asem w rękawie. Sfery, w których ludzki ekspert pozostanie niezastąpiony, wymagają bardzo wyrafinowanych operacji intelektualnych wykorzystujących typowo ludzkie przymioty: intuicję, inteligencję emocjonalną, empatię, znajomość specyficznych społeczno-ekonomicznych kontekstów wymykających się algorytmom. Wszelkie negocjacje i strategie są w biznesie nie tylko pracą na liczbach, ale w dużej mierze właśnie na relacjach. A to oznacza konieczność wnikliwego czytania między wierszami surowych danych oraz umiejętność stosownego, klarownego zakomunikowania wniosków – podsumowuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Czytaj: Czy sztuczna inteligencja zastąpi zawód księgowego?

 

Źródło: fillup k24, Księgowi jako kluczowi doradcy klienta?

Autor

Klaudia Kitlińska

Klaudia Kitlińska

Redaktorka, Grupa MBE