Pandemia COVID-19 wywróciła do góry nogami niemal wszystkie najbardziej poukładane elementy naszego zawodowego życia. Jak wynika z raportu ABSL "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2021" zmiany dotyczy także sposób, w jaki liderzy kierują swoimi zespołami, a dyrektorzy generalni całymi firmami. W centrum ich zainteresowania powinni być pracownicy, którzy po pandemii jak zbłąkane owieczki, będą potrzebowali pomocy i wsparcia w różnych aspektach.
Kluczowe kompetencje nowego lidera
O kompetencjach miękkich w kontekście cech przyszłości powstało wiele opracowań i jest to temat, którzy często przewija się w rozmowach dotyczących rekrutacji nowych pracowników. Tymczasem okazuje się, że soft skills mają także coraz większe znaczenie w przypadku liderów. Stawia się je na równi, a czasem nawet wyżej niż doświadczenie i kompetencje przywódcze. Do kompetencji miękkich, które będą najważniejsze, zalicza się inteligencję emocjonalną, empatię i elastyczność.
Elastyczność dotyczy otwartego podejścia do potrzeb pracowników i sprostania ich nowym oczekiwaniom, np. w kwestii modelu wykonywanej pracy.
Empatia i inteligencja emocjonalna to umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, budowania silniejszych relacji, szukania pozytywnych rozwiązań w sytuacjach stresowych, które następnie prowadzą managerów do uzyskiwania korzystnych rezultatów.
Zadaniem liderów zespołów będzie baczne obserwowanie, rozwijanie talentów wewnątrz organizacji, stymulowanie pracowników do kreatywności, zachęcanie ich do odkrywania kolejnych zdolności i podnoszenia swoich kompetencji.
5 cech lidera przyszłości
Wyniki raportu wskazują, że lider przyszłości powinien spełnić 5 zasadniczych warunków:
-
być empatyczny, otwarty i transparentny w komunikacji, taki który pyta i słucha (kieruje się inteligencją emocjonalną!),
-
na pierwszym miejscu stawiać dobre samopoczucie i zdrowie swoje oraz całego zespołu,
-
być elastyczny, przygotowany na zmiany i otwarty na innowacje,
-
pracować wydajnie i efektywnie, ustalać priorytety,
- tworzyć środowisko do współpracy, w którym członkowie zespołu mogą tworzyć i prezentować innowacyjne pomysły.
Podsumowanie:
Przywódca przyszłości może być trochę jak wilk: konkretny, zawzięty w działaniu, pełen przywódczych kompetencji i posiadający bogate doświadczenie. A z drugiej strony powinien narzucić owczą skórę, czyli zestaw kompetencji miękkich, które pozwolą mu być elastycznym i z empatią, zrozumieniem i sercem na dłoni odpowiadać na problemy współpracowników.
Źródło: "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2021", ABSL.