Raporty|

09.08.2021

Wilk w owczej skórze, czyli lider przyszłości po pandemii

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Polecamy tekst o owcach i wilkach w roli głównej, czyli o tym, jak pandemia zmieniła zestaw podstawowych cech lidera przyszłości.

fot. Unsplash

fot. Unsplash

Pandemia COVID-19 wywróciła do góry nogami niemal wszystkie najbardziej poukładane elementy naszego zawodowego życia. Jak wynika z raportu ABSL "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2021" zmiany dotyczy także sposób, w jaki liderzy kierują swoimi zespołami, a dyrektorzy generalni całymi firmami. W centrum ich zainteresowania powinni być pracownicy, którzy po pandemii jak zbłąkane owieczki, będą potrzebowali pomocy i wsparcia w różnych aspektach. 

Kluczowe kompetencje nowego lidera

O kompetencjach miękkich w kontekście cech przyszłości powstało wiele opracowań i jest to temat, którzy często przewija się w rozmowach dotyczących rekrutacji nowych pracowników. Tymczasem okazuje się, że soft skills mają także coraz większe znaczenie w przypadku liderów. Stawia się je na równi, a czasem nawet wyżej niż doświadczenie i kompetencje przywódcze. Do kompetencji miękkich, które będą najważniejsze, zalicza się inteligencję emocjonalną, empatię i elastyczność.

Elastyczność dotyczy otwartego podejścia do potrzeb pracowników i sprostania ich nowym oczekiwaniom, np. w kwestii modelu wykonywanej pracy. 

Empatia i inteligencja emocjonalna to umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, budowania silniejszych relacji, szukania pozytywnych rozwiązań w sytuacjach stresowych, które następnie prowadzą managerów do uzyskiwania korzystnych rezultatów.

Zadaniem liderów zespołów będzie baczne obserwowanie, rozwijanie talentów wewnątrz organizacji, stymulowanie pracowników do kreatywności, zachęcanie ich do odkrywania kolejnych zdolności i podnoszenia swoich kompetencji. 

5 cech lidera przyszłości

Wyniki raportu wskazują, że lider przyszłości powinien spełnić 5 zasadniczych warunków:

  1. być empatyczny, otwarty i transparentny w komunikacji, taki który pyta i słucha (kieruje się inteligencją emocjonalną!), 

  2. na pierwszym miejscu stawiać dobre samopoczucie i zdrowie swoje oraz całego zespołu, 

  3. być elastyczny, przygotowany na zmiany i otwarty na innowacje, 

  4. pracować wydajnie i efektywnie, ustalać priorytety, 

  5. tworzyć środowisko do współpracy, w którym członkowie zespołu mogą tworzyć i prezentować innowacyjne pomysły.

Podsumowanie:

Przywódca przyszłości może być trochę jak wilk: konkretny, zawzięty w działaniu, pełen przywódczych kompetencji i posiadający bogate doświadczenie. A z drugiej strony powinien narzucić owczą skórę, czyli zestaw kompetencji miękkich, które pozwolą mu być elastycznym i z empatią, zrozumieniem i sercem na dłoni odpowiadać na problemy współpracowników. 

Źródło: "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2021", ABSL. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.