Chcę pracować w audycie w Deloitte. 5 pytań do rekrutera

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Jak napisać CV, jeśli staracie się o pracę lub praktyki w audycie? Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, która ma odbyć się online? Krystyna Guzik, HR Business Partnerka w Deloitte udziela kilku cennych wskazówek.

Artykuł sponsorowany
Fot. Kaboompics

Fot. Kaboompics

Pytanie 1

Redakcja: Załóżmy, że wysłałam CV w odpowiedzi na ofertę pracy w Deloitte. Co dzieje się dalej? Jaką ścieżkę rekrutacyjną muszę przejść, żeby ostatecznie zostać zatrudniona?

Krystyna Guzik, HR Business Partnerka w Deloitte: Każde CV, które otrzymujemy w odpowiedzi na ofertę pracy bądź praktyk zostaje zweryfikowane przez rekruterów(-rki). Jeśli aplikacja zostaje zaakceptowana, prosimy kandydata(-tkę) o wykonanie testów analitycznych, werbalnych i sprawdzających znajomość języka angielskiego, które odbywają się zdalnie. Należy podejść do nich w ciągu 4 dni od otrzymania wiadomości. Na wykonanie testów trzeba przeznaczyć w sumie ok. 1,5 godziny. Co ważne – pomiędzy poszczególnymi modułami można zrobić sobie przerwę. Na naszej stronie internetowej opublikowaliśmy przykładowe testy, które można wykonać przed przystąpieniem do tych docelowych.

Każdy, kto nie przejdzie pierwszego etapu, otrzymuje od nas informację zwrotną. Do osób, które mają najlepsze wyniki dzwonimy, by umówić się na wstępną rozmowę kwalifikacyjną, która odbywa się telefonicznie. Trwa ona zazwyczaj od 15 do 20 minut i w tym czasie kandydaci(-atki) otrzymują informacje dotyczące dalszej ścieżki rekrutacji. Pytamy o ich motywację, doświadczenie, dostępność, oczekiwania a część rozmowy prowadzona jest w języku angielskim. W przypadku stanowisk praktykanckich i asystenckich sprawdzamy też podstawową wiedzę kandydatów np. z rachunkowości.

Końcowy etap to rozmowa z managerem(-rką), która przeważnie odbywa się online i trwa godzinę. Uczestniczy w niej również osoba z zespołu rekrutacji danego działu. Podczas spotkania rekruter(ka) może zadać pytania dotyczące kompetencji miękkich, doświadczenia, pracy w zespole czy pracy z klientem. Ze strony managerów(-rek) pojawiają się pytania merytoryczne, związane z rachunkowością i wcześniejszym doświadczeniem kandydata(-tki). Na takim spotkaniu informujemy kandydatów, jak wygląda specyfika pracy w audycie. Możliwe są też pytania sytuacyjne „case studies” i dodatkowe testy, np. z Excela.

Po takiej rozmowie rekrutacyjnej podejmujemy decyzję, czy zaproponujemy kandydatowi(-tce) naszą ofertę. 

Pytanie 2

Jakie błędy najczęściej pojawiają się w CV, które do Pani trafiają?

Błędy w CV zdarzają się dość często. Rekruterzy(-erki), którzy(-re) codziennie przeglądają setki CV potrafią wyłapać te choćby najmniejsze.

W CV powinny znaleźć się informacje, które utwierdzą rekruterów(-rki) w przekonaniu, że dany(-na) kandydat(ka) dobrze odnajdzie się na danym stanowisku.

Zbyt obszerne opisywanie swoich dotychczasowych obowiązków nie jest konieczne – wystarczy kilka zdań. Najlepiej, gdy CV zamyka się w jednej stronie lub dwóch i zawiera podstawowe informacje dotyczące doświadczenia i wykształcenia. 

Częstym błędem jest nieuwzględnianie lat pracy przy opisie doświadczenia zawodowego albo podawanie ich bez miesięcy. W takiej sytuacji rekruterzy(-rki) nie wiedzą, czy kandydat(ka) pracował(a) w danym miejscu miesiąc czy rok. A to bardzo istotna informacja. Chciałabym też zaznaczyć, że nie należy dołączać świadectw szkolnych czy maturalnych.

Należy zwrócić uwagę na to, by w CV nie znajdowały się literówki. Warto w tym celu przesłać dokument innej osobie, by mogła spojrzeć na jego treść świeżym okiem i sprawdzić, czy nie ma błędów.

Dostajemy też coraz więcej pytań, czy konieczne jest dodanie zdjęcia. Nie odrzucimy CV, jeśli nie będzie fotografii. Zauważyłam jednak, że coraz częściej odchodzi się od takiego wzoru. Jeśli jednak kandydaci(-atki) chcą dodać zdjęcia, powinni(-ny) zadbać o to, żeby były one profesjonalne.

Kolejna kwestia, o którą pytają kandydaci(-tki) to czy trzeba pisać w CV o swoim hobby. Uważam, że taka informacja może być pretekstem do rozmowy na luźniejszy temat w trakcie rekrutacji. Managerowie(-rki) lubią zadawać pytania dotyczące zainteresowań w języku angielskim.

Pytanie 3

Obecnie większość rozmów kwalifikacyjnych przeprowadzają Państwo zdalnie. Czy jest coś, na co szczególnie chciałaby Pani zwrócić uwagę kandydatów?

Do takiej rozmowy należy się odpowiednio przygotować. Warto przed spotkaniem poszukać informacji o firmie i stanowisku, na które wysłaliśmy aplikację. Do tego trzeba zadbać o to, by sprzęt, z pomocą którego będziemy łączyć się na spotkanie był sprawny i miał stabilne połączenie z internetem. Najlepiej, gdyby rozmowa odbyła się przed laptopem lub komputerem, ale jeśli napotkaliśmy problemy techniczne, można w ostateczności użyć telefonu. Należy jednak wcześniej poinformować o tym fakcie osoby prowadzące rekrutację.

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że mogą zdarzyć się nieprzewidziane sytuacje, na które kandydat(ka) może nie mieć wpływu. Dlatego chciałabym zapewnić, że jesteśmy wyrozumiali i nie przerwiemy nagle spotkania, gdy nastąpią problemy z połączeniem.

Nie rekomendujemy natomiast spotkań w miejscach publicznych, np. w kawiarniach, ze względu na hałas i atmosferę niesprzyjającą prywatnej rozmowie. Powinno to być spokojne, ciche miejsce. Ważną kwestią jest także tło. Może to banał, ale zdarzają się sytuacje, gdy za plecami kandydata(-tki) ktoś przechodzi albo panuje nieporządek. Nie wygląda to profesjonalnie. W takich sytuacjach zawsze można skorzystać z funkcjonalności Teams i ustawić sobie tło.

Na taką rozmowę należy ubrać się elegancko – najlepiej tak, jakbyśmy ubrali się na spotkanie w biurze. Nie powinien to być dres. Z drugiej strony – kandydaci wcale nie muszą być w garniturze czy pod krawatem, chociaż taki ubiór nie będzie błędem. 

I na koniec, co bardzo ważne, uwadze rekrutera(-rki) czy managera(-rki) na pewno nie umknie to, że podczas spotkania kandydat(ka) szuka informacji w internecie lub czyta wcześniej przygotowane odpowiedzi. Kandydaci powinni mieć świadomość, że to bardzo łatwo zauważyć. 

Pytanie 4

Jakie pytania najczęściej padają na rozmowie o pracę?

Na rozmowie kwalifikacyjnej chcemy bliżej poznać kandydatów(-tki). Dlatego, jeśli zdobyli(-yły) oni(-ne) wcześniejsze doświadczenie w różnych branżach, często pytamy, które obszary najbardziej im się podobały. 

Zawsze zadaję też kandydat(k)om pytanie, dlaczego interesuje ich audyt, co sprawiło, że zaaplikowali(-ały) na dane stanowisko i jak wyobrażają sobie pracę w tym obszarze. Mogą pojawić się też pytania sytuacyjne, związane z pracą z klientem czy w zespole, które sprawdzają, jak kandydat(ka) poradził(a)by sobie w danej sytuacji, nawet jeśli nie ma doświadczenia w audycie. Mamy też zestaw pytań merytorycznych, zaczynając od podstawowych – z czego składa się sprawozdanie finansowe, po bardziej szczegółowe, przy których trzeba wykonać pewne obliczenia.

Zachęcam kandydatów, by na podstawie ogłoszenia o pracę przygotowali sobie pytania do rekrutera(-rki) lub managera(-rki), szczególnie jeśli jakieś kwestie ich interesują. Chętnie odpowiadamy na takie pytania i przybliżamy specyfikę pracy w audycie.

Pytanie 5

Jakie są plany firmy dotyczące rekrutacji w 2022 roku? Na jakie stanowiska będą mieli Państwo najwięcej otwartych ofert?

Tej wiosny skupiamy się na rekrutacji praktykantów(-tek), asystentów(-tek) oraz specjalistów(-tek) do działu audytu w Warszawie i innych miastach w Polsce (w Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie i Rzeszowie). 

Na stanowiska praktykanta(-tek) szukamy osób, które ukończyły 3 rok studiów i są dostępne na cały etat. Praktyki w audycie nie polegają na skanowaniu dokumentów czy archiwizacji. Praktykanci(-ntki) są ważnymi członkami zespołu, którzy uczą się, wykonują zadania zlecone przez Konsultantów i biorą udział w inwentaryzacjach. Audyt to świetne miejsce, żeby w krótkim czasie poznać wiele obszarów – czy to analitycznych, czy związanych z kontaktem z klientem. Praktyki trwają najczęściej 7 miesięcy. Po tym czasie można kontynuować pracę w Deloitte, jeśli jedna i druga strona wyraża taką chęć. Wówczas oferujemy stanowisko Asystenta(-tki) z umową o pracę na czas nieokreślony.

Na stanowisko Asystenta(-tki) poszukujemy osób z doświadczeniem pracy w biurze rachunkowym, księgowości lub w audycie, po praktykach. Nowi pracownicy rozpoczynają pracę 1,5-miesięcznym kompleksowym szkoleniem, które nazywa się Snowball. Podczas tego programu uczestnicy poznają nasze systemy, sposób funkcjonowania działu Audytu, biorą również udział w szkoleniach miękkich i merytorycznych. Po takim szkoleniu nasz pracownik może rozpocząć przygodę w audycie. Dodatkowo warto podkreślić, że od początku nasi(-sze) Asystenci(-ntki) mogą rozpocząć zdobywanie uprawnień Biegłego Rewidenta – finansujemy szkolenia oraz egzaminy, a za zdanie egzaminów w pierwszym terminie wręczamy również specjalne bonusy. Można również wybrać ścieżkę zdobywania uprawnień podczas studiów Audyt Finansowy, gdzie również wspieramy naszych pracowników finansowo.

Szukamy też osób, które mają doświadczenie w audycie i mogą prowadzić swoje własne projekty. Otwarte będą rekrutacje na stanowiska: Konsultant(ka), Senior Konsultant(ka), Project Manager(ka), Manager(ka), Senior Manager(ka). Otwieramy się na rynek zagraniczny, dlatego chętnie zatrudnimy osoby ze znajomością języka angielskiego. Plany mamy ambitne. W sumie do działu audytu w Deloitte w 2022 roku chcielibyśmy zatrudnić ok. 200 osób!

Ponadto zachęcam do zapoznania się z ofertami praktyk i pracy w innych działach Deloitte, do których aktualnie również prowadzimy rekrutacje.

Dziękuję za rozmowę. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.