Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z BDO Polska

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Joanna Gładecka, HR Specialist z BDO Polska opowiada o tym, jak przebiegają rozmowy kwalifikacyjne w czasie pandemii oraz podpowiada, jak powinno wyglądać dobrze napisane CV.

Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Koronawirus a proces rekrutacji

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? 

Joanna Gładecka, HR Specialist w BDO Polska: Pojawienie się pandemii było dla wszystkich ogromnym zaskoczeniem. Domyślam się, że większość działów HR stanęła przed ogromnym wyzwaniem, aby wprowadzić niezbędne zmiany. W BDO Polska zaczęliśmy od wyznaczenia nadrzędnego celu, którym było zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i kandydatom. Zatem w pierwszej kolejności podjęta została decyzja o przeniesieniu rekrutacji do świata online.

Bardzo zależało nam na tym, aby zachować wszystkie etapy rekrutacji w takiej samej konfiguracji jak dotychczas. Pod względem ścieżki, którą przechodzi kandydat nic się nie zmieniło. Pierwszym etapem jest rozmowa z przedstawicielem działu HR, drugim etapem jest rozmowa z Hiring Managerem, a przy wybranych rekrutacjach pojawia się dodatkowy etap, jakim są testy rekrutacyjne. Jest wiele narzędzi, które usprawniają przeprowadzenie wirtualnych rozmów – my zazwyczaj korzystamy z Microsoft Teams albo ze Skype'a.

Podsumowując, etapy rekrutacji zdalnej nie różnią się znacząco od procesu prowadzonego bezpośrednio. Główną zmianą jest forma przeprowadzenia rozmów – wcześniej w biurze, a teraz w formie online.

Rozmowy kwalifikacyjne w czasie pandemii

2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?

Rozmowy w BDO Polska mogą być obecnie przeprowadzone trzema kanałami: najpopularniejszym jest aplikacja Microsoft Teams. W komunikacji z kandydatami często wykorzystujemy także Skype'a, a czasami rozmowy prowadzone są telefonicznie.

Bardzo ważne jest dla nas pozostawanie w ciągłym kontakcie z kandydatem, a także przekazywanie mu wszystkich niezbędnych informacji dotyczących poszczególnych etapów rekrutacji w odpowiednim czasie.

W związku z tym, przed umówieniem rozmowy kwalifikacyjnej dzwonimy do osoby zainteresowanej, aby ustalić dogodny termin spotkania dla obu stron. Następnie drogą e-mailową i SMS-ową wysyłamy informacje dotyczące szczegółów spotkania. Staramy się, aby spotkania rekrutacyjne online nie różniły się od klasycznych rozmów kwalifikacyjnych w biurze.

I etap to rozmowa z przedstawicielem działu HR. Przede wszystkim zależy nam, aby wstępnie rozpoznać potencjał i zaangażowanie kandydata, a także sprawdzić, czy spełnia on warunki formalne związane z danym stanowiskiem. Na pewno na tym etapie pojawią się pytania o dotychczasowe doświadczenia zawodowe kandydata, ścieżkę naukową czy oczekiwania względem poszukiwanego stanowiska. Pytamy również o oczekiwania finansowe, dyspozycyjność i weryfikujemy znajomość języka angielskiego.

II etap to rozmowa prowadzona przez Hiring Managerów, czyli potencjalnych przyszłych przełożonych. Można spodziewać się pytań branżowych – ten etap ma na celu zweryfikowanie wiedzy merytorycznej.

Przygotowanie do wideorozmowy

3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Wideorozmowa dla wielu osób może być czynnikiem stresogennym. Zacznę od tego, że stres, który pojawia się przed rozmową kwalifikacyjną (w biurze czy online) jest czymś naturalnym. U niektórych może pojawić się większy dyskomfort związany z nietypową formą spotkania, jaką jest właśnie rozmowa przez komunikator. Co można zatem zrobić, aby czuć się lepiej przygotowanym, a co za tym idzie zmniejszyć poziom stresu?

Oto kilka wskazówek dla osób, które będą brały udział w wideorozmowach kwalifikacyjnych:

  • Przede wszystkim zachęcam do przygotowania miejsca, w którym planujesz odbyć rozmowę. Najlepiej jeśli jest to oddzielne pomieszczenie w domu lub wydzielona przestrzeń,  która będzie dla Ciebie komfortowa. Zadbaj także o dobre oświetlenie i porządek.
  • Jeśli mieszkasz z rodziną lub współlokatorami, uprzedź ich, że w wybranym terminie, będziesz potrzebował/a się skupić – na pewno to zrozumieją.
  • Pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu sprzętu, jeśli rozmowa ma odbyć się na nieznanym Ci komunikatorze, spróbuj o nim wcześniej poczytać lub, jeśli jest taka potrzeba, zainstaluj go wcześniej na swoim komputerze. Dobrym sposobem jest wcześniejsze wypróbowanie jak działa dany komunikator poprzez połączenie się np. z kimś znajomym.
  • Pamiętaj, aby przed spotkaniem sprawdzić, czy masz dobre połączenie z Internetem i czy Twój komputer jest naładowany.
  • Jeśli chodzi o strój, najlepiej postawić na schludną i elegancką koszulę lub t-shirt. Pamiętaj też, aby założyć, to w czym jest Ci wygodnie.
  • Tuż przed spotkaniem postaraj się wyciszyć i skupić. Przynieś sobie coś do picia i bądź gotowy/a, aby odebrać połączenie w odpowiednim czasie.

Na koniec dodam, że każdy z nas rozumie obecną sytuację. Zatem jeśli podczas rozmowy, pojawią się problemy techniczne lub współlokator nieumyślnie przeszkodzi podczas wideorozmowy, nie wpłynie to negatywnie na ocenę Twojej kandydatury.

Rekrutacje w czasie pandemii

4. Na jakie stanowiska prowadzą Państwo obecnie najwięcej rekrutacji?

BDO Polska specjalizuje się m.in. w obszarze audytu, outsourcingu usług księgowych i kadrowo-płacowych. Świadczymy także usługi z zakresu doradztwa finansowego i podatkowego. Prowadzimy również szkolenia. Na ten moment mamy otwarte rekrutacje na stanowiska Asystenta w Dziale Audytu, Seniora w Dziale Audytu, Konsultanta Podatkowego, Tax Managera, a także Specjalistę ds. Kadr i Płac. Zatem poziom stanowisk, na które rekrutujemy jest zróżnicowany.

W zależności od procesu zatrudniamy zarówno osoby, które chcą zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe, jak i ekspertów w wybranych dziedzinach. Zachęcam do zaglądania do zakładki "Kariera" na naszej stronie lub profil „BDO Kariera” na Facebooku – tam informujemy na bieżąco o prowadzonych procesach rekrutacyjnych.

Czas pandemii wykorzystaj na stworzenie CV

5. Wiele młodych osób może wykorzystać okres pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

Tworzenie CV to rzeczywiście rozbudowany temat. Zdaję sobie sprawę, że szeroka dostępność zarówno poradników, jak i gotowych szablonów może być swego rodzaju utrudnieniem. Chętnie podzielę się kilkoma radami z osobami, które w najbliższym czasie będą chciały stworzyć nowe CV. Tym samym podkreślę, na co zwracamy uwagę w BDO Polska.

  • CV powinno mieć zachowaną pewną strukturę i być czytelne. To znaczy, że np. informacje o wykształceniu powinny zawierać się w jednej sekcji. Nie zalecam umieszczania ich w różnych miejscach dokumentu.
  • W sekcji „dane osobowe” wystarczy podać: imię, nazwisko, numer komórkowy, mail i miejsce zamieszkania (nie musisz wpisywać dokładnego adresu). Data urodzenia również nie jest wymagana. W CV nie powinno zamieszczać się także informacji o stanie cywilnym.
  • Jeśli nie masz jeszcze doświadczeń zawodowych, skup się na swoim wykształceniu i osiągnięciach naukowych. CV to dokument, w którym warto pochwalić się odbytymi kursami, zdobytymi nagrodami czy wyróżnieniami (np. stypendium rektora za wyniki w nauce). Jeśli aktywnie uczestniczysz w działalności kół czy stowarzyszeń studenckich, również zawrzyj to w CV.
  • Jeśli masz już pierwsze doświadczenia zawodowe (w tym praktyki/staże), zawsze uwzględnij nazwę pracodawcy, stanowisko i okres zatrudnienia. Mile widziane jest wyszczególnienie głównych obowiązków przy danym miejscu pracy. Postaraj się je wypunktować, tak aby dokument był przejrzysty. W CV nie trzeba uwzględniać wszystkich miejsc zatrudnienia, najlepiej wybrać te, które są związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz.
  • Podziel się znajomością języków obcych. Najlepiej posługiwać się klasyfikacją przyjętą przez Radę Europy, jest to uniwersalna skala, w której określasz poziom od A1 do C2. Pamiętaj, że „poziom komunikatywny” dla wielu z nas może oznaczać coś zupełnie innego.
  • Wyszczególniając swoje doświadczenia zawodowe, wykształcenie czy dodatkowe osiągnięcia, skup się na kluczowych informacjach. Nie musisz opisywać dokładnie wszystkich zagadnień, na to będzie czas podczas rozmowy.
  • Zadbaj o stronę techniczną. Plik z dokumentem powinien być podpisany twoim imieniem i nazwiskiem, a także być przesłany w formacie pdf.
  • A w ostatnim punkcie obalę pewien mit – CV nie musi mieć jednej strony.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się pomocne, dla osób które stoją przed wyzwaniem stworzenia tego typu dokumentu. Pamiętajmy, że CV jest poniekąd naszą wizytówką, zadbajmy więc o to, aby jak najlepiej nas reprezentowało. W pewnym sensie można powiedzieć, że dobre CV pełni funkcje klucza, który może otworzyć drzwi do wielu ciekawych i wartościowych doświadczeń rekrutacyjnych, czego wszystkim życzę.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.