Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekruterów z MAHLE Shared Services Poland

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Sprawdźcie, jak przebiegają procesy rekrutacyjne w MAHLE Shared Services Poland w związku z pandemią koronawirusa.

Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Koronawirus a proces rekrutacyjny

1. Jak zmienił się proces rekrutacji w Państwa firmie w związku z pandemią koronawirusa? 

Centrum Rekrutacyjne MAHLE Shared Services Poland: Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników ale także kandydatów. Jednocześnie przygotowujemy się już do okresu pokryzysowego. Trzeba przyznać, że nikt nie może obecnie powiedzieć z całą pewnością, kiedy nastąpi koniec pandemii i wzrost na rynkach, a tym samym naszego przemysłu. Ale to się odbędzie! Dlatego już przygotowujemy się i podejmujemy wszelkie niezbędne kroki, aby powrócić do zapewnienia bezpiecznych i niezawodnych dostaw dla naszych klientów i ponownie uruchomić silnik naszej globalnej branży na pełnych obrotach. W związku z tym nie zwalniamy tempa i nadal prowadzimy procesy rekrutacji, zmieniła się jedynie ich forma.

W chwili obecnej nie prowadzimy rekrutacji w formie spotkań w naszych lokalizacjach, jak do tej pory. Rekruter, manager, kandydat – wszyscy korzystamy z rozwiniętych narzędzi telekonferencji, które sprawnie zastępują tradycyjną formę. Korzystając z możliwości, jakie daje nam MAHLE możemy prowadzić projekty rekrutacyjne online od momentu publikacji ogłoszenia aż po proces onboardingowy.

Zmiany, które czekają na kandydatów to niemal 100% przejście w tryb pracy zdalnej do czasu zakończenia pandemii, by maksymalnie zminimalizować kontakty bezpośrednie.

Rozmowy rekrutacyjne w czasie pandemii

2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne prowadzone w Państwa firmie?

Rozmowy kwalifikacyjne przebiegają w 100% w formie online. W pierwszym etapie zapoznajemy się z CV kandydatów. Zgłoszenia weryfikujemy na bieżąco, zatem jeśli doświadczenie i umiejętności będą odpowiadały naszym aktualnym potrzebom, w ciągu kilku dni zadzwonimy z zaproszeniem do procesu rekrutacji. Podczas pierwszej rozmowy telefonicznej przedstawiamy szczegóły naszej oferty pracy, opowiadamy o naszej firmie oraz gromadzimy najważniejsze informacje dotyczące doświadczenia zawodowego kandydata. Jeśli kandydat przyjmie nasze zaproszenie na rozmowę, zorganizujemy wideokonferencję z managerem, tak abyśmy wszyscy mogli lepiej się poznać. Zwykle już po tym etapie kandydat może liczyć na informacje o wyniku rozmowy w terminie do 2 tygodni. Zatem, by zoptymalizować proces rekrutacji, rozmowy kwalifikacyjne zwykle ograniczają się do rozmowy telefonicznej oraz wideokonferencji.

Przygotowanie do wideorozmowy kwalifikacyjnej

3. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Przygotowując się do wideorozmowy kwalifikacyjnej warto pamiętać, by odpowiednio wcześniej przygotować sprzęt, z którego będziemy korzystać. Dla pewności można wykonać próbną wideokonferencję, by upewnić się, że nasza kamera, mikrofon oraz głośniki są sprawne. Przed rozpoczęciem zadbajmy o to, by nasze otoczenie było spokojne, a tło jednolite. Poinformujmy domowników o rozmowie, a czworonożnych przyjaciół, jeśli to możliwe, wyprowadźmy do innego pokoju. Rozpocznijmy wideokonferencję kilka minut wcześniej, by mieć czas na uruchomienie aplikacji, z której będziemy korzystać. Często przed uruchomieniem danego narzędzia trzeba zainstalować dodatkowe pliki, a to może zająć kilka minut.

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu zredukujemy poziom stresu. Poza tym wideorekrutacja nie różni się niczym od tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętajmy, aby strój był taki sam jak gdybyśmy wybierali się na rozmowę bezpośrednią, jednak przede wszystkim przygotujmy się pod kątem merytorycznym i nie stresujmy się. Pozytywne nastawienie to klucz do sukcesu! 

Najważniejsze rady dotyczące CV

4. Wiele młodych osób może wykorzystać czas pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co szczególnie zwracają Państwo uwagę?

W związku z zaistniałą sytuacją możemy poświęcić więcej czasu na to, aby dobrze przemyśleć działania jakie podejmujemy w sferze zarówno osobistej, jak i zawodowej oraz zmodyfikować swoje CV. Obecnie wiele osób młodych czy tych posiadających już doświadczenie w danej dziedzinie, zapomina o tym aby wzbogacać swoje CV o informację związaną z celem zawodowym. Młodzi ludzie powinni na to zwracać szczególną uwagę – zwłaszcza, jeśli zaczynają stawiać swoje pierwsze kroki na drodze zawodowej.  

Warto pamiętać, że nowoczesne CV to takie, które jest dopasowane do konkretnej rekrutacji. Jeśli więc nie posiadasz doświadczenia specjalistycznego w danej dziedzinie, to podaj jak najwięcej umiejętności, które są związane z wymaganiami w ofercie pracy, np. wszelkie przebyte kursy, szkolenia, nagrody oraz doświadczenia zebrane podczas udziału w projektach studenckich.

Jeżeli posiadasz doświadczenie w danej branży i jasno sprecyzowane cele zawodowe, wpisz do CV tylko te elementy, które zainteresują pracodawcę. W pierwszej kolejności wymieniaj te doświadczenia, osiągnięcia, umiejętności czy też szkolenia, o których pracodawca wspomina w wymaganiach w opisie stanowiska.

Jeśli jeszcze nie masz profesjonalnego profilu na LinkedIn to najlepszy czas żeby go założyć i zamieścić swoje CV online, dając w ten sposób do niego dostęp różnym pracodawcom. Dzięki temu być może rekruter sam do Ciebie zadzwoni z ofertą pracy.

Onboarding w czasach koronawirusa

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

W sytuacji ograniczonego kontaktu międzyludzkiego, organizacja onboardingu za pośrednictwem internetu i przeznaczonych do tego celu narzędzi okazuje się najlepszą metodą. 

Kontakty międzyludzkie ograniczamy do niezbędnego minimum, pierwszego dnia pracy przekazujemy nowym pracownikom umowy o pracę i sprzęt oraz instalujemy potrzebny software umożliwiający pracę zdalną. Od drugiego dnia większość szkoleń wdrożeniowych odbywa się za pośrednictwem zaawansowanej platformy, używanej przez nas do spotkań biznesowych.

Ponadto, zanim sprzęt zostanie pracownikowi przekazany przechodzi dezynfekcję, a osoba go dystrybuująca ma na dłoniach rękawiczki oraz korzysta z maseczki. W informacji dla nowych pracowników zawieramy również prośbę o przestrzeganie zasad sanitarno-epidemiologicznych zalecanych w związku z COVID-19 w trakcie odbierania sprzętu.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.