Wyzwania i trendy w bankowości
Klaudia Kitlińska: Z jakimi największymi wyzwaniami mierzy się obecnie bankowość?
Katarzyna Mikulska: W odniesieniu do całego sektora chciałabym powołać się na zeszłoroczną edycję raportu Związku Banków Polskich. Wskazano w nim na potrzebę zwiększenia dynamiki rozwoju banków, aby mogły one rosnąć szybciej niż PKB i pełnić rolę motoru napędowego dla gospodarki. W sektorze dużo mówi się również o większym zaangażowaniu w ESG, kwestiach regulacyjnych, obciążeniach podatkowych nakładanych na banki czy cyberbezpieczeństwie. Z perspektywy HR kluczowe jest efektywne zarządzanie wielopokoleniowymi, inkluzywnymi zespołami. Wymaga to mądrego przywództwa w różnorodnym środowisku, w którym funkcjonujemy na co dzień.
Klaudia Kitlińska: Czy zauważyła Pani jakieś współczesne trendy, które wpłynęły na pracę w tym sektorze?
Katarzyna Mikulska: Przede wszystkim kluczowe znaczenie ma technologia, która staje się nieodłącznym elementem niemal każdego obszaru biznesowego. Sektor bankowy coraz szerzej korzysta z możliwości, jakie niesie cyfrowy rozwój.
W VeloBanku, który reprezentuję, wykorzystujemy sztuczną inteligencję zarówno w kontekście tworzenia produktów, jak i wsparcia narzędzi stosowanych przez doradców. Automatyzacja procesów ułatwia wykonywanie rutynowych czynności i uwalnia czas pracowników, którzy mogą skoncentrować się na bardziej rozwijających zadaniach.
Praca w bankowości – pożądane umiejętności i porady
Klaudia Kitlińska: Jakie kompetencje są obecnie najcenniejsze w pracy w bankowości?
Katarzyna Mikulska: Jeśli chodzi o tak zwane kompetencje twarde, to są to przede wszystkim umiejętności ze wspomnianego już obszaru technologii i cyfryzacji. Pracownik banku każdego dnia wykorzystuje od kilku do kilkunastu różnych aplikacji, a organizacje takie jak nasza dostarczają mu kolejne rozwiązania, które usprawniają codzienną pracę. Ważna jest zatem gotowość do nauki, otwartość na zmiany i chęć ciągłego rozwoju.
Karierze w sektorze finansów, szczególnie w największych organizacjach, na pewno sprzyja także łatwość nawiązywania relacji – zarówno z klientami, jak i współpracownikami. Kluczowe są umiejętność prowadzenia dialogu i szukania kompromisowych rozwiązań. Jest to szczególnie ważne wśród specjalistów pracujących z klientami. Chcemy, aby nasi doradcy byli otwarci na drugiego człowieka, cierpliwi, gotowi do rozmowy, chętni do pomocy.
Klaudia Kitlińska: Czy obecnie poszerzacie Państwo swoje struktury?
Katarzyna Mikulska: Tak, praktycznie cały czas rozbudowujemy swoją strukturę i prowadzimy rekrutacje do wielu obszarów biznesowych.
Centralne biura VeloBanku znajdują się w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach i Jastrzębiu-Zdrój. Posiadamy też łącznie niemal 180 oddziałów własnych i placówek franczyzowych. Procesy rekrutacyjne prowadzimy w wielu działach – od sprzedaży i contact center po IT. Dynamicznie rozwijamy również segment business banking i private banking, poszukując doradców specjalizujących się w tych obszarach. Obecnie mamy otwartych około 40 procesów rekrutacyjnych, jednak ta liczba zmienia się każdego dnia.
Klaudia Kitlińska: Co doradziłaby Pani kandydatom? Co warto zrobić, a czego unikać podczas rekrutacji?
Katarzyna Mikulska: Stawiamy na kandydatów, dla których ważnymi wartościami są: otwartość, zaufanie, rzetelność i przedsiębiorczość. Jeśli posiadasz te cechy, możesz śmiało myśleć o aplikowaniu do pracy w naszym banku.
Już na pierwszym etapie rekrutacji możemy zwiększyć swoje szanse, przygotowując dobrze dopasowane CV – powinno ono być ściśle związane ze stanowiskiem, które chcemy objąć.
Warto dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, a już na spotkaniu rzeczowo odpowiadać na pytania menedżera. Ważne też, by samemu dowiedzieć się wszystkiego, co chcielibyśmy wiedzieć o swoim potencjalnym nowym miejscu pracy.
Czego należy unikać? Przede wszystkim braku wiary w siebie oraz negatywnego nastawienia, jeśli wydaje się nam, że nie poszło najlepiej. Każda aplikacja jest dla nas bardzo cenna i z pozoru trudne spotkanie rekrutacyjne może okazać się początkiem wyjątkowej przygody, jaką jest praca w „świecie bardziej Velo”.
Katarzyna Mikulska, Dyrektor Zarządzająca Departamentem HR, VeloBank
Z VeloBankiem związana od początku istnienia brandu. Wcześniej pracowała dla takich marek jak T-Mobile czy Bank Millennium, gdzie odpowiadała za pozyskiwanie pracowników, tworzenie systemów rozwojowych i motywacyjnych. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu SWPS. Laureatka nagród: Solidny Pracodawca 2024, Best Quality Employer 2024 i Friendly Workplace 2024.
Prywatnie interesuje się psychologią, architekturą oraz sztuką nowoczesną. Angażuje się w projekty o charakterze społecznym i publicznym. Jeździ na VeloRowerze, uwielbia długie spacery po lesie i nocne maratony z książką w ręku.