1. Jak przebiega proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy zaszły jakieś zmiany?
Aleksandra Górecka, Talent Acquisition Managerka w Avon Cosmetics Polska: To, jak projektujemy proces rekrutacyjny zależy w dużej mierze od stanowiska, na które rekrutujemy – jesteśmy w tym zakresie bardzo elastyczni.
Przed rozpoczęciem rekrutacji, wspólnie z managerem dobieramy techniki i narzędzia, które pozwolą nam jak najlepiej zweryfikować umiejętności kandydata na dane stanowisko. Zazwyczaj pierwszy etap rekrutacji to rozmowa z pracownikami działu HR, a kolejnym etapem jest spotkanie z managerem zespołu. Pomiędzy spotkaniami może również pojawić się prośba o wykonanie dedykowanego pod konkretny dział business case'u lub testu wiedzy.
2. W jaki sposób przebiegają obecnie rozmowy kwalifikacyjne w Państwa firmie?
Pandemia znacznie wpłynęła na sposób, w jaki przeprowadzamy rozmowy kwalifikacyjne. Proces rekrutacji odbywa się całkowicie zdalnie. Taki sposób rekrutacji pozwala nam rekrutować szybciej. Często udaje nam się umawiać spotkania z kandydatami z dnia na dzień, a co za tym idzie – szybciej możemy podejmować decyzje rekrutacyjne.
3. Jakie było Państwa największe rekrutacyjne wyzwanie w ubiegłym roku? Na jakie stanowiska najtrudniej było Państwu zrekrutować pracowników?
Największym wyzwaniem rekrutacyjnym były procesy związane z obszarem Digital i e-Commerce. W trakcie pandemii, branże te rozwijają się w bardzo szybkim tempie i powiększają swoje zespoły, dlatego konkurencja na rynku była ogromna i musieliśmy wykazać się dużą pomysłowością w pozyskiwaniu kandydatów do Avon. Jeśli chodzi o dział finansów, wyzwaniem była dla nas rekrutacja w obszarze podatków.
4. Home office w Państwa organizacji – na jakich zasadach pracownicy mogą pracować zdalnie?
Wciąż rekomendujemy naszym pracownikom pracę w pełni zdalną. Tryb pracy zdalnej nie był dla nas nowością i dość szybko dostosowaliśmy się do nowej rzeczywistości. Przed pandemią, każdy z naszych pracowników miał do dyspozycji 2 dni pracy zdalnej w tygodniu. W chwili obecnej pracujemy nad wdrożeniem modelu pracy hybrydowej.
5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w Państwa firmie?
Do kwestii onboardingu podchodzimy bardzo kompleksowo – mamy świadomość tego, że źle zaplanowane wdrożenie lub jego brak, znacząco podwyższa ryzyko, że nowy pracownik odejdzie z firmy.
Wychodzimy z założenia, że onboarding nie zaczyna się pierwszego dnia pracy, lecz zaraz po przyjęciu oferty przez kandydata, dlatego stale doskonalimy nasze procesy tak, by doświadczenie pracownika kształtować jeszcze przed dołączeniem do Avon.
Przed rozpoczęciem pracy, każda osoba dostaje szczegółowy plan swojego wdrożenia, welcome letter, wyznaczamy również tzw. „buddy’ego”, który ma być wsparciem dla pracownika w całym okresie wdrożenia. Pracujemy również z managerami i edukujemy ich, w jaki sposób dobrze zaplanować wdrożenie. Managerowie mają do dyspozycji stworzony przez nas „Przewodnik dla Managera”, w którym zawarte są wszystkie punkty, o które należy zadbać w pierwszych dniach, tygodniach i miesiącach pracy nowej osoby. Ponadto, każdy z nowych pracowników uczestniczy w szkoleniach z 13 modułów tematycznych tak, by poznać całą organizację. Mamy więc szkolenia z działem Marketingu, Sprzedaży, Digital, Działem Obsługi Klienta, Finansami, HR, Prawnym… i wiele, wiele więcej 😊 W międzyczasie odbywa się oczywiście wdrożenie w konkretnym zespole.
Nie zapominamy również o feedbacku – każdy ma możliwość wypełnienia anonimowej ankiety i oceny swojego procesu wdrożenia. Co miesiąc analizujemy feedbacki i wprowadzamy konkretne usprawnienia. Mamy nadzieję, że uda nam się wkrótce powrócić do 2 elementów onboardingu, których nie możemy aktualnie realizować z uwagi na pandemię – wizyty w naszej fabryce w Garwolinie i w branchu (miejscu, w którym pakujemy produkty dla naszych Konsultantek i Konsultantów).
Dziękuję za rozmowę.