Wiadomości|

13.01.2015

Szkolenia i opieka medyczna to numer 1 wśród świadczeń pozapłacowych

Jakub Jański

Świadczenia pozapłacowe na stałe wpisały się w krajobraz polskiego rynku pracy. Jak wynika z ostatniego raportu Benefit Systems oraz HRNews.pl ponad 66 proc. respondentów wskazało na pierwszym miejscu na kursy doszkalające oraz dodatkową opiekę medyczną.

System benefitów nie dotyczy już wyłącznie kadry zarządzającej. Motywowanie szeregowego pracownika stało się również wyzwaniem dla działów HR. W najbliższych latach rynek świadczeń pozapłacowych będzie nadal się rozwijał. Zatrzymanie cennego pracownika to ważny element w walce o talenty pomiędzy pracodawcami.

Z badań wynika, że 15 proc. firm deklaruje zamiar rozwijania wachlarza świadczeń pozapłacowych, a zaledwie 1 proc. ma w planach redukcję tej oferty.

System świadczeń płacowych odzwierciedla również strukturę organizacji. Kobiety częściej stawiają na rozwój zawodowy, mężczyźni natomiast bardziej sobie cenią możliwość awansu i premii finansowych.

– Firmy, które mają zróżnicowaną strukturę wiekową pracowników, poszukują nowych rozwiązań. Pokolenie baby boomers oczekuje raczej stabilizacji, czyli potrzebuje takich świadczeń, które pozwalają kojarzyć firmę z przyszłością i pewną stabilizacją. Z kolei pokolenie, które nazywamy pokoleniem X, Y, Z ma zupełnie inne potrzeby – twierdzi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Iwona Grochowska, Dyrektor ds. Rozwoju Produktów w Benefit Systems. – Im pracownicy są młodsi, tym potrzebują mniej stabilizacji. Raczej stawiają oni na swoje zainteresowania i aktywności.

Przeczytaj również artykuł, co i jak motywuje finansistę »

Pomimo że świadczenia pozapłacowe to kwestia indywidualna, pracodawcy wydają się ignorować oczekiwania swoich pracowników. Aż trzech na czterech z nich nigdy nie zostało zapytanych przez swoich pracodawców, czego życzyliby sobie w ramach kafeteryjnego systemu wynagrodzeń. Ignorancja może przynieść odwrotny skutek od oczekiwanego. Niechciane benefity nie spełniają funkcji motywacyjnej w miejscu pracy.

Poznaj pracodawców, którzy stawiają na rozwój kompetencji swoich pracowników:

Na podst. Newseria Biznes

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański