Do ROCKWOOL GBS dołączyłeś w 2017 roku jako starszy specjalista do spraw bankowości – jak wspominasz początki w organizacji?
Był to dynamiczny okres w moim życiu, ponieważ oprócz zmian w życiu zawodowym, po raz pierwszy zostałem rodzicem, witając na świecie córkę. W pierwszych tygodniach mojej przygody w ROCKWOOL GBS zaangażowałem się w intensywny dwutygodniowy proces onboardingu, który obejmował nie tylko zapoznanie się z kolegami i koleżankami z pracy, ale także zdobywanie wiedzy na temat specyfiki pracy w ROCKWOOL, naszej kultury i wartości.
Przez ten czas integrowałem się i zgłębiałem różnice kulturowe pomiędzy Polską a krajami, które mieliśmy wkrótce odwiedzić. Po zakończeniu wdrożenia, przez blisko dwa miesiące dużo podróżowałem, między innymi odwiedzałem fabrykę w Cigacicach oraz fabrykę w Tapolcy na Węgrzech.
Jak rozwijała się Twoja ścieżka kariery i zespół bankowości w ROCKWOOL?
Po przeniesieniu procesów do naszego poznańskiego centrum, zauważyliśmy, że skala tych procesów znacząco wzrosła, obejmując wszystkie spółki w Grupie ROCKWOOL w Europie, co daje nam około 30 spółek.
Zdecydowałem się wówczas wziąć udział w rekrutacji wewnętrznej na stanowisko Kierownika Zespołu ds. Bankowości i dzięki zaufaniu managementu udało mi się przejść przez ten proces pomyślnie. Od tego momentu mogłem bardziej skupić się na budowaniu zespołu i zarządzaniu. W tej chwili zespół składa się z 10 osób. Myślę, że od samego początku mocną stroną zespołu była dobra atmosfera, interesujące zadania oraz wzajemne zaufanie co przekłada się na niską rotacje pracowników.
Dynamiczny rozwój zespołu bankowości umożliwił mi także zaangażowanie w projekty zespołu Group Treasury. W pewnym momencie dołączyłem do tego zespołu na pół etatu jako menadżer a zdobyte dotąd doświadczenie mogę wykorzystywać na poziomie całej Grupy ROCKWOOL.
Na czym obecnie polega Twoja rola?
Oprócz tego, że nadal opiekuje się zespołem Banking & Treasury i jestem częścią zespołu Group Treasury, pełnię również rolę GBS Service Managera. W tej roli, dbam o to, aby sposób funkcjonowania centrum był odpowiednio ustrukturyzowany i efektywny a jakość usług dostarczanych przez nasz dział finansowy spełniał oczekiwania interesariuszy Grupy ROCKWOOL. Jednocześnie wraz z zespołem działamy na dwóch płaszczyznach:
- operacyjnej - dbając m.in. o odpowiednią strukturę portfolio i transferu usług, zapewnieniu dokumentacji oraz ciągłości procesu a także ustalania zasad współpracy i finansowania.
- projektowej, koncentrując się na rozwijaniu dotychczasowych procesów i organizacji pracy poprzez projekty m.in. z obszaru Continuous Improvement czy robotyzacji.
Na czym polega Continuous Improvement?
Continuous Improvement polega na ciągłym doskonaleniu procesów poprzez eliminacje marnotrawstw a w konsekwencji na zwiększaniu efektywności.
Naszym priorytetem jest, uświadomienie pracownikom, że w codziennej pracy maja realny wpływ na udoskonalanie czynności, które wykonują i sprawianie, że z dnia na dzień możemy być w danej kwestii lepsi.
Nasz program rozwoju rozpoczęliśmy od szkoleń dla pracowników, gdzie w pierwszej kolejności staraliśmy się wyjaśnić, czym tak naprawdę jest Continuous Improvement i przedstawić narzędzia niezbędne do jego skutecznego wdrożenia. Następnie przeszliśmy do drugiego etapu, gdzie umożliwiliśmy wewnętrzne wizyty w innych zespołach, pozwalając pracownikom spojrzeć na procesy z nowej perspektywy. Ostatecznie uruchomiliśmy Continuous Improvement Box - specjalną przestrzeń dostępną na firmowym SharePoint, która umożliwia zgłaszanie pomysłów na usprawnienia w swoich procesach i ich odpowiednia priorytetyzację.
Część z tych propozycji usprawnień, może zostać zautomatyzowana przy wykorzystaniu narzędzi RPA, które obecnie intensywnie rozwijamy w Service Management. Warto podkreślić, że moim zdaniem nie da się zastąpić człowieka robotem – zawsze będzie to synergia kompetencji człowieka i procesów automatyzacji.
Jak zmienił się ROCKWOOL od początku Twojej pracy i jakie teraz widzisz wyzwania w organizacji?
Uważam, że główną zmianą jest rozszerzenie zakresu odpowiedzialności, który odbywa się poprzez centralizacje nowych obszarów właśnie w GBS. Od 2016 roku, poza obszarami IT i finansów, wprowadziliśmy także inne funkcje w ramach ROCKWOOL GBS, takie jak marketing, zakupy, HR czy inżyniering. Obecnie nasz zespół liczy ponad 400 osób reprezentujących 8 różnych funkcji w Poznaniu oraz w naszym nowo otwartym biurze w Warszawie.
Jeżeli chodzi o wyzwania, to moim zdaniem, pierwszym z nich jest zatrzymanie talentów w organizacji oraz stwarzanie im odpowiednich warunków do dalszego rozwoju. Kolejną kwestią jest świadomość, że automatyzacja zaczyna pojawiać się w różnych obszarach naszego życia i musimy nauczyć się z niej korzystać. To z kolei będzie wymagało dostosowania kompetencji naszych pracowników.