Wiadomości|

04.12.2017

Kierunek: rozwój - ArcelorMittal SAP CoE Delivery Center

Redakcja, KarierawFinansach.pl

SAP Center of Excellence przy ArcelorMittal Polska to miejsce dla rozwoju specjalistów IT i finansistów, których nie odstrasza branża stalowa.

Proszę powiedzieć, czym zajmuje się SAP Center of Excellence?

Obiektem naszej pracy są systemy, które – w skrócie mówiąc – pomagają w działalności firmy. Mówię tutaj o systemie SAP, który jest zintegrowanym system informatycznym klasy ERP, umożliwiającym zarządzanie procesami biznesowymi w różnych obszarach działalności firmy: od finansów poprzez kontroling, zarządzanie magazynami, zakupy, sprzedaż, aż po produkcję i utrzymanie ruchu - łącznie z  bardzo ważnym dla nas aspektem bezpieczeństwa.

SAP Center of Excellence działa w dwóch kierunkach. Z jednej strony jest to kreowanie i wprowadzanie zmian, czyli rozwój systemu w ramach projektów, z drugiej strony działalność bieżąca, a zatem sprawowanie pieczy nad aktualnym stanem systemu. Tu do naszych kompetencji należy udzielanie porad i pomocy w zakresie funkcjonowania SAP. Moją rolą jako dyrektora jest koordynacja prac zespołów funkcjonalnych, programistów, testerów, a także zespołu autoryzacji.

Jaki jest kierunek zmian, które obecnie zachodzą w Państwa firmie?

Wszelkie zmiany wynikają ze strategii biznesowej i adekwatnie do nich IT zawsze podąża za działaniami, które są strategicznie nakreślane na wyższych szczeblach zarządzania w firmie. Aktualnie w ArcelorMittal wykorzystujemy szansę na integrację i centralizację systemów. Każdy oddział  ma obecnie swój własny system SAP, a my budujemy rozwiązanie, które będzie działało docelowo dla całego ArcelorMittal w Europie.

Dlaczego zespół SAP CoE pracujący w ramach Business Centre of Excellence utworzono w Polsce?

Od 2005 roku budowaliśmy kompletne rozwiązanie, nasz zespół znacznie się rozwinął i daliśmy się poznać w Europie jako naprawdę wysokiej klasy specjaliści w kontekście budowy/rozszerzania, ale także utrzymania systemu. System SAP, który zbudowaliśmy w Polsce był jednym z najbardziej zaawansowanych w grupie ArcelorMittal. Działa on zresztą bardzo dobrze do dzisiaj i stał się dla nas bazą do zbudowania nowego. Na tym tle budujemy zespół specjalistów, który docelowo będzie zapewniał wsparcie w zakresie SAP dla ArcelorMittal w całej Europie.

Skoro jesteśmy już przy zespole, czy mógłby Pan opowiedzieć o nim nieco więcej: jak jest liczny, jacy specjaliści w nim pracują, jak się rozwija?

Dzisiaj nasz zespół liczy ponad 70 osób i rozwija się bardzo intensywnie, bo system nad którym pracujemy, jest jednym z największych w Polsce systemów SAP – liczba użytkowników niebawem przekroczy 20 tysięcy.

Przy systemach klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning, Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) pracują różni specjaliści. Pod względem funkcjonalnym zespół SAP dzieli się na 3 obszary:

  1. R2R: finanse, kontroling, sprzedaż,
  2. P2P: zakupy
  3. PMOPS: zarządzanie magazynami i utrzymanie ruchu

Oprócz konsultantów funkcjonalnych, którzy specjalizują się w jednym z tych obszarów, są również testerzy, którzy zajmują się testowaniem aplikacji, programiści piszący nowe funkcjonalności oraz osoby zajmujące się autoryzacjami, wsparciem użytkowników i zarządzaniem dostępem do systemu.

Z kolei pod względem organizacyjnym zespół SAP dzieli się na Delivery Center i Expert Center. W ramach tych struktur również pracują konsultanci funkcjonalni, różnica polega na ukierunkowaniu na działania projektowe, rozwojowe lub utrzymanie i wsparcie. W ramach BCoE mamy również zespół do wspierania systemów raportowania SAP BI - Business Intelligence (BI Center of Excellence), który zajmuje się hurtowniami danych i tworzeniem raportów.

Jakie są możliwości rozwoju w tak zróżnicowanym zespole?

Co może być ważne dla młodej osoby, która chciałaby do nas dołączyć, to że aplikuje się na konkretną pozycję. Jeśli jednak później ktoś chce spróbować sił w innym zespole, ma taką możliwość. Dwa główne obszary naszej działalności, wsparcie i projekty, różnią się nieco specyfiką pracy i sądzę, że z perspektywy młodej osoby jest to ciekawe i wartościowe, że może te różne aspekty pracy poznać. Staramy się być elastyczni i dawać naszym pracownikom możliwość rozwoju zgodnie z ich zainteresowaniami.

Przykładowa ścieżka kariery w naszym zespole rozpoczyna się od stanowiska testera, na którym można poznać działanie systemu i zapoznać się z procesami biznesowymi. Dzięki temu pracownik ma szansę zorientować się w czym czuje się najlepiej, co mu się podoba i w jakim kierunku chciałby się rozwijać. Może pójść w stronę programowania, albo w stronę consultingu, poznać bliżej procesy biznesowe i wtedy zdecydować o swojej dalszej drodze zawodowej.

Nie jest to jednak jedyna droga. Można również rozpocząć pracę  jako konsultant funkcjonalny w jednym z modułów, np. w sprzedaży, a po pewnym czasie spróbować sił w obszarze zakupów.

Generalnie rzecz ujmując chcę podkreślić, ścieżki są przeróżne, bo do każdego pracownika podchodzimy indywidualnie. Z mojego doświadczenia wynika, że na początku nie wszyscy do końca wiedzą, co chcą robić. Takie osoby zawsze mogą liczyć na wsparcie, przedyskutowanie różnych opcji i propozycję odpowiedniego ukierunkowania.

Na czym takie wsparcie polega, jak wygląda proces dochodzenia do wyboru tej właściwej drogi?

Często już na etapie rozmów kwalifikacyjnych widzimy, że ktoś aplikuje na jedno stanowisko, ale ma predyspozycje do czegoś innego – wówczas proponujemy mu inny kierunek. W perspektywie długoterminowej, bo tak patrzymy na naszych pracowników, chcemy dać im różne możliwości, zgodne z ich aktualnymi potrzebami, np. pracę stacjonarną lub podróże, gromadzenie nowych doświadczeń.

Dokładnie analizujemy to, czego ktoś oczekuje. Służą temu rozmowy roczne, półroczne, wyznaczanie celów. Dzięki temu widzimy jakie kto ma możliwości oraz – co ważne – chęci rozwoju. Bierzemy również pod uwagę indywidualne tempo nauki. Tym jednak, co napędza cały proces rozwoju, są zawsze chęci danego pracownika oraz jego otwartość na nowe wyzwania.

Jak na pracę w IT wpływa specyfika Państwa branży?

Pracujemy w specyficznej branży, branży stalowej. W naszej pracy przydaje się rozumienie tego, czym się ta branża zajmuje, jak przebiega proces produkcyjny, bo to rzutuje na działalność całej firmy. Pracując efektywnie w IT, nie sposób jest umieć napisać tylko ‘kawałek kodu’, nie wiedząc, co się z nim w praktyce dzieje i jaki jest jego cel. Trzeba rozumieć i czuć to, co czuje użytkownik, a żeby to poczuć, trzeba się ruszyć zza komputera i poznać jakie są poszczególne kroki procesu biznesowego. To, co dzieje się w hucie, bardzo wpływa na to, jak pracujemy, jak projektujemy, a następnie programujemy i testujemy - to jest właśnie ekscytujące i ciekawe.

Odzwierciedla się to też w podziale obowiązków: zaczyna się od Juniora, czyli swego rodzaju rozgrzewki i nauki, będąc pod opieką innych, potem awansuje się stanowisko Konsultanta, na którym potrzebna jest wiedza o systemie i biznesie, by samodzielnie móc podejmować działania. Kolejne szczeble to Senior Konsultanci, którzy realizują projekty i mogą brać pod swoje skrzydła młodszych pracowników, a następnie Eksperci. Na poszczególne poziomy awansuje się dzięki rozwijaniu wiedzy i zdobywaniu doświadczenia.

Jakie kompetencje są potrzebne do pracy w Państwa zespole?

Wszystko zależy od profilu pracownika. Jeśli mowa o programiście, to potrzebne są umiejętności twarde, wykształcenie informatyczne i znajomość programowania. Chodzi o pewien sposób myślenia, który powinien być całkiem naturalny dla programisty.

Dla konsultantów funkcjonalnych mamy dwie ścieżki rozwoju: techniczną i biznesową. Jeśli pracownik posiada zaplecze techniczne w zakresie programowania czy znajomości baz danych, uczy się działania biznesu. Ale poszukujemy też finansistów, którzy znają i rozumieją procesy finansowe. Jeśli ktoś taki ma inklinacje techniczne i potrafi zrozumieć działanie systemu, również znajdzie u nas swoje miejsce. Ścieżka biznesowa na początku może się wydawać nieco trudniejsza, ale myślę przede wszystkim, że jest ona pełna wyzwań, bardzo ciekawa i może przynieść wiele satysfakcji.

Warto podkreślić, że zespół SAP CoE stanowi fantastyczną grupę ludzi z różnych obszarów:

  • Są to osoby z profilem użytkownika biznesowego, które doskonale potrafią komunikować się z innymi użytkownikami biznesowymi i rozumieć ich potrzeby;
  • Są też informatycy, o silnym profilu technicznym, którzy zdobyli wiedzę o procesach biznesowych i świetnie potrafią pracować w SAP;
  • Jest wreszcie grupa konsultantów, którzy znają różne sektory i branże, a ich wiedza procesowa/techniczna/biznesowa efektywnie uzupełnia kompetencje zespołu.

Jak ważny jest element pracy zespołowej? I jakie jeszcze kompetencje miękkie są ważne w tej pracy?

Aspekt pracy w grupie jest kluczowy. Zwłaszcza w kontekście pracy projektowej, umiejętność pracy w zespole jest konieczna, ponieważ zawsze współpracuje się z innymi. Po drugie, ważne są umiejętności komunikacyjne, zdolność przełożenia języka informatyków na język biznesu. Trzecim ważnym czynnikiem jest ciekawość i chęć rozwoju, otwartość na zmiany oraz na poszukiwanie i poznawanie nowych rzeczy. To nie tylko hasła – są one rzeczywiście sprawdzane i oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej, bo ich posiadanie jest niezwykle ważne dla realizacji ustalanych celów.

Jaką radę dałby Pan kandydatom?

Myślę, że najważniejsze jest szukanie zajęcia, które będzie się wykonywało z pasją i zaciekawieniem. To jest kierunek, w którym zawsze powinno się podążać, a jest nim praca, którą lubi się na co dzień wykonywać i z której czerpie się radość oraz satysfakcję – i taka praca zawsze będzie najlepszym wyborem.

Autor

Redakcja

Redakcja

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.