Dni otwarte poza targami pracy to świetna okazja, by poznać środowisko pracodawcy. Kandydaci mogą spotkać się z pracownikami reprezentującymi organizację, zobaczyć z bliska ich miejsce pracy oraz ocenić, czy działania wizerunkowe pracodawcy w świecie wirtualnym odpowiadają realiom.
W Polsce dni otwarte organizują coraz częściej pracodawcy sektora finansowego, w tym m.in. najlepiej rozpoznawalne marki w obszarze audytu, doradztwa i sektora usług dla biznesu. Podczas tego rodzaju wydarzeń pracodawcy chcą pokazać, jak wyglądają procesy biznesowe, które zapewniają im przewagę na globalnym rynku.
Warto uczestniczyć w dniach otwartych, ponieważ...
- masz okazję nauczyć się nowych rzeczy – większość firm organizuje podczas tego typu wydarzeń spotkania i wykłady prezentujące branżę;
- poznajesz innych kandydatów, którzy poszukują pracy bądź są zainteresowani zmianą pracodawcy; warto pamiętać, że to również Twoi konkurenci;
- pytasz i zaczynasz rozumieć – spotykając się z pracownikami uczysz się, jak działa wybrana organizacja na rynku pracy;
- poznajesz biuro – siedziba firmy to jej wizytówka i ważny element kultury organizacyjnej;
- możesz zaprezentować się od jak najlepszej strony i poznać szczegóły procesu rekrutacji;
- wzbogacasz swoje CV – udział w dniach otwartych pokazuje pracodawcom, że świadomie troszczysz się o swoją karierę zawodową;
- uczysz się sztuki networkingu - kontakty w świecie biznesu mają ogromne znaczenie, a poznając ekspertów z branży zwiększasz swoje szanse na rynku pracy.
Pod koniec lutego oraz na początku marca firma Capgemini organizuje dni otwarte dedykowane profesjonalistom. Od godz. 18 w Krakowie (25 lutego) oraz w Katowicach (3 marca) – miastach, w których organizacja posiada centra biznesowe – specjaliści posiadający już doświadczenie zawodowe zaznajomią się z funkcjonowaniem business process outsourcing oraz zarządzaniem projektami transition. Capgemini by night to idealna okazja, by kontynuować karierę w międzynarodowym środowisku i rozwijać kompetencje w obszarze zarządzania projektami, które zdobywa popularność w świecie finansów.
O idei dni otwartych w ramach strategii employer brandingowych oraz wydarzeniu Capgemini by night rozmawiamy z Katarzyną Pieniążek, Employer Branding Specialist w Capgemini.
Dni otwarte zdobywają coraz większą popularność wśród pracodawców w obszarze działań wizerunkowych. Dlaczego?
Katarzyna Pieniążek: Dni otwarte cieszą się coraz większą popularnością wśród pracodawców z kilku powodów. Po pierwsze przez ostatnich kilka lat znacznie wzrosła świadomość firm dotycząca konieczności podejmowania działań employer brandingowych. Dzięki tego typu inicjatywom pracodawcy mają możliwość zaproszenia do siebie konkretnej grupy docelowej, co znacznie ułatwia późniejszą rekrutację. Ponadto dzięki takim wydarzeniom rośnie rozpoznawalność marki pracodawcy wśród kluczowych kandydatów. Z drugiej zaś strony potrzebę organizacji dni otwartych zgłaszają sami kandydaci. Są oni przyzwyczajani do tego, iż mają możliwość lepszego poznania firmy, zanim do niej trafią. Pytają znajomych, przeszukują strony z opiniami o pracodawcach, a dni otwarte dają możliwość skonfrontowania stereotypów dotyczących firmy z rzeczywistością. Struktura dnia otwartego, pozwala na to, by uczestnik dowiedział się jak funkcjonują poszczególne działy, jakie możliwości rozwoju oferuje firma, wreszcie jak wygląda samo biuro: czy pracodawca zapewnia kawę z ekspresu, bądź pokoje do relaksu. Coraz częściej jednak dni otwarte to nie tylko sprawdzenie, jak wygląda praca „od kuchni”, ale również wartość dla uczestnika w postaci ciekawego wykładu bądź case study. Najlepszym zakończeniem takiego dnia dla każdego pracodawcy są aplikacje osób, które przyszły na spotkanie. Te osoby są bardzo wartościowe, ponieważ świadomie i z przekonaniem decydują się na udział w procesie rekrutacji. Do tej pory dni otwarte, jak sama nazwa wskazuje, prowadzone były w ciągu dnia i przeznaczone były głównie dla studentów. Wychodząc jednak naprzeciw potrzebom rynku oraz bardziej doświadczonym kandydatom organizujemy Capgemini by Night, czyli dni otwarte zorganizowane wieczorem.
Do tej pory w strategiach wizerunkowych skupiano się bardziej na rozwiązaniach elektronicznych (internet, mobile). Czy dni otwarte to odpowiedź na zmieniający się trend w oczekiwaniach kandydatów, którzy poza siecią dostrzegają wagę "fizycznego" kontaktu z pracodawcą?
Rozwiązania online dają nam możliwość dotarcia do szerokiego grona osób w tym samym czasie. Obecnie możemy niemalże ze szwajcarską precyzją wybrać sobie osobę, do której trafi nasz przekaz. Problemem jednak pozostaje sama interakcja z kandydatem oraz zaproszenie go do dialogu. Nie każdy bowiem widząc reklamę na Facebooku czy mailing zaaplikuje do naszej firmy. Takie inicjatywy zaś jak dni otwarte dają możliwość budowania bezpośrednich relacji. Jest to autentyczne spotkanie potencjalnego kandydata z pracodawcą. Internet z jednej strony pozwala kandydatowi szybko dotrzeć do informacji dotyczących firmy: wynagrodzeń, panującej atmosfery czy obszarów działalności, z drugiej zaś „atakuje” reklamą targetowaną. Żaden z kandydatów nie znajdzie również w zakamarkach internetu „firmy idealnej”. Dni otwarte pozwalają wypracować własny punkt widzenia i zrewidować opinie.
Dlaczego to właśnie obszar projektowy procesów transition został wybrany przez Państwa jako temat wiodący wydarzenia Capgemini by night?
Zauważyliśmy, iż coraz więcej osób interesuje się zagadnieniami związanymi z zarządzaniem projektami. Niemal każdy w swojej pracy zarządza pewnym obszarem zadań czy procesów. Zauważalna jest również rosnąca rola PMO globalnie. Jeśli zaś mowa o transition, to projekty związane z obszarem migracji procesów są nam bliskie ze względu na ich liczebność w minionych miesiącach. Migrujemy procesy, przejmujemy nowe, ciekawe projekty i otwieramy się na nowe możliwości. I tym właśnie chcemy się podzielić z uczestnikami wydarzenia Capgemini by Night.
Katarzyna Pieniążek
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej na kierunku Zarządzanie Projektami (z certyfikacją PRINCE2). Jako Employer Branding Specialist w Capgemini realizuje projekty EB na terenie Małopolski oraz Śląska, skierowane zarówno do doświadczonych pracowników, jak i studentów.