Wiadomości|

03.01.2025

Chcesz osiągnąć sukces biznesowy? Zadbaj o swoich pracowników

Klaudia Kitlińska, Redaktorka, Grupa MBE

Tradycyjne podejście do prowadzenia firmy na pierwszym miejscu stawiało klientów. „Pracownik w centrum uwagi” to nowy sposób zarządzania organizacją, według którego to satysfakcja personelu ma przynieść największe korzyści.

freepik

freepik

Model „employee-centric” – co to znaczy?

Według zasady „employee-centric” priorytetem biznesu jest dobrostan i satysfakcja pracowników, a nie czynniki takie jak przychody firmy czy zadowolenie klienta. Model ten podkreśla, że sukces organizacji zależy w dużej mierze od pracowników, dlatego ich wysiłki powinny być odpowiednio doceniane i wynagradzane.

Czy taki sposób zarządzania przedsiębiorstwem jest praktyczny? Zdecydowanie tak. Model biznesowy, który skupia się na dobrostanie pracowników to nie utopijna wizja, a mądry sposób zarządzania firmą. Oto korzyści, które przynosi on nie tylko pracownikom, a również pracodawcom.

Czytaj: Wellbeing – w jaki sposób firmy dbają o pracowników?

Zalety stawiania pracowników w centrum uwagi

  1. Zmniejszenie rotacji pracowników

Zatrudnianie nowych osób to zazwyczaj bardzo kosztowny i czasochłonny proces, który obciąża zarówno działy HR, jak i członków zespołów, w których brakuje rąk do pracy. W naszym interesie jest, aby pracownicy pracowali w firmie jak najchętniej i jak najdłużej. Żeby tak się stało, muszą czuć się oni w pracy doceniani i należycie wynagradzani. W przeciwnym wypadku bardzo szybko mogą zacząć szukać innych miejsc zatrudnienia.

– Rotacja osłabia spójność zespołów i zmniejsza efektywność organizacji. Inwestowanie w narzędzia wspierające lojalność, takie jak personalizowane systemy motywacyjne czy analityka predykcyjna, pozwala zapobiegać utracie talentów i budować stabilne zespoły – radzi Patryk Bogula, założyciel Echo Analytics.

  1. Większa motywacja i produktywność

Pochwały, poczucie bycia docenianym, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity pozapłacowe, pozytywne odczucia wobec swojego miejsca pracy – nie od dziś wiadomo, że są to jedne z podstawowych motywatorów w pracy. Dlatego zadowolony pracownik to ważny element sukcesu biznesowego, gdyż efektywność i produktywność spowodowana satysfakcją z pracy bezpośrednio przenosi się na dobre wyniki finansowe.

  1. Lepsza szansa na pozyskiwanie talentów

Specjaliści na obecnym rynku pracy (szczególnie osoby z pokolenia Millenialsów oraz Gen Z, choć oczywiście nie tylko) w większości są przyzwyczajeni do pewnych standardów wspierających wellbeing, takich jak: praca zdalna/hybrydowa, elastyczny czas pracy, autonomia w wykonywaniu swoich obowiązków. To bardzo ważny trend: współcześni pracownicy wciąż chcą dobrze wykonywać swoją pracę i rozwijać się zawodowo, ale jednocześnie nie pracować tak ciężko, jak ich rodzice czy dziadkowie oraz priorytetyzować work-life balance.

Firmy, które traktują temat dobrostanu swoich podwładnych poważnie i oferują wspomniane wcześniej udogodnienia, mogą liczyć na większe zainteresowanie podczas rekrutacji, co w rezultacie oznacza zatrudnianie jak najlepszych specjalistów. Zwiększa to również szanse na to, że pracownicy sami będą polecali swoją firmę jako miejsce do pracy wśród rodziny i znajomych.

Podejście „employee-centric” – jak je wdrożyć?

Istnieje wiele sposobów, aby stawiać pracownika na pierwszym miejscu i tym samym tworzyć komfortowe, atrakcyjne miejsce pracy.

Warto zacząć już od początku, czyli procesu onboardingu. Niewłaściwie przeprowadzony onboarding potrafi już na początku postawić organizację w złym świetle. Warto zadbać o to, aby pracownik podczas pierwszych dnia w pracy czuł się wspierany, nie zostawał całkiem sam z nowymi obowiązkami, a także aby ilość przekazywanych dziennie informacji była możliwa do przyswojenia i nie przytłaczała.

Dobrą praktyką będzie również otwartość: na zmiany, nowości, pomysły podwładnych oraz na ich feedback. Ostatecznie nikt nie zna lepiej potrzeb naszych pracowników lepiej niż oni sami.

Eksperci z Echo Analytics polecają również grywalizację, która w raporcie firmy Henkel „Świat Młodych Badaczy 4.0. Kompetencje do przyszłości” znalazła się na drugim miejscu wśród 10 największych trendów w nauce i edukacji. Zamienia ona codzienne obowiązki w wyzwania z elementem zdrowej rywalizacji.

– Przyznawanie nagród za każdy etap realizacji celu, a nie tylko za osiągnięcie 100%, tworzy atmosferę docenienia i zachęca do stałej poprawy wyników – mówi Patryk Bogula.

Najlepiej będzie jednak przyjrzeć się różnego rodzaju technikom motywacyjnym, aby jak najprecyzyjniej dostosować je do potrzeb swoich podwładnych.

Najważniejsze kwestie to jednak wciąż te najbardziej podstawowe – dobre wynagrodzenie, korzystny system premiowy, atrakcyjne benefity pozapłacowe, a także elastyczny czas pracy czy możliwość pracy zdalnej.

Źródła:

[1] Informacja prasowa Echo Analytics

[2] Indeed.com, What Is Employee Centricity? (With Benefits and Steps)

Tagi

Autor

Klaudia Kitlińska

Klaudia Kitlińska

Redaktorka, Grupa MBE