Wiadomości|

24.04.2014

BPO/SSC: Nie tylko mechaniczne czynności

Jakub Jański

Cracow Future Conference to najnowszy, a zarazem największy projekt organizowany w 2014 roku przez Koło Naukowe Index Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. O tym, jakie szanse daje młodym ludziom sektor BPO/SSC, rozmawiamy z organizatorami tego wydarzenia.

Rozmowa z Karolem Kubickim, koordynatorem ds. merytorycznych w Kole Naukowym INDEX

Czy studentom sektor BPO/SSC nadal kojarzy się z mało odpowiedzialnymi oraz powtarzalnymi zadaniami?

Niestety wielu studentów zwłaszcza początkowych lat studiów ma bardzo małą świadomość pracy, jaką faktycznie wykonuje się w firmach, i dotyczy to nie tylko sektora BPO/SSC. Powiedziałbym nawet, że znajomość firm z tego sektora oraz charakterystyki pracy w nich wygląda bardzo dobrze na tle organizacji działających choćby w konsultingu czy bankowości inwestycyjnej. Jednak na uczelniach nadal można spotkać się z opinią, że praca w sektorze BPO/SSC to wykonywanie prostych, mechanicznych i powtarzalnych zadań. Poprzez aktywnie działania employer branding takie opinie słychać coraz rzadziej. Bardzo duże znaczenie w tej zmianie ma współpraca sektora ze środowiskiem akademickim i zauważalna obecność na uczelniach. Jednym z założeń Cracow Future Conference było właśnie umożliwienie firmom pokazanie tego, że sektor BPO/SSC w Krakowie staje się miejscem, które przyciąga coraz więcej zaawansowanych usług biznesowych. Praca staje się więc coraz bardziej wymagająca i odpowiedzialna. Już teraz wiele zadań wykonywanych tutaj ma strategiczne znaczenie dla globalnych korporacji.


Jakich prelegentów gościliście podczas konferencji?

Uczestnikami debaty byli managerowie czołowych przedsiębiorstw z sektora BPO/SSC: Jolanta Gantkowska - Head of GCSC Poland (Alexander Mann Solutions), Adam Pajak - Senior Operations Delivery Manager (Aon Hewitt), Piotr Sosin - Operations Delivery Manager (Aon Hewitt), Paweł Sławiński - Dyrektor Zarządzający Działu Wyceny Papierów Wartościowych (State Street Bank) oraz Aneta Pilch - KPO Center Head of Service Delivery (UBS).

Kraków to jedna z najważniejszych lokalizacji outsourcingowych na świecie. Czy Waszym zdaniem jako organizatorów CFC tego miasta niedługo nie czeka przesyt? Może już za kilka lat firmom z tego sektora zabraknie po prostu specjalistów znających języki obce?

Podczas debaty, w której wzięli udział przedstawiciele firm oraz władz uczelni, wielokrotnie padało stwierdzenie, że sektor BPO/SSC czeka w kolejnych latach bardzo dynamiczny wzrost. Jako organizatorzy konferencji zgadzamy się z tym w stu procentach. Obecny etap rozwoju oraz perspektywy wzrostu były dla nas motywacją do zorganizowania Cracow Future Conference. Chcemy kontynuować i rozwijać ten projekt w kolejnych latach, czyniąc go platformą, na której spotykają się przedstawiciele firm, władz uczelni oraz studenci. Nie robilibyśmy tego, nie wierząc w dynamiczny rozwój tego sektora w przyszłości. Mury krakowskich uczelni co roku opuszczają tysiące studentów. Olbrzymia różnorodność uczelni i kierunków sprawia, że w mieście mogą powstawać centra dostarczające różnorodne usługi. Panujący trend nauki dodatkowych języków obcych sprawia, że coraz trudniej spotkać absolwenta ze znajomością tylko języka angielskiego. Drugi język staje się powoli standardem. Warto jednak zaznaczyć, że językiem, w którym odbywa się komunikacja w ramach korporacji, jest język angielski, niezależnie od tego, czy pracownik z Krakowa dzwoni do biura w Indiach czy odbiera telefon z Brazylii. Dlatego na wielu stanowiskach nadal znajomość języka angielskiego będzie niezbędnym kryterium, które musi spełniać kandydat, natomiast drugi język to atut, który dodatkowo można szlifować w ramach kursów dofinansowywanych przez pracodawcę.

Co czeka BPO/SSC w ciągu najbliższych lat? Jak na tym skorzystają studenci i absolwenci?  

Tak, jak zostało wspomniane wcześniej, spodziewamy się gwałtownego rozwoju sektora BPO/SSC. Panujący trend poszerzania gamy usług świadczonych przez centra działające w Polsce oraz coraz większe ich skomplikowanie zwiększy popyt na pracowników posiadających wykształcenie w wielu różnych dziedzinach. Korzyści, jakie płyną z tego dla studentów i absolwentów, to przede wszystkim możliwość znalezienia pracy zaraz po albo jeszcze w trakcie studiów. Bolączką naszego kraju jest utrzymujące się wysokie wysokie bezrobocie wśród absolwentów. Dynamiczny wzrost sektora BPO/SSC jest czymś, co pozwala mieć nadzieję na zmianę tej sytuacji. Nie bez znaczenia jest także możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w międzynarodowych korporacjach.


Podczas debaty CFC postawiliście dość kontrowersyjne pytanie – czy wiedza i kreatywność młodych ludzi nie marnuje się w kontekście lokalnym, polskim. Sektor BPO/SSC tworzą w końcu firmy czasem z całkiem odległych regionów geograficznych… 

Tym pytaniem chcieliśmy zmusić firmy do zmierzenia się z często stawianym zarzutom wykorzystywania młodych, zdolnych Polaków do mało kreatywnej pracy; dodatkowo za pensję dużo niższą niż stawki w Europie Zachodniej, przy czym większość wartości dodanej wytworzonej przez nich pozostaje poza naszym krajem. Przedstawiciele firm stawili czoła tym opiniom pokazując, że sektor BPO/SSC nie tylko nie zaprzepaszcza talentów, ale także pozwala na ich rozwój. Zagraniczne firmy dają możliwość obycia się ze światem finansów, zdobycia nowych umiejętności, poszerzenia perspektyw. Co zrobimy z tym w przyszłości i jak je wykorzystamy? To zależy już tylko od nas.

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański