Raporty|

21.02.2024

Zrekrutuj pracodawcę. Co decyduje o atrakcyjności firmy?

Wiktoria Jackowska, Redaktorka, Grupa MBE

Od dłuższego czasu na rynku pracy obserwujemy, że pracownicy są coraz bardziej świadomi i pewni swoich kompetencji. Śmiało komunikują swoje potrzeby oraz wymagania pracodawcom i uparcie szukają najbardziej atrakcyjnych miejsc pracy. Czy to zmiana, w której to kandydaci rekrutują pracodawców?

Midjourney

Midjourney

Dzisiejszy świat BANI – kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały – stawia stałe wyzwania przed każdym z nas. Wydaje się, że jedyną pewnością, do której możemy się dziś przyzwyczaić, to ciągła zmiana. Taki stan rzeczy niesie za sobą jasne konsekwencje. Jedną z nich jest przesunięcie znaczenia rekrutacji do miejsc pracy.  

Wydaje się, że dziś to kandydaci, szczególnie z doświadczeniem zawodowym, rekrutują swoich przyszłych pracodawców. Na co w takim razie zwracają uwagę?  

Atrakcyjny pracodawca = atrakcyjne wynagrodzenie 

Nikogo nie zdziwi fakt, że kwestie związane z wynagrodzeniem to kluczowy czynnik decydujący o atrakcyjności pracodawcy. Według Raportu Krajowego Randstad Employer Brand Research 2023 73% badanych wskazało je jako ważny aspekt zatrudnienia. Silna pierwsza pozycja tego elementu utrzymuje się w badaniach nieprzerwanie od 2016 roku. Co ważne, w ciągu ostatnich trzech lat dystans dzielący ten czynnik od innych wskaźników zauważalnie się skrócił.  

Oznacza to, że odpowiednie wynagrodzenie i benefity są ciągle najważniejsze dla pracujących, ale inne, niepieniężne kwestie, z roku na rok stają się podobnie istotne podczas rekrutowania pracodawcy.  

Rozwój w firmie 

O być albo nie być w firmie decydują coraz częściej możliwości rozwoju. Dynamiczna rzeczywistość, w której się znajdujemy, wymaga stałej reakcji, czyli podejmowania aktywności, dzięki którym życie zarówno zawodowe, jak i prywatne będzie nieco bardziej zrozumiałe. Jednym ze sposobów radzenia sobie z wymagającym otoczeniem jest ciągły rozwój.  

Nauka stała się koniecznością, a nie opcją zarezerwowaną dla wybranych lub najbardziej ambitnych. Jest postrzegana nie tylko jako bieżąca potrzeba, ale także jako polisa ubezpieczeniowa na niepewne jutro.   

Potrzebę rozwoju umiejętności, zdobywania nowego doświadczenia i osiągania coraz śmielszych celów zawodowych determinuje też przekonanie o realnym wpływie na swoją karierę. Co więcej, według prognoz ekspertów, większość z nas w ciągu życia będzie zmuszona kilkukrotnie (od trzech do sześciu razy w zależności od źródła) zmieniać swój zawód, a tym samym się przekwalifikowywać. Mowa o reskillingu i upskillingu, których cień tym bardziej wpływa na preferencje pracowników dotyczące wyboru pracodawcy umożliwiającego stały rozwój.  

Czytaj także: Człowiek w świecie BANI. Jak odnieść sukces w stale zmieniającej się rzeczywistości? 

Atmosfera w pracy  

Kolejnym równie istotnym czynnikiem zatrudnienia jest przyjazna atmosfera pracy. To coraz ważniejszy aspekt decydujący o wyborze pracodawcy – szczególnie dla przedstawicieli pokolenia Z, które w 2040 roku będzie największą grupą zawodową napędzającą gospodarkę w naszym kraju.  

Uważa się, że poza zmianami generacyjnymi to pandemia przyczyniła się do zwiększenia świadomości pracowników w zakresie znaczenia czynników pozapłacowych w ofercie zatrudnienia. Liczy się już nie tylko pensja i benefity, ale także przyjazna, komfortowa atmosfera pracy. Drugi rok z rzędu plasuje się ona na drugim miejscu w rankingu determinant decydujących o atrakcyjności zatrudnienia według Raportu Krajowego Randstad Employer Brand Research 2023.  

Przyjazna atmosfera pracy oznacza życzliwy i wspierający zespół współpracowników. To również docenienie przez przełożonych, wzajemne zaufanie oraz równe traktowanie.  

Oprócz tego badani w raporcie łączyli przyjazną atmosferę w miejscu pracy z jasno określonymi celami i zadaniami oraz brakiem: plotek i szeptania za plecami, poczucia zagrożenia utraty pracy, nieuzasadnionej i nadmiernej pracy, niezdrowej rywalizacji. Zwrócili też uwagę na poczucie, że zdanie pracownika jest ważne oraz na skuteczny i regularny feedback dotyczący wykonywanej pracy. 

Przyjazne miejsce pracy to także to, w którym mamy możliwość utrzymania work-life balance.  

Czytaj także: Brak rozwoju w firmie = zmiana pracy? Raport 

Wartości i reputacja firmy 

Jeżeli tak ważne jest pogodzenie pełnienia kilku ról w swoim życiu – pracy zawodowej z realizacją swojego hobby i z życiem rodzinnym – wybór pracodawcy, to także wybór deklarowanych przez niego wartości.  

Coraz częściej kandydaci wymagają tego, by przyjmowane przez organizację wartości przystawały do ich przekonań i nie kłóciły się z ich sumieniem.  

Większości pracownikom zależy na stałym rozwoju w miejscu pracy. Konsekwencją tego jest chęć uczestniczenia w życiu firmy. Osoby pracujące pragną współtworzyć organizację wraz z managementem, tak aby w pełni czuć się jej częścią i zarazem podzielać jej misję i wartości.  

Wsparcie dla różnorodności i inkluzywność miejsca pracy to jeden z aspektów zatrudnienia znacząco wpływających na dobre samopoczucie i efektywność pracowników. Według wspominanego raportu dla 46% respondentów ważne jest, aby pracować dla firmy, która aktywnie wspiera równość, różnorodność i integrację.  

31% badanych chciałoby pracować w miejscu, które oferuje wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. 

Na znaczeniu zyskuje także dobra reputacja pracodawcy na rynku. Zoomersi jako pierwsi na rynku pracy zaczęli wymagać od marek transparentności w działaniach. Zobligowali pracodawców do większego zadbania o dobrostan pracowników.  

Według danych reputacja firmy to coraz bardziej istotny argumentem wyboru danego pracodawcy. 

Autor

Wiktoria Jackowska

Wiktoria Jackowska

Redaktorka, Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności.