Raporty|

03.01.2023

6 trendów, które będą rządzić w BPO/SSC po 2027 roku

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Rozmowy o przyszłości mogą czasami przypominać wróżenie z fusów, szczególnie jeśli dotyczą branży, która podlega nieustannym zmianom. Zobaczcie, w którym kierunku będą rozwijać się centra BPO/SSC za pięć lat i więcej. Rozważania do kawki lub herbatki. Bez farfocli.

fot. Unsplash

fot. Unsplash

W tych dynamicznych, niepewnych czasach pędzących na łeb na szyję trudno czasami właściwie odpowiedzieć na pytanie, co będzie robiło się jutro, w weekend, za miesiąc czy rok, a co dopiero za 5 czy 10 lat. Kierunek rozwoju branży BPO/SSC wyznacza ewolucja biznesu a przede wszystkim nowe technologie, które jak rozpędzona lokomotywa, będą rewolucjonować rynek. Nikt nie myśli o tym, by wciskać hamulec, wręcz przeciwnie – jak najwięcej firm (jak wagoników) chce się podpiąć pod ten skład. 

Informacje o trendach, które będą obecne w branży BPO/SSC za 5 lat i później przynosi raport "KPMG Sourcing Trend Radar 2022", przeprowadzony przez KPMG. Zobaczcie, jaki kierunek rozwoju przewidują eksperci. A za 5 lat (i więcej) możecie wrócić do tego tekstu i sprawdzić, na ile ich przypuszczenia były właściwe. 

1. (Dev)SecOps

(Dev)SecOps - pod tym pojęciem (skomplikowanym, przynajmniej z graficznego punktu widzenia) kryje się podejście do prowadzenia projektów związanych z branżą IT, które zakłada połączenie pracy zespołów (lub obszarów) odpowiedzialnych za rozwój oprogramowania (Dev - Development) z jego utrzymaniem (Ops - Operations) i zapewnieniem bezpieczeństwa (Sec - Security). Dzięki połączeniu pracy tych trzech zespołów już w momencie tworzenia danej aplikacji czy programu, możliwe jest dokonanie dokładniejszej analizy, która umożliwia zidentyfikowanie martwych punktów, ustalanie priorytetów oraz naprawienie najbardziej krytycznych wad w każdym środowisku w pierwszej kolejności. Bezpieczeństwo danych jest priorytetem wielu organizacji już dziś. Dołączenie pracy działu bezpieczeństwa do łańcucha pracy nad projektem pozwoli zwiększyć poziom bezpieczeństwa oprogramowania.  

2. Udostępnianie cyfrowe

Eksperci przewidują, że za kilka lat popularne stanie się kompleksowe udostępnianie rozwiązań cyfrowych. Powstaną systemy zarządzania usługami przedsiębiorstwa, które będą oferować liczne możliwości integracji i umożliwią organizacjom pozyskiwanie, wdrażanie i zarządzanie rozwiązaniami cyfrowymi znacznie bardziej autonomicznie, skracając czas wprowadzania produktów na rynek i zwiększając możliwości innowacyjne. 

3. Ekosystemy samosterujące

Następnym trendem do przewidzenia są ekosystemy samosterujące, które odnoszą się do mechanizmu, który radzi sobie z rosnącą ilością (współ)zależności między klientem, rozwiązaniami cyfrowymi i dostawcami usług w autonomiczny sposób. Aby przezwyciężyć te (współ)zależności, konieczna jest silna współpraca między różnymi zainteresowanymi stronami, aby zidentyfikować „najlepsze praktyki” i zintegrować te wnioski w samosterujący się ekosystem, któremu można zaufać i który stanowi wartość dodaną dla wszystkich interesariuszy w ekosystemie.

4. Sourcing oparty na Open Source

Pojawiające się skalowalne i bardziej elastyczne rozwiązania zapewniają klientom większą autonomię i elastyczność. Efekty blokady i zależności od rozwiązania/dostawców o zamkniętym źródle mogą stać się źródłem niezadowolenia i prowadzić do ryzyka biznesowego (utraty ciągłości). Rosnący rynek open source będzie zapewniał coraz więcej alternatyw dla rozwiązań źródłowych w celu zwiększenia technicznej elastyczności.

5. Kontraktowanie oparte na blockchainie

Kolejnym trendem jest inteligentniejszy sposób zawierania umów. Tradycyjny „papier” z treścią umowy będzie zastępowany cyfrowymi artefaktami udostępnianymi za pośrednictwem bazy danych blockchain. Możliwe będzie bezpieczne przeglądanie, weryfikacja i akceptacje zmian w umowach rejestrowanych w księdze blockchain. Umowy te będą przechowywane w formie elektronicznej w jednym miejscu i będą dostępne tylko dla stron posiadających dostęp, z wyraźnie zarejestrowanymi wersjami i działaniami.

6. Zarządzanie umowami oparte na sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI) w zarządzaniu umowami to nowe osiągnięcie w branży, które jest domeną branży BPO/SSC  i szybko się rozwija. Ten trend pokazuje potencjał, ale dostępność na dużą skalę jest obecnie ograniczona do rozwiązań punktowych. Takie rozwiązanie ma na celu wspieranie zarządzania usługami organizacji poprzez śledzenie i kontrolowanie zobowiązań umownych w sposób zautomatyzowany (inteligentny kod kontraktu i cyfrowe zarządzanie umowami).

Źródło: Raport "KPMG Sourcing Trend Radar 2022", 2022. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.