Audyt stoi dziś na progu licznych zmian, które można dziś postrzegać nie tyle, co jako ewolucję, co rewolucję.
"Zawód audytora stoi w obliczu decydującego momentu: zmieniają się oczekiwania rynku, technologia wzmacnia pozycję audytorów i jakość ich usług, rośnie również liczba argumentów przemawiających za ewolucją audytu, a seria upadłości firm z pierwszych stron gazet wywołała pytania dotyczące jakości usług, jakich mogą oczekiwać firmy"*.
W związku z tym Mazars zlecił niezależnej firmie badawczej przyjrzenie się oczekiwaniom wobec globalnego rynku audytu. Wyniki badania "The future of audit: market view. Myths, realities and ways forward" rozprawiają się z czteroma podstawowymi rynkowymi mitami i wskazują kierunek, w którym powinna zmierzać branża.
Mit 1: Głównym celem audytu jest wykrywanie oszustw
Co może zapewnić audyt? Tylko 34% ankietowanych odpowiedziało, że może to być właśnie „wykrywanie oszustw i zapobieganie im”. Audytorzy nie są dziś postrzegani jako strażnicy praworządności, których misja sprowadza się do wyłapywania nieuczciwych praktyk.
Głównym ich zadaniem powinna być „obiektywna i niezależna opinia na temat sprawozdań finansowych firmy” (takiej odpowiedzi udzieliło 74% ankietowanych), a następnie „pewność i zaufanie inwestorów, interesariuszy i organów regulacyjnych” (61%) oraz „wsparcie w poprawie wydajności” (52%).
Mit 2: Przyszłość audytu to robotyka
Respondenci są zgodni co do tego, że technologia poprawia jakość audytu. Ponad dziewięciu na dziesięciu (93%) uważa, że technologia oszczędza czas, a 92% twierdzi, że pomaga audytorom uzyskać dystans, aby lepiej analizować i kwestionować dane. Nowe technologie doskonale wspierają audytorów w ich pracy, ale żadnej z pięciu podstawowych cech audytora nie da się łatwo zastąpić za pomocą nawet najlepiej przygotowanego algorytmu. Za najważniejsze umiejętności w tym zawodzie uznaje się:
- dociekliwość i dobrą organizację (53%),
- krytyczne myślenie (50%),
- słuchanie (49%),
- dyskrecję (44%),
- proaktywność i kreatywność (44%).
Mit 3: Audytorzy powinni trzymać się tradycyjnych informacji finansowych
Badanie wykazało, że jest wręcz odwrotnie. Zdecydowana większość (96%) zachęca audytorów do poszerzenia zakresu swoich usług atestacyjnych. 87% opowiada się za rozszerzeniem audytu o nowe obszary raportowania pozafinansowego, np. w sprawie ryzyka klimatycznego, różnorodności płci i praw człowieka.
Europa jest kontynentem, na którym „nowe obszary” audytu są najlepiej odbierane: 62% twierdzi, że sprawozdawczość niefinansowa jest bardzo ważna, w porównaniu z 50% w regionie Azji i Pacyfiku oraz 43% w Afryce
Mit 4: Firmy nie chcą tzw. badania wspólnego
Zdecydowana większość (85%) respondentów w Europie opowiada się za badaniem wspólnym (joint audit), przy czym 51% „zdecydowanie przychylnie”, a 34% „raczej przychylnie”.
pozytywne | zdecydowanie przychylni | raczej przychylni | |
---|---|---|---|
Wielka Brytania | 89% | 53% | 36% |
Francja | 83% | 57% | 26% |
Niemcy | 77% | 45% | 32% |
Polskie przepisy dopuszczają korzystanie z badania wspólnego, jednak brakuje zachęt, które wspierałyby korzystanie z tego rozwiązania.
Źródło: *Przyszłość audytu: analiza rynku - mity, fakty i kierunki rozwoju, mazars.pl