Raporty|

15.04.2021

Przyszłość audytu: kierunki rozwoju, fakty i mity

Redakcja, KarierawFinansach.pl

Wokół audytu narosło kilka rynkowych mitów. Sprawdźcie, które z nich można dziś śmiało włożyć między bajki. Nowe światło na kierunki rozwoju tej branży rzucają wyniki globalnego badania Mazars.

Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Audyt stoi dziś na progu licznych zmian, które można dziś postrzegać nie tyle, co jako ewolucję, co rewolucję

"Zawód audytora stoi w obliczu decydującego momentu: zmieniają się oczekiwania rynku, technologia wzmacnia pozycję audytorów i jakość ich usług, rośnie również liczba argumentów przemawiających za ewolucją audytu, a seria upadłości firm z pierwszych stron gazet wywołała pytania dotyczące jakości usług, jakich mogą oczekiwać firmy"*. 

W związku z tym Mazars zlecił niezależnej firmie badawczej przyjrzenie się oczekiwaniom wobec globalnego rynku audytu. Wyniki badania "The future of audit: market view. Myths, realities and ways forward" rozprawiają się z czteroma podstawowymi rynkowymi mitami i wskazują kierunek, w którym powinna zmierzać branża. 

Mit 1: Głównym celem audytu jest wykrywanie oszustw

Co może zapewnić audyt? Tylko 34% ankietowanych odpowiedziało, że może to być właśnie „wykrywanie oszustw i zapobieganie im”. Audytorzy nie są dziś postrzegani jako strażnicy praworządności, których misja sprowadza się do wyłapywania nieuczciwych praktyk.

Głównym ich zadaniem powinna być „obiektywna i niezależna opinia na temat sprawozdań finansowych firmy” (takiej odpowiedzi udzieliło 74% ankietowanych), a następnie „pewność i zaufanie inwestorów, interesariuszy i organów regulacyjnych” (61%) oraz „wsparcie w poprawie wydajności” (52%). 

Mit 2: Przyszłość audytu to robotyka

Respondenci są zgodni co do tego, że technologia poprawia jakość audytu. Ponad dziewięciu na dziesięciu (93%) uważa, że technologia oszczędza czas, a 92% twierdzi, że pomaga audytorom uzyskać dystans, aby lepiej analizować i kwestionować dane. Nowe technologie doskonale wspierają audytorów w ich pracy, ale żadnej z pięciu podstawowych cech audytora nie da się łatwo zastąpić za pomocą nawet najlepiej przygotowanego algorytmu. Za najważniejsze umiejętności w tym zawodzie uznaje się:

  • dociekliwość i dobrą organizację (53%),
  • krytyczne myślenie (50%),
  • słuchanie (49%),
  • dyskrecję (44%),
  • proaktywność i kreatywność (44%).

Mit 3: Audytorzy powinni trzymać się tradycyjnych informacji finansowych

Badanie wykazało, że jest wręcz odwrotnie. Zdecydowana większość (96%) zachęca audytorów do poszerzenia zakresu swoich usług atestacyjnych. 87% opowiada się za rozszerzeniem audytu o nowe obszary raportowania pozafinansowego, np. w sprawie ryzyka klimatycznego, różnorodności płci i praw człowieka.

Europa jest kontynentem, na którym „nowe obszary” audytu są najlepiej odbierane: 62% twierdzi, że sprawozdawczość niefinansowa jest bardzo ważna, w porównaniu z 50% w regionie Azji i Pacyfiku oraz 43% w Afryce

Mit 4: Firmy nie chcą tzw. badania wspólnego

Zdecydowana większość (85%) respondentów w Europie opowiada się za badaniem wspólnym (joint audit), przy czym 51% „zdecydowanie przychylnie”, a 34% „raczej przychylnie”.

Nastawienie do tzw. badania wspólnego
  pozytywne zdecydowanie przychylni raczej przychylni
Wielka Brytania 89% 53% 36%
Francja 83% 57% 26%
Niemcy 77% 45% 32%

Polskie przepisy dopuszczają korzystanie z badania wspólnego, jednak brakuje zachęt, które wspierałyby korzystanie z tego rozwiązania.

Źródło: *Przyszłość audytu: analiza rynku - mity, fakty i kierunki rozwoju, mazars.pl

Tagi

Autor

Redakcja

Redakcja

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.