Raporty|

19.12.2018

Pracodawca w roli Świętego Mikołaja, czyli o świątecznych inicjatywach w firmach

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Zobaczcie, ilu pracodawców planuje w tym roku zorganizować firmowe spotkania świąteczne, wcielić się w rolę świętego Mikołaja i hojnie obdarować swoich pracowników (oczywiście tych, którzy byli grzeczni przez cały rok).

Instytut Badawczy Randstad przeprowadził badanie, którego celem było poznanie planowanych inicjatyw pracodawców, związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem. Autorzy badania od października do listopada 2018 roku przepytali ponad 1000 pracodawców, a uzyskane wyniki zamknęli w raporcie "Plany pracodawców".

Dzięki temu możemy przekonać się, w ilu organizacjach pojawi się w tym roku Święty Mikołaj, jak będzie hojny i jakie inne działania – poza spotkaniem świątecznym i premiami okolicznościowymi – zostaną podjęte w wielu firmach w tym roku. 

Najpopularniejsze działania pracodawców

W tym roku więcej pracodawców niż w zeszłym nie planuje żadnych inicjatyw związanych ze świętami w firmie (13% w 2018 roku vs. 9% w 2017). Ci, którzy już zdecydują się przeznaczyć dodatkowe środki na ten cel, najczęściej organizują spotkania świąteczne dla pracowników (44%). W 2% firm, objętych badaniem, dodatkowo na takie spotkanie będzie można zabrać rodzinę.

Premie okolicznościowe przewidziane są w 39% firm, co jest rekordowym wynikiem w porównaniu do tych poprzednich lat (35% w 2015 roku, 34% w 2016, 37% w 2017). 

Planowane inicjatywy świąteczne w firmach w 2018 roku
Inicjatywa Wynik w procentach
Spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników 44
Premie okolicznościowe 39
Bony podarunkowe 27
Upominki dla pracowników i/lub ich rodzin (dzieci) 25
Udział w akcji charytatywnej 18
Spotkanie świąteczne dla pracowników i ich rodzin 2
Inne działania 6
Brak inicjatyw 13
Nie wiem / trudno powiedzieć 4

W wielu firmach podejmowanych będzie więcej inicjatyw niż jedna: w 24% badanych firm dwie inicjatywy, w 14% – trzy a w 8% – cztery i więcej. 

Do najczęstszych kombinacji działań należą:

  • premia okolicznościowa i spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników (7%), 
  • bony podarunkowe i spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników (4%). 

Wśród pracodawców, którzy decydują się na jedno działanie przeważa inicjatywa obdarowania pracowników premiami okolicznościowymi (12%) i zorganizowania spotkania świątecznego (11%). 

Hojność pracodawców przed świętami

Właściwie każda z przedstawionych inicjatyw świątecznych generuje dodatkowe koszty (może poza akcją charytatywną, jeśli jest ona udziałem tylko pracowników).

Jak wykazało badanie, pracodawcy planują wydać przed świętami od 100 do 300 zł w przeliczeniu na jednego pracownika. 

Względem poprzedniego roku wzrósł odsetek firm planujących wydatki tego rzędu (z 32% w 2017 roku na 37% w 2018). Z drugiej strony mniej jest pracodawców, którzy planują przeznaczyć na ten cel ponad 500 zł w przeliczeniu na jednego pracownika (z 16% w 2017 roku na 13% w 2018). 

75% pracodawców, którzy decydują się przyznać premie przekaże je wszystkim pracownikom, 13% – większości, ale nie wszystkim, a 4% – części załogi. Przy czym kwota będzie najczęściej zróżnicowana ze względu na stanowisko (59%). Podobnie jak w zeszłym roku, 36% planuje przyznać premie jednakowej wysokości dla wszystkich. 

W przypadku bonów świątecznych, najwięcej pracodawców jest skłonnych przyznać je wszystkim pracownikom (86%). Podobnie, jak w przypadku premii przeważa tendencja do różnicowania jej wysokości (przyznaje się do tego 64% pracodawców). 

Źródło: Raport "Plany pracodawców", Instytut Badawczy Randstad, grudzień 2018. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.