Instytut Badawczy Randstad przeprowadził badanie, którego celem było poznanie planowanych inicjatyw pracodawców, związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem. Autorzy badania od października do listopada 2018 roku przepytali ponad 1000 pracodawców, a uzyskane wyniki zamknęli w raporcie "Plany pracodawców".
Dzięki temu możemy przekonać się, w ilu organizacjach pojawi się w tym roku Święty Mikołaj, jak będzie hojny i jakie inne działania – poza spotkaniem świątecznym i premiami okolicznościowymi – zostaną podjęte w wielu firmach w tym roku.
Najpopularniejsze działania pracodawców
W tym roku więcej pracodawców niż w zeszłym nie planuje żadnych inicjatyw związanych ze świętami w firmie (13% w 2018 roku vs. 9% w 2017). Ci, którzy już zdecydują się przeznaczyć dodatkowe środki na ten cel, najczęściej organizują spotkania świąteczne dla pracowników (44%). W 2% firm, objętych badaniem, dodatkowo na takie spotkanie będzie można zabrać rodzinę.
Premie okolicznościowe przewidziane są w 39% firm, co jest rekordowym wynikiem w porównaniu do tych poprzednich lat (35% w 2015 roku, 34% w 2016, 37% w 2017).
Inicjatywa | Wynik w procentach |
---|---|
Spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników | 44 |
Premie okolicznościowe | 39 |
Bony podarunkowe | 27 |
Upominki dla pracowników i/lub ich rodzin (dzieci) | 25 |
Udział w akcji charytatywnej | 18 |
Spotkanie świąteczne dla pracowników i ich rodzin | 2 |
Inne działania | 6 |
Brak inicjatyw | 13 |
Nie wiem / trudno powiedzieć | 4 |
W wielu firmach podejmowanych będzie więcej inicjatyw niż jedna: w 24% badanych firm dwie inicjatywy, w 14% – trzy a w 8% – cztery i więcej.
Do najczęstszych kombinacji działań należą:
- premia okolicznościowa i spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników (7%),
- bony podarunkowe i spotkanie świąteczne dla wszystkich pracowników (4%).
Wśród pracodawców, którzy decydują się na jedno działanie przeważa inicjatywa obdarowania pracowników premiami okolicznościowymi (12%) i zorganizowania spotkania świątecznego (11%).
Hojność pracodawców przed świętami
Właściwie każda z przedstawionych inicjatyw świątecznych generuje dodatkowe koszty (może poza akcją charytatywną, jeśli jest ona udziałem tylko pracowników).
Jak wykazało badanie, pracodawcy planują wydać przed świętami od 100 do 300 zł w przeliczeniu na jednego pracownika.
Względem poprzedniego roku wzrósł odsetek firm planujących wydatki tego rzędu (z 32% w 2017 roku na 37% w 2018). Z drugiej strony mniej jest pracodawców, którzy planują przeznaczyć na ten cel ponad 500 zł w przeliczeniu na jednego pracownika (z 16% w 2017 roku na 13% w 2018).
75% pracodawców, którzy decydują się przyznać premie przekaże je wszystkim pracownikom, 13% – większości, ale nie wszystkim, a 4% – części załogi. Przy czym kwota będzie najczęściej zróżnicowana ze względu na stanowisko (59%). Podobnie jak w zeszłym roku, 36% planuje przyznać premie jednakowej wysokości dla wszystkich.
W przypadku bonów świątecznych, najwięcej pracodawców jest skłonnych przyznać je wszystkim pracownikom (86%). Podobnie, jak w przypadku premii przeważa tendencja do różnicowania jej wysokości (przyznaje się do tego 64% pracodawców).
Źródło: Raport "Plany pracodawców", Instytut Badawczy Randstad, grudzień 2018.