Raporty|

18.04.2019

Rynek pracy oczami specjalistów i managerów

Wiktoria Garczewska, Młodszy redaktor, MBE group

Oczekiwania specjalistów i managerów różnią się od oczekiwań pracowników niższego szczebla. Zobaczcie, na co zwracają uwagę przy wyborze pracodawcy i co powinny zawierać oferty pracy, by ich zainteresować.

Fot. Helloquence / Unsplash

Fot. Helloquence / Unsplash

Oczekiwania specjalistów i managerów stają się wyższe z roku na rok, a pracodawcy próbują sprostać ich wymaganiom. Raport Antal "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy" dostarcza nam wiele informacji związanych z ich sytuacją na rynku pracy.

Sytuacja zawodowa

Aż 60% specjalistów i managerów odczuło poprawę swojej sytuacji zawodowej.

Jest to wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Dzięki temu zauważamy poprawę pozycji pracowników na rynku pracy.

Czy badani odczuli poprawę dotyczącą ich sytuacji zawodowej w ciągu ostatniego roku?

  • Zdecydowanie tak (25%)
  • Raczej tak (35%)
  • Raczej nie (23%)
  • Zdecydowanie nie (8%)
  • Trudno powiedzieć (9%)

Nowa praca

Specjaliści i managerowie otrzymują średnio 9 ofert pracy rocznie, a liczba zaproszeń do procesów rekrutacyjnych wciąż rośnie.

Osoby w finansach i księgowości w 2018 roku otrzymały średnio 9 ofert pracy.

Znalezienie pracy adekwatnej do kompetencji i oczekiwań pracownika jest nie lada wyzwaniem. Ile czasu zdaniem badanych zajęłoby im znalezienie odpowiedniej pracy:

  • mniej niż 1 miesiąc (12%),
  • 1 miesiąc – mniej niż 3 miesiące (39%),
  • 3 miesiące – mniej niż 6 miesięcy (29%),
  • powyżej 6 miesięcy (20%).

Co ciekawe, ponad połowa badanych pracowników stwierdza, że jest w stanie znaleźć nową pracę w mniej niż 3 miesiące. W tej kwestii również zauważamy wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku. Jednak coraz mniej specjalistów i managerów aktywnie poszukuje pracy.

Jakie jest nastawienie respondentów do zmiany pracy?

  • Aktywnie dążę do zmiany pracy (przeglądam i odpowiadam na ogłoszenia) – 28%.
  • Nie szukam pracy, lecz nie ignoruję trafiających do mnie propozycji zawodowych – 65%.
  • Nie szukam pracy i ignoruję propozycje, które otrzymuję – 7%.

Powody zmiany pracy zależą od indywidualnych potrzeb specjalistów i managerów. Niektóre z nich, mimo upływu lat, niezmiennie pozostają na czele listy, np. wyższe wynagrodzenie. Tabela pokazuje, jakie aspekty są ważne dla pracowników w trakcie poszukiwania nowej drogi zawodowej.

Co ostatnim razem skłoniło specjalistów i managerów do zmiany pracy?  
Bardziej atrakcyjne możliwości rozwoju kariery 45%
Wyższe wynagrodzenie 44%
Złe zarządzanie w organizacji 43%
Zła atmosfera w organizacji 33%
Niejasna ścieżka awansu lub jego brak przez dłuższy czas 30%
Problemy z komunikacją z bezpośrednim przełożonym 24%
Chęć zmiany ścieżki kariery 22%

Podwyżki

Większość specjalistów i managerów otrzymała w ubiegłym roku podwyżkę. Jest to konsekwencja rosnących oczekiwań pracowników. Co ciekawe, na rynku pracy wzrasta udział wysokich podwyżek i są one coraz częściej zauważalne.

Odpowiedzi ankietowanych pracowników dotyczące otrzymanych w ubiegłym roku podwyżek:

  • wysoka, czyli powyżej 20% (15% badanych),
  • przeciętna, czyli między 6 a 20% (29% badanych),
  • niska, czyli między 1 a 5% (21% badanych),
  • nie otrzymałem/otrzymałam podwyżki (35% badanych).

Oferta pracy

Najważniejszym powodem zmiany pracy przez specjalistów i managerów jest wyższe wynagrodzenie. Zdaniem ankietowanych jest to również najbardziej pożądana informacja, która powinna znajdować się w ofercie nowej pracy.

Co według specjalistów i managerów powinna zawierać oferta pracy, aby zdecydowali się ją rozważyć?  
Wynagrodzenie wyższe od dotychczasowego 75%
Umowa o pracę 54%
Elastyczne godziny pracy 49%
Dogodna lokalizacja lub dobra komunikacja 47%
Ceniona przez nich marka pracodawcy 41%
Atrakcyjne narzędzia pracy (laptop, telefon, samochód) 37%
Jasno określone warunki awansu 33%

Profil biznesowy

Coraz więcej osób aktywnych na rynku pracy posiada zaktualizowany profil zawodowy, np. na GoldenLine lub LinkedIn.

Specjaliści i managerowie są świadomi korzyści wynikających z networkingu. Dzięki temu chcą budować profesjonalny wizerunek i mieć dostęp do informacji branżowych.

Odpowiedzi badanych pracowników dotyczące ich profilu zawodowego na GoldenLine lub LinkedIn:

  • tak, posiadam profil na tych platformach i na bieżąco aktualizuję informacje o zmianach w mojej karierze na przynajmniej jednym z nich – 81%,
  • tak, posiadam profil na tych platformach, jednak zawarte na nich informacje o mojej karierze nie są aktualne – 12%,
  • nie posiadam profilu zawodowego na tych platformach – 7%.

Źródło: Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy", Antal, 2018.

Tagi

Autor

Wiktoria Garczewska

Wiktoria Garczewska

Młodszy redaktor, MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.