Raporty|

14.02.2018

Dodatkowe obowiązki i problemy, czyli jakie doświadczenia mają księgowi w związku z wprowadzeniem JPK

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Przedstawiamy wyniki badania, przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (Oddział Wielkopolski w Poznaniu).

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorcy za dany okres, przesyłany organom podatkowym przez księgowych  w wersji elektronicznej. 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy czynni podatnicy VAT muszą wysyłać JPK_VAT. Wcześniej taki obowiązek miały duże przedsiębiorstwa (od lipca 2016 roku) oraz małe i średnie (od 1 stycznia 2017 roku). To nie koniec zmian. Od 1 lipca 2018 roku wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej, będą zobowiązani przekazywać również inne struktury JPK na żądanie organów podatkowych (od 1 lipca 2016 roku taki obowiązek był już nałożony na duże przedsiębiorstwa).

Problemy księgowych w związku z JPK

Główne problemy, jakich doświadczyli księgowi w pracy z JPK dotyczyły wdrożenia odpowiedniego oprogramowania (70%). Okazało się, że systemy księgowe są tylko częściowo przygotowane do obsługi JPK, dlatego udoskonalenie infrastruktury informatycznej w wielu przypadkach wiązało się z dodatkowymi kosztami ze strony przedsiębiorców. 

Dodatkowym problemem, wskazanym przez księgowych, było zapewnienie poprawności pliku (13%). Księgowi muszą zmieniać strukturę pliku, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Tymczasem te, jak wskazują księgowi, pojawiają się często tylko z niewielkim wyprzedzeniem. W dodatku program Klient JPK 2.0, który został udostępniony przez Ministerstwo, nie radzi sobie z nietypowymi operacjami, które pojawiają się w obrocie gospodarczym.

Jakie problemy napotkali księgowi w związku z wprowadzeniem JPK?  
dodatkowa pracochłonność związana z poprawnością danych 66,1%
konieczność sprawdzania poprawności danych 47,3%
problemy z przesyłaniem pliku JPK do Ministerstwa Finansów 26,8%
funkcjonalność oprogramowania 40%
koszty oprogramowania 30%

Jednolity Plik Kontrolny a nowe obowiązki

Nowy obowiązek narzucony przez Ministerstwo Finansów na księgowych dostarczył im dodatkowej pracy - stwierdziła tak przeważająca większość księgowych (76%), którzy mieli już do czynienia z JPK. 

Dodatkowy czas pracy przy rozliczeniu miesiąca w związku z JPK  
ok. 1-4 godz. więcej 41,8%
tyle samo pracy, co wcześniej 23,4%
trudno ocenić 18,8%
ok. 5-6 godz. więcej 9,6%
ponad 8 godz. więcej 5,9%
mniej pracy niż wcześniej 0,4%

Co ciekawe, za dodatkowy czas, jaki księgowi muszą poświęcić na zrealizowanie nowych obowiązków, przytłaczająca większość z nich (95%) nie otrzymała dodatkowego wynagrodzenia. Ci księgowi, którzy świadczą usługi księgowe komercyjne w większości (63%) pozostawiła ceny swoich usług bez zmian. 

Pełny raport "JPK. Doświadczenia i prognozy" znajdziecie na stronie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział Wielkopolski w Poznaniu. Badanie zostało przeprowadzone metodą sondażową wśród 361 przedstawicieli zawodów księgowych z całej Polski. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.