Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Lider kiedyś i dziś, czyli jak być dobrym liderem w dobie transformacji cyfrowej

Według doktora Tomasa Chamorro-Premuzic, dyrektora zarządzającego Hogan Assessments: „Bycie liderem jutro musi różnić się od bycia liderem dziś. To, co sprawdzało się kiedyś, nie sprawdzi się w przyszłości”.
Kategoria: Raporty
06.08.2018

Żeby firmy dobrze mogły się przygotować na cyfrową transformację powinny stworzyć kulturę innowacji. Niezbędna jest otwartość na zmiany, gotowość do podejmowania skalkulowanego ryzyka i uwzględnienie ewentualnej porażki. W związku z tą transformacją liderzy powinni przyjąć inne metody pracy. Według sporej części organizacji obecni liderzy a także ich następcy nie są jeszcze gotowi na to, by w pełni sprostać wyzwaniom stawianym przez cyfrową transformację.

Nowe metody pracy i przytłoczenie zbyt dużą złożonością nowej sytuacji sprawiają, że wielu organizacjom nie udaje się skutecznie przeprowadzić przez cyfrową transformację.  89% liderów biznesu planuje, testuje i wdraża cyfrowe inicjatywy, a 34% ankietowanych zaobserwowało, że już teraz przekłada się to na rozwój firmy.

Przedsiębiorstwa są na różnych etapach transformacji. Jedne określają priorytety strategiczne, ustalają role i odpowiedzialność za cały proces, a inne dopiero szykują się do wprowadzania zmian. Do tego potrzebna jest większa elastyczność, osiąganie bieżących celów a także przygotowania się do realizacji celów długofalowych. 

Jacy liderzy są potrzebni w dobie cyfryzacji?

Będąc liderem w dobie cyfryzacji wciąż trzeba posiadać podstawowe cechy, które związane są z tradycyjnym przywództwem. Obowiązuje zasada 80/20. 80% kompetencji i umiejętności, które zawsze decydowały o skuteczności liderów pozostaje bez zmian. Na pozostałe 20% składają się umiejętności, które kiedyś nie były konieczne, a dla współczesnych i przyszłych liderów okazują się niezbędne.

W dobie cyfryzacji potrzebni są liderzy z bogatym doświadczeniem. Obecne wyzwania, które wiążą się z przewodzeniem zespołowi w dobie cyfrowej transformacji, sprawiają, że ich doświadczenie jest tym bardziej istotne, Konieczne jest wykształcenie kluczowych i możliwych do nauczenia umiejętności u obecnych liderów, a także szkolenie ich do roli liderów nowej generacji. Wszystkich liderów powinny charakteryzować:

  • ciekawość i zdolność uczenia się (w świecie pełnym zmian, nowe umiejętności pojawiają się szybko, a inne stają się przestarzałe. To, co wiesz jest mniej istotne od tego, czego jesteś w stanie się nauczyć);
  • umiejętności cyfrowe i wiedza specjalistyczna (Liderzy powinni otaczać się ekspertami i starać się zawsze być na bieżąco z najnowszymi trendami, wyzwaniami i możliwościami).

Najskuteczniejsze jest połączenie zdolności adaptacyjnych, wytrzymałości i motywacji. Są to cechy, które charakteryzują dobrych liderów. 

Cyfrowa transformacja może się udać jedynie z osobami, które są gotowe na proces cyfryzacji, wykazują analityczny sposób myślenia, a także tworzą niezbędną kulturę i kompetencje wewnątrz organizacji.

Jeśli chodzi o najnowsze umiejętności potrzebne liderom to potrzebują oni zdolności do rozwijania talentów, odwagi w przywództwie oraz umiejętności zwiększania wydajności. Aby znaleźć te kompetencje należy doszkolić obecnych liderów i osoby wykazujące się wysokim potencjałem. Innym rozwiązaniem jest wsparcie w postaci zewnętrznych zasobów.

Liderów powinny cechować:

  • dbałość o rozwijanie talentów w organizacji;
  • wspieranie w firmie zdolności uczenia się;
  • zwiększanie wydajności zespołów; 
  • wspieranie przedsiębiorczości;
  • odwaga.

Jak przygotować się na cyfryzację?

W cyfrowej transformacji zmiany są dynamiczne, więc niezbędna jest elastyczność działań i umiejętność ciągłej adaptacji. Informacje zwrotne od klientów, pracowników, inwestorów, konkurentów, a nawet dane z maszyn i systemów będą miały kluczowe znaczenie dla decyzji podejmowanych przez liderów. Liderzy cyfryzacji szacują ryzyko wprowadzanych zmian i szybko wyciągają wnioski z efektów pracy. To osoby elastycznie zmieniające kierunek działań i wykorzystujące pojawiające się szanse. Dbają o komunikację i wymianę informacji. Rywalizują o talenty, angażują w nowe projekty uzdolnionych pracowników i wspierają sposób myślenia poza schematami. Ich celem jest rozwój i dostarczenie firmie umiejętności pomocnych w  odnalezieniu sukcesu w dobie cyfryzacji.

Źródło: Raport ManpowerGroup, 2018

Autor: Olga Rachoń
Praktykantka w redakcji KarierawFinansach.pl MBE group

Studentka ostatniego roku filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Edytorstwo na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. W MBE group zajmuje się redakcją tekstów na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również