Książki o finansach mogą być zarówno ekscytujące, jak i nużące. Jako redakcja portalu KarierawFinansach.pl postanowiliśmy przedstawić swoją listę poleceń. Sprawdź, która książka będzie dla Ciebie najlepszym wyborem.
1. „Rynki finansowe. Organizacja, instytucje, uczestnicy”
Pierwsza propozycja książkowa to podstawa podstaw. Monografia pt. „Rynki finansowe. Organizacja, instytucje, uczestnicy” stanowi kompendium wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego w Polsce. Dzięki niej czytelnicy zyskują ogólny i uniwersalny pogląd na istotę, kształt, uczestników i organizację współczesnego rynku finansowego. Ta pozycja daje szerokie spojrzenie na wszelkie elementy tworzące jego strukturę i organizację.
Książka wskazuje na miejsca i funkcje poszczególnych składowych rynku finansowego, jak również zadań, jakie stoją przed nimi stoją. Ważnym aspektem jest uwzględnienie w monografii zmienności rynków finansowych współczesnego życia gospodarczego w Polsce i ich przemian instytucjonalnych. To świetna lektura dla wszystkich tych, którzy chcą poznać meandry rynków finansowych.
2.„Good Economics. Nowe rozwiązania globalnych problemów”
Jak czytamy jeszcze na okładce, „Good Economics” jest napisana przed dwóch laureatów nagrody Nobla z ekonomii – Esther Duflo i Abhijit V. Banerjee. Na dzień dobry nie dostajemy prostych odpowiedzi i gotowych rozwiązań. Poznajemy jednak z perspektywy badaczy problemy współczesnej ekonomii, które są niezwykle skomplikowane i złożone.
Tematy poruszane przez autorów dotyczą codzienności każdego, bez względu na pochodzenie. W Good Economics znajdziemy rozważania o fake newsach, stale rozwijającej się technologii czy zmianach klimatycznych. Ekonomiści poruszają takie kwestie jak handel międzynarodowy i migracje ludności. Żeby potwierdzić swoje spostrzeżenia, autorzy odwołują się do różnych badań.
Ta pozycja zainteresuje każdą osobę, która choć trochę interesuje się ekonomią. Jak pisze wydawca:
Good Economics ustawia dyskusje w nowym świetle i jednocześnie przywraca wiarę w misję i znaczenie ekonomii.
3. „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym”
Kolejny proponowany tytuł jest znany nie tylko finansistom. „Pułapki myślenia” napisane przez Daniela Kahnemana – laureata Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii – próbują przybliżyć mechanizmy ludzkiego myślenia, które mogą znacząco pomóc również w konstruowaniu swojej kariery. Pozycja z przełomu psychologii i ekonomii odkrywa przed czytelnikiem zasadzki, które wpływają na podejmowane przez niego decyzje w różnych obszarach życia.
„Pułapki myślenia” w ciekawy sposób opowiadają o ludzkim mózgu. Liczne przykłady badań i eksperymentów zawarte na kartach książki przedstawiają pomyłki i niespójności, do jakich jest zdolny nasz umysł. Autor przybliża fenomen intuicji i to, czym kierujemy się, interpretując kolejne fakty.
Jeżeli wnikliwie zapoznasz się z treścią tej książki, nic nie będzie już takie jak wcześniej!
4. „Przyszłość pieniądza”
Ambitna książka Eswar Prasada obejmuje zróżnicowany krajobraz cyfrowych pieniędzy. Proponuje nowatorskie spojrzenie na to, jak przyspieszająca transformacja finansowa zmienia gospodarkę na lepsze i gorsze.
Prasad uważa, że transformacja pieniądza zasadniczo zmieni sposób, w jaki żyją zwykli ludzie. W „Przyszłości pieniądza” porusza kwestie związane z ryzykiem, jakim jest niestabilność, brak odpowiedzialności czy degradacja prywatności. Pokazuje, jak zmiany zdefiniują na nowo samo pojęcie pieniądza.
Z książki dowiesz się między innymi:
- Czy kryptowaluty zapewniają anonimowość i bezpieczeństwo?
- Czy wraz z pojawieniem się walut cyfrowych banki nie stracą kontroli nad systemem?
- Czy rezygnacja z gotówki wyjdzie nam na dobre?
5. „E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse”
W dobie internetu często mówimy o e-biznesie czy e-handlu. Ciekawą propozycją książkową, dla osób zajmujących się budowaniem i rozwojem handlu elektronicznego, przedsiębiorców skoncentrowanym na biznesie online i dla wszystkich, których interesują elementy budowania dynamicznych modeli e-commerce, jest pozycja „E-commerce. Strategia – Zarządzanie – Finanse”.
Książka obejmuje zarówno aspekty strategiczne, jak i finansowe handlu w internecie. Tłumaczy pełen proces: od strategii e-biznesu aż po budowanie business case i zarządzanie kanałem e-commerce. Jest wzbogacona o studia przypadków z polskiego rynku oraz o praktyczne narzędzia zarządcze.
Ważnym elementem tej pozycji jest charakterystyka specyfiki klienta online. Autorka zwraca uwagę na budowanie dobrych doświadczeń klienta, uwzględniając szeroko rozumiane taktyki i narzędzia e-marketingowe.
6. „Czwarta rewolucja przemysłowa”
Jeśli jeszcze nie słyszałeś o rewolucji 4.0, tę koncepcje przybliży Ci sam założyciel i prezes Światowego Forum Ekonomicznego Klaus Schwab. W książce pt. „Czwarta rewolucja przemysłowa” uświadamia czytelnikom zakres dokonującego się przełomu.
We wstępie czytamy: Znajdujemy się na początku przewrotu, który w sposób fundamentalny zmienia sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i utrzymujemy kontakty. Spośród różnorakich i fascynujących wyzwań, które w związku z tym stoją dzisiaj przed nami, największym i najważniejszym zadaniem jest zrozumieć nową rewolucję technologiczną i odpowiednio ukierunkować jej przebieg.
Rewolucja 4.0 opiera się na inteligentnej technologii. Głównymi siłami napędowymi tych zmian są między innymi: internet rzeczy, sztuczna inteligencja, blockchain, autonomiczne pojazdy, druk 3D czy zaawansowana robotyzacja. Klaus Schwab charakteryzuje te kluczowe technologie, wskazując jednocześnie na ich najważniejsze konsekwencje.
Książka Czwarta rewolucja przemysłowa pozwala czytelnikowi pełniej zrozumieć realia współczesnej rzeczywistości i stać się bardziej świadomym uczestnikiem trwających zmian. Zapoznaj się z tą pozycją i już nigdy nie stój z boku, gdy w Twoim zespole rozmawia się o AI lub blockchainie!
7.„Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji”
Ostatnia propozycja książki, która może pomóc Twojej karierze w finansach, jest osobliwa. Postawiliśmy na rekomendację publikacji „Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji”. Skąd ten wybór? Przede wszystkim z uwagi na to, że praca w finansach jest w znacznej mierze oparta na tworzeniu różnych relacji. To właśnie one decydują zwykle o sukcesie zawodowym Twojej marki. A co zrobić, by relacje, nie tylko zawodowe, były lepsze? Odpowiedź znajdziemy właśnie w tej książce.
Istnieje sposób, który uczyni wszystkie Twoje relacje z innymi ludźmi jeszcze lepszymi. Jest nim słuchanie.
Autor publikacji, Dale Carnegie, którego określa się mianem pioniera w dziedzinie umiejętności interpersonalnych, w swojej książce przekazuje czytelnikom obszerną wiedzę dotyczącą skutecznej komunikacji. Dowiadujemy się z niej, co wpływa na jakość komunikacji, jakie są możliwe zakłócenia po stronie nadawcy i odbiorcy oraz jak radzić sobie z konfliktami. Podczas lektury uczymy się czym jest komunikacja niewerbalna i w jaki sposób stać się uważnym obserwatorem.
Komunikacja to nasza codzienność, dlatego warto wiedzieć jak nad nią pracować i czego się wystrzegać, żeby w naszym życiu było jak najmniej nieporozumień i konfliktów. Czy to nie książka idealna?!
Jeśli ta lista jest za dla Ciebie za krótka lub znasz każdą zaproponowaną w niej pozycję, mamy jeszcze jeden as w rękawie. „Kapitalizm interesariuszy” – książka traktująca o obecnym systemie gospodarczym – wydana w tym roku!