Poradnik kariery|

18.04.2017

Jak umotywować zmianę branży podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Barbara Ramza, Redaktor, KarierawFinansach.pl

Przejście do innej branży to odważna zmiana w karierze zawodowej. Jak uczynić z niej sukces? Jak przygotować się do tego i jak przekonać rekrutera, że sprawdzimy się w nowym obszarze?

Fot. Alexandre Croussette / Unsplash

Fot. Alexandre Croussette / Unsplash

Scenariusz, który prowadzi do powstania myśli o zmianie dziedziny aktywności zawodowej, może mieć kilka wersji. Niezależnie od tego, jaką drogą do tego doszliśmy, na starcie warto zdać sobie sprawę, że choć nie jest to proces łatwy i niemal na pewno czeka nas w nim wiele trudnych momentów, niepowodzeń i rozczarowań, zmiana ta nie jest niemożliwa, stanowi wielką motywację i daje szerokie możliwości nauki i rozwoju.

Pierwsza praca, wypalenie, nowe zawody…

Jedną z sytuacji, w których zmiana branży może okazać się koniecznością, jest zły wybór pierwszego miejsca zatrudnienia. To wcale nie tak rzadki przypadek, że przy podejmowaniu decyzji o wyborze zawodu popełniamy pomyłkę. Wówczas pierwsza praca, która miała być wymarzona, może okazać się rozczarowaniem i nie myślimy o niczym innym niż o odejściu z niej. Niektórzy od razu rezygnują i szukają swojego miejsca gdzie indziej, inni zostają i dopiero po kilku latach decydują się na zmianę.

Kolejny przypadek to ktoś, kto osiągnął już dużo w swojej dziedzinie i zaczyna odczuwać niedosyt. Zawsze, choćby hobbystycznie, interesowało go coś innego i w pewnym momencie chęć zajęcia się tym czymś przeważa. Chce sprawdzić się w nowej branży, która jest bardziej zgodna z jego zainteresowaniami, myśleniem, aspiracjami…

Może być też tak, że jeśli zbyt długo wykonujemy niezbyt ciekawą, monotonną pracę, zaczynamy się nią po prostu nudzić. Odczuwamy znużenie i wypalamy się zawodowo, skutkiem czego coraz bardziej pragniemy zmiany, do której popycha nas nie tylko niechęć do aktualnej pracy, lecz także aktywność i ambicja rozwoju.

Na dzisiejszym rynku pracy pojawiają się również całkiem nowe zawody i branże, co jest wynikiem dynamicznego i wielokierunkowego rozwoju różnych dziedzin. W efekcie możemy znaleźć całkowicie nową możliwość zatrudnienia, w branży, w której nie mogliśmy wcześniej rozpocząć kariery, bo nie istniała, a do której teraz chcemy się przekwalifikować. Z kolei konieczność zmiany branży może pojawić się w sytuacji kurczenia się zapotrzebowania na pracowników w dziedzinie, która aktualnie traci na znaczeniu.

Kluczowa decyzja

Niezależnie od tego, czy przyczyną będzie wypalenie zawodowe, chęć zmiany, rozwoju, odkrycie w sobie nowych zainteresowań czy odpowiedź na nowe trendy rynkowe, decyzja o podjęciu tak radykalnego kroku jak zmiana branży powinna być gruntownie przemyślana, powzięta ze świadomością i poprzedzona głęboką analizą sytuacji.

Eksperci rekrutacyjni podkreślają, by nie podejmować decyzji mogącej mieć bardzo dalekosiężne konsekwencje pod wpływem emocji, na przykład konfliktu w pracy, i zwracają uwagę na pytania, na które warto sobie odpowiedzieć. Należą do nich:

  • Dlaczego chcę rozpocząć pracę w nowej branży? (świadomość powodów)
  • Co jest moim celem?
  • Jakie są perspektywy kariery w nowej branży?
  • Jakie są potencjalne plusy i minusy takiego kroku? (rozważenie za i przeciw)
  • Czy jestem gotowy na taką zmianę?
  • Czy jestem gotów, przynajmniej w pierwszym okresie, na niższe stanowisko i mniejsze zarobki?
  • Co wiem i potrafię, co może być przydatne w nowej branży? (analiza kompetencji)

Projekt: zmiana

Na podstawie tej analizy (w której kluczowa jest ocena kompetencji i możliwości) będziemy wiedzieli, jak musimy przygotować się do zmiany branży. Sukces zapewni merytoryczne, racjonalne podejście i dobre zaplanowanie działań. Eksperci podpowiadają: przygotuj się do przekwalifikowania jak do realizacji projektu.

Pierwszym, niezbędnym krokiem jest zdobycie jak największej wiedzy o branży, w której chcemy rozpocząć pracę, a także wiedzy specjalistycznej z tej dziedziny. Źródeł jest pod dostatkiem – od literatury fachowej przez bezbrzeżne zasoby internetu, wydarzenia branżowe po informacje z pierwszej ręki, od ludzi, którzy mają z naszą wymarzoną branżą coś wspólnego.

Obiektywna i uczciwa analiza posiadanych kompetencji oraz porównanie ich z wymaganiami, jakie przed kandydatami stawia branża, w której chcemy szukać zatrudnienia (najlepszym źródłem informacji w tym zakresie będą ogłoszenia o pracę) pozwoli nam stwierdzić, co już umiemy, a czego warto się nauczyć i jakie umiejętności zdobywać i szlifować. Znajomość oczekiwań pracodawców pomoże również skonstruować dokumenty aplikacyjne, którymi zaciekawimy rekrutera i dzięki którym zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Zapytacie, dlaczego te przygotowania są tak ważne? Po pierwsze dlatego, że tylko odpowiednie przygotowanie pozwoli osiągnąć sukces. Drugim, praktycznym powodem jest fakt, iż jeśli cały nasz plan będzie starannie opracowany, bez trudu przyjdzie nam przekonanie rekrutera do tego, że nasza decyzja jest dobrze przemyślana oraz że jesteśmy wartościowym kandydatem, który ma silną motywację do pracy i jest zorientowany na rozwój.

Jaka jest Pana motywacja?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej bardzo często pada pytanie o powody chęci podjęcia nowej pracy czy zmiany dotychczasowego zatrudnienia. Tym bardziej, kiedy aplikujemy na stanowisko w nowej dla nas branży, mając już doświadczenie w innej, takie pytanie na pewno padnie. Przyszły pracodawca z pewnością będzie chciał zbadać w ten sposób naszą motywację do pracy w jego firmie. Oprócz tego chętnie pozna nasze oczekiwania związane z nową pracą, a także oceni przygotowanie.

Jak zatem odpowiedzieć? Przede wszystkim mając świadomość, że przy braku lub minimalnym doświadczeniu w branży to właśnie nasza motywacja może przesądzić o wyniku rekrutacji. To dlatego, że jeśli przyszły pracodawca dostrzeże w kandydacie potencjał i zmotywowanie do pracy, chętniej zdecyduje się na przyjęcie go, przeszkolenie i wsparcie w pozyskiwaniu umiejętności i kwalifikacji potrzebnych do wykonywania nowych zadań.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, by nie wypaść jak „turysta”, nielojalny pracownik, który gdy pozna kolejną branżę od wewnątrz, może znów zdecydować się na odejście. Odpowiednie i dyplomatyczne przedstawienie naszej motywacji jest, krótko mówiąc, kluczem do sukcesu.

Umiem dużo i nie zawaham się tego wykorzystać!

Gdy więc padnie oczekiwane pytanie, w odpowiedzi należy postarać się zaprezentować siebie jako zmotywowanego i świadomego swojej decyzji oraz wszystkiego, co się z nią wiąże. Jak to zrobić?

  • Umieć określić swój cel.
  • Pokazać zainteresowanie nową dziedziną.
  • Zaprezentować chęć nauki, a także działania, które podjęliśmy w celu poznania nowej dla nas branży (kursy, szkolenia, konferencje).
  • Opisać precyzyjnie swoje kwalifikacje i umiejętności, pasujące do stanowiska, na które aplikujemy. Mogą to być uniwersalne kompetencje, takie jak teamwork, innowacyjność czy nastawienie na cel. Wszystko, czego nauczyliśmy się do tej pory dzięki doświadczeniom zawodowym, a co może okazać się przydatne w nowym kontekście, np. umiejętności negocjacyjne, praca projektowa, zarządzanie zespołem. Nie zapominajmy również o kompetencjach miękkich, które mogą być kluczowe dla pracodawcy w jego zespole.
  • Mówić o sukcesach odniesionych w poprzedniej branży w kontekście wartości, które wnosimy do branży nowej.

Przy tym wszystkim niezwykle ważna jest też selekcja, czyli umiejętność przedstawienia zwięzłych, adekwatnych informacji, dzięki czemu pokażemy się jako konkretny profesjonalista i potencjalnie wartościowy pracownik. Nadrzędnym celem mówienia o motywacji do zmiany branży jest ukazanie elastyczności, posiadania szerokich kompetencji i chęci rozwoju.

Czego nie robić

Jak w przypadku każdej rozmowy kwalifikacyjnej, nie należy przedstawiać swojej byłej pracy – w tym przypadku także byłej branży – w negatywnym świetle. Istnieje prawdopodobieństwo, że zbytnie podkreślanie złych doświadczeń i krytykowanie tego, co nam się nie podobało i co być może skłoniło nas do odejścia z branży, zostanie zrozumiane odwrotnie, niż byśmy chcieli. Zamiast jako człowiek poszukujący nowych dróg rozwoju i zmotywowany do działania będziemy postrzegani jako nastawiony negatywnie malkontent.

Znacznie bardziej warto położyć nacisk na to, czego się nauczyliśmy, jakie umiejętności zdobyliśmy w poprzedniej pracy i jak potrafimy je wykorzystać przy nowych wyzwaniach, z korzyścią zarówno dla nas, jak i dla nowej firmy. Pamiętajmy, zwracają uwagę eksperci rekrutacji, by przekuć każde zdobyte doświadczenie, nawet negatywne, na naukę, i umieć je w ten sposób zaprezentować. 

Autor

Barbara Ramza

Barbara Ramza

Redaktor, KarierawFinansach.pl

Redaktor serwisu KarierawFinansach.pl