Redakcja: Na co, według Pani, zwracają uwagę kandydaci podczas wyboru miejsca pracy?
Marta Tobiasz: Z moich obserwacji wynika, że aspekty finansowe są nadal ważnym motywatorem przy zmianie pracy, aczkolwiek nie jedynym. Kandydaci bardzo często pytają o dodatkowe benefity, które oferujemy, a także o elastyczność w kwestii pracy hybrydowej. Nieodzownym elementem zainteresowania jest również kultura pracy, a także szereg inicjatyw związanych z szeroko pojętym wolontariatem.
Zauważyłam, że duże znaczenie ma także lokalizacja biura. Dojazd w obrębie Warszawy w godzinach porannych lub popołudniowych potrafi zająć nawet godzinę w jedną stronę, a kandydaci bardzo cenią swój czas wolny i chcą móc poświęcać go na swoje pasje czy spotkania z przyjaciółmi, a nie na przesiadywanie w środkach transportu.
R.: Jak na te potrzeby odpowiada Amadeus?
M.T.: Nie wierzymy w uniwersalne podejście, które będzie odpowiadać na potrzeby wszystkich pracowników, dlatego oferujemy różnorodne rozwiązania. Wraz z hybrydowym modelem pracy, pracownicy Amadeus Polska mogą sami wybrać, w które dni chcą pracować z domu, a które spędzić w biurze. To, co naprawdę odróżnia nas od innych firm na rynku, to nasz program Workcation, który pozwala naszym pracownikom pracować z dowolnego miejsca przez maksymalnie 30 dni roboczych w roku.
Mamy również wiele innych benefitów, z których niektóre wyróżniają się na tle innych firm w Polsce, np. dwa dodatkowe w pełni płatne dni urlopu, opieka dentystyczna, zwrot kosztów za okulary, karta lunchowa, która pozwala na smaczne posiłki i gotowe przysmaki w różnych restauracjach i sklepach spożywczych w całym kraju oraz ubezpieczenie podróżne.
Ze względu na to, jak istotną rolę dla kandydatów stanowi kultura pracy, często poszukują oni opinii na temat firmy w internecie lub pytają o nią znajomych. W Amadeusie mamy płatny system poleceń, który bardzo dobrze nam się sprawdza, ponieważ to sami pracownicy rekomendują kandydatów na poszczególne stanowiska pracy, a tym samym polecają naszą firmę. Jeśli chodzi o potrzebę dogodnego dojazdu, to nasza siedziba mieści się przy Dworcu Zachodnim. Miejsce to jest bardzo dobrze skomunikowane z większością innych miejsc w Warszawie, a pracownicy mieszkający poza miastem mogą dojeżdżać do pracy pociągiem.
R.: Jak wygląda standardowy proces rekrutacji na stanowiska finansowe?
M.T.: Nasz proces rekrutacyjny jest bardzo sprawny i został ograniczony tylko do jednego spotkania, tzw. „Panel Interview”, w którym biorą udział Rekruter oraz Hiring Manager. Spotkanie to jest poprzedzone telefonicznym screenem wykonanym przez Rekrutera.
R.: Jakich talentów potrzebuje aktualnie firma?
M.T.: Jesteśmy otwarci na osoby, które chcą się rozwijać w obszarze księgowości, w szczególności na stanowiska: Accounts Payable Specialist, Billing Analyst lub Contract Fulfillment Analyst, które znają język angielski na bardzo dobrym poziomie. Zdarzają się u nas rekrutacje bardziej wymagające, w szczególności, kiedy poszukujemy specjalistów w obszarze księgowości ze znajomością dodatkowych języków obcych, jak niemiecki, francuski czy włoski. Nawet jeśli w danym momencie nie mamy wakatu, to zawsze bardzo chętnie pozostajemy w kontakcie z kandydatami o wyżej wymienionych umiejętnościach.
R.: Czy ma Pani jakąś złotą radę dla kandydatów, którzy ubiegają się o stanowisko w Amadeus?
M.T.: Myślę, że taką standardową, ale bardzo ważną i uniwersalną radą, jest uczciwość i pozostanie sobą na rozmowie rekrutacyjnej. Jeśli nie posiadamy danej cechy bądź doświadczenia w konkretnej kwestii, warto powiedzieć o tym szczerze. Później to i tak wyjdzie na jaw, jeśli nie podczas procesu rekrutacyjnego, to w czasie wykonywania pracy na danym stanowisku. Bardzo cenimy sobie szczerość kandydatów. Ważna jest dla nas również otwartość na rozwój. Często, oprócz doświadczenia, to postawa i motywacja kandydata decydują o wygranej w procesie rekrutacyjnym.