Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Jak dbać o personal branding w branży finansowej?

W dobie internetu budowanie marki osobistej jest niezwykle ważne. Jak rozpocząć swój personal branding, pracując w branży finansowej? W artykule znajdziesz kompendium wiedzy na temat budowania marki osobistej w finansach i nie tylko. Sprawdź, jak skutecznie zaistnieć na rynku.
Kategoria: Poradnik kariery
12.12.2023
Midjourney

Zdefiniuj swoją markę

Budowania marki osobistej w finansach, jak i w każdej innej branży, należy rozpocząć od przygotowania fundamentów. Przede wszystkim poznaj siebie – ustal swoje mocne strony i kierunek, w którym chcesz podążać. Znajdź swoją niszę w interesującej Cię gałęzi biznesu.  

Jasno określony obraz Twojej marki pozwoli innym łatwiej do Ciebie dotrzeć. Jednocześnie będzie sprzyjał nawiązywaniu współprac adekwatnych do Twoich możliwości. Budowanie marki osobistej ma na celu stworzenie obrazu Ciebie w głowach innych i sposobu, w jaki mają Cię oceniać. Dobra strategia = dobry PR.

Jak mówi Anna Waszkiewicz, marketing managerka, która prowadzi szkolenia z budowania marki osobistej na Linkedin, to najważniejszy etap w całym procesie budowania swojej marki. Cytując Simona Sineka „Zacznij od dlaczego?".

Pytania, które warto zadać sobie na tym etapie, to:

– Z jakimi tematami chcę się kojarzyć?

– Jakie wartości chcę przekazać?

– Kto jest moją grupą docelową?

– Do kogo kieruję swoje komunikaty?

– Jaki format treści będzie odpowiedni (tekst, wideo, infografika, prezentacja)?

– Jakie kanały dystrybucji wybieram?

– Co uznam za sukces?

– Co będę mierzyć?

Co ciekawe, to nie tylko pytania na start. Wracaj do nich możliwie jak najczęściej. Twoje cele i priorytety będą się zmieniać. Zasoby i możliwości także. Odpowiedzi ułatwią wszystkie późniejsze działania. Najlepiej spisz je lub nagraj, tak, by móc w dowolnym momencie do nich wracać. Niech to będzie kompas Twojej marki osobistej – dodaje Anna Wawszkiewicz.

Bądź unikalny

Ważne, by Twoją marką osobistą wyróżniały jakieś szczególne cechy, umiejętności czy kwalifikacje – coś, dzięki czemu będziesz wnosić nową wartość. Dzięki temu, że marka jest unikalna, zapada w pamięć. Powinna charakteryzować się określonym i wyjątkowym sposobem wykonywania usług. Mając swoje metody, masz swoich zwolenników i stajesz się bardziej rozpoznawalną osobą. Pamiętaj, by komunikować swoje „supermoce” w odpowiedni sposób.

Feminatywy i język inkluzywny

Określ swoją grupę docelową

Kluczem budowania marki osobistej jest określenie grupy osób, do której chcesz docierać. Pomoże Ci to świadomie kierować swój przekaz do potencjalnych partnerów biznesowych. Tematyczne strony i kanały w mediach w różnym miejscu skupiają różne osoby. Twoim celem nie jest dotarcie do wszystkich, a do potencjalnie zainteresowanych.

Komunikuj, kim jesteś, czyli bądź autentyczny

Podczas tworzenia swojej marki osobistej działaj według własnych, określonych zasad. Ważne jest to, co i jak komunikujemy nie tylko w sieci, ale podczas spotkań offline. Budowanie świadomości, kim jesteś, opieraj o swoje zdefiniowane fundamenty i bądź w tym autentyczny. Możesz dzielić się nie tylko wydarzeniami ze swojego życia zawodowego, ale także prywatnego – szczególnie tymi, które są dla Ciebie ważne i bezpośrednio wpływają na obraz Twojej marki.

Buduj sieć kontaktów

Dziś wiele znajomości zawieramy za pomocą internetu. Takie media jak Linkedin, Facebook czy Twitter mogą pomóc zbudować Ci większą sieć kontaktów. Szukaj interesujących ludzi z Twojej branży i nawiązuj znajomości. Networking sprzyja tworzeniu wartościowych relacji zawodowych, które zapewniają zarówno wymianę doświadczeń, jak i mogą wpłynąć na bezpośrednie polecenia czy rekomendacje.

Znaczenie rozwoju osobistego

Siła networkingu, to siła relacji. Dzięki dobrze rozbudowanej sieci kontaktów inni mogą zabiegać, by współpracować właśnie z Tobą. Jednocześnie i Ty możesz zyskać wsparcie w newralgicznym momencie, mając pod ręką odpowiednie osoby.

Bądź widoczny w sieci

Jeśli chcesz budować efektywną markę osobistą, musisz być widoczny. Twoim celem jest to, by osoby z wybranej przez Ciebie niszy wiedziały kim jesteś i co oferujesz. Śmiało wypowiadaj się w sieci i dbaj o pozycjonowanie Twoich treści. Udzielaj wywiadów, komentarzy eksperckich, bierz udział w webinarach i konferencjach. Nie obawiaj się współpracować z innymi autorami. To wszystko wpływa na Twój wizerunek eksperta.

Utrzymuj ciągły rozwój

Budowanie znanej i widocznej marki osobistej wymaga stałego aktualizowania wiedzy. Konieczne jest śledzenie trendów i nowinek z branży, by dostosowywać do nich także swoje treści. Poruszając gorące tematy we właściwym momencie i w wyróżniający dla Ciebie sposób, pozwoli Ci dotrzeć do kolejnych, potencjalnie zainteresowanych Twoją marką osób.

O rozwoju Twojej marki będą decydowały również regularne publikacje. Istotne jest stałe wkładanie energii w to, by komunikować dane treści, które wspierają twój wizerunek.

Mierz swoje wyniki

Wiele osób zapomina o tym, by monitorować swoje postępy. Ważnym jest wiedzieć, w jakim kierunku zmierzamy i jak skutecznie nam to wychodzi. Budując swoją markę osobistą nie zapominaj o planowaniu strategii, która będzie Twoją bazą działania. Stawiaj sobie cele, dąż do nich i nie bój się sprawdzać swoich wyników. To one wskażą Ci, co możesz poprawić lub w którym kierunku warto podążać dalej.

Publikując w sieci, korzystaj z dostępnych mierników, np. danych w Google Analytics, czy innych narzędzi właściwych dla danych domen.

Czy istnieją nielegalne pytania na rozmowie rekrutacyjnej?

O sukcesie budowania marki osobistej decyduje cierpliwość i konsekwencja w działaniu. Personal branding, jak wszystko, wymaga czasy u regularności, a efekty nie są widoczne od razu. Daj sobie czas i w tym czasie umacniaj pewność siebie. Przy odpowiednich staraniach w stosowaniu powyższych zasad, Twój wizerunek będzie rósł w siłę.

Ekspert: Anna Wawszkiewicz

Marketing managerka z 9-letnim doświadczeniem. Prowadzi szkolenia z budowania marki osobistej na LinkedIn.

Autor: Wiktoria Jackowska
Redaktorka Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności. 

Zobacz również