Underwriter – ważne ogniwo w firmie ubezpieczeniowej
Mówiąc krótko, underwriter zajmuje się oceną ryzyka ubezpieczeniowego. Taka ocena dotyczy konkretnego klienta i ma na celu przygotowanie dla niego jak najlepszej oferty. Najlepszej z punktu widzenia zarówno odbiorcy, jak i zakładu ubezpieczeń.
Praca w underwritingu to poszukiwanie balansu między troską o klienta a rentownością ubezpieczyciela. Underwriter jest ogniwem łączącym aktuariat i dział sprzedaży. Wyszukuje niuanse, które pozwalają skonstruować konkurencyjną rynkowo ofertę, z jednej strony będącą jak najbliżej potrzeb klienta, a z drugiej – uwzględniającą warunki, które ubezpieczyciel może spełnić.
Jak underwriter działa w praktyce?
Underwriter zbiera różne informacje, w tym dane liczbowe i nieliczbowe oraz dokumenty, a następnie je analizuje i ocenia, czy dany klient może zostać przyjęty do ubezpieczenia. Jeśli tak, następnym etapem pracy underwritera jest opracowanie oferty z realną składką, czyli ceną, jaką ów klient powinien zapłacić za wybrany produkt ubezpieczeniowy i określone warunki. Dokładny przebieg tego procesu i zakres branych w nim pod uwagę informacji różnią się w zależności od rodzaju produktu oraz samego klienta.
Przykładowo, w indywidualnych ubezpieczeniach na życie będą to specyficzne dane medyczne konkretnej osoby. A przy ubezpieczeniach grupowych, które dotyczą zakładów pracy, analizuje się m.in. grupę zawodową w danej branży.
Zupełnie inny charakter ma praca w underwritingu ubezpieczeń majątkowych, których odbiorcami są przedsiębiorcy. W takich przypadkach pod uwagę bierze się m.in. różnorodne aspekty prowadzonej działalności czy kwestię spełniania wymogów i zaleceń technicznych. Niekiedy, by dokonać rzetelnej oceny, niezbędna jest osobista wizyta przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej w danym zakładzie produkcyjnym.
Przykłady można mnożyć, bo różnorodność i zakres tych działań jest ogromna. Dlatego underwriterzy specjalizują się w konkretnych liniach produktowych, a niekiedy również w konkretnych branżach. W PZU mamy też podział zespołów dostosowany do „rozmiarów” naszych klientów (w tym indywidualny, grupowy, małe i średnie przedsiębiorstwa czy korporacyjny).
Underwriterzy dysponują wytycznymi, którymi kierują się w swoich działaniach, mogą również liczyć na wsparcie specjalnie przygotowanych systemów i zespołów technicznych. Jednak każdy ekspert z upływem czasu zdobywa praktyczną wiedzę biznesową oraz doświadczenie i właśnie to są zasoby najcenniejsze. Codzienna praca pomaga kształtować wyczucie i wyobraźnię, które podpowiadają, co może się zdarzyć w przyszłości, co warto jeszcze sprawdzić i o co zapytać. Są to umiejętności, których nie da się zastąpić ani systemem, ani nawet najbardziej szczegółową instrukcją.
Underwriting, czyli świat otwartych umysłów
Nie będzie zaskoczeniem, że w pracy underwritera istotna jest umiejętność analizy różnorodnych danych, zarówno liczbowych, jak i słownych, w tym raportów, dokumentacji, przepisów, warunków ubezpieczeń itd. Trzeba też mieć zdolność ich poprawnego łączenia w całość i wnioskowania na tej podstawie. Kolejna kwestia to dobra komunikacja, bo praca underwritera, choć nie zawsze ma on bezpośredni kontakt z klientem czy pośrednikiem ubezpieczeniowym, obejmuje element negocjacyjny – przygotowaną kalkulację trzeba umieć przedstawić i przedyskutować. A czasami niestety również odmówić. Mimo że na co dzień underwriter nie potrzebuje zaawansowanych umiejętności matematycznych, to ze względu na dokonywane kalkulacje wskazane jest, aby w pewnym stopniu wykazywał też zamiłowanie do cyfr.
Dobrym underwriterem ma szansę zostać osoba, która potrafi wykazywać się asertywnością, czujnością i „detektywistycznym spojrzeniem”, a jednocześnie jest otwarta na potrzeby klienta, elastyczna i potrafi uważnie obserwować zmieniający się rynek.
Profil wykształcenia raczej nie stanowi bariery, choć w zależności od specjalizacji underwriterowi może przydać się np. wiedza techniczna, prawnicza czy medyczna.
Ekspert ds. underwritingu musi nie tylko znać się na ubezpieczeniach, lecz także na tym, co ubezpiecza. Właśnie dlatego underwriting jest zajęciem wszechstronnym, łączącym różnorodne kompetencje i otwierającym drogę do ciekawej kariery zawodowej osobom o różnych zainteresowaniach i lubiących wciąż zdobywać nową wiedzę.
Wywiad: O wykraczającej poza schematy pracy underwritera rozmawiamy z Renatą Jakubowską, Kierownikiem Zespołu Underwritingu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w PZU SA
REDAKCJA: Jak rozpocząć ścieżkę kariery w underwritingu? Co jest wyzwaniem dla osób, które dołączają do Twojego zespołu, a co pomaga im efektywnie wdrożyć się w pracę?
Renata Jakubowska: Każdy, kto chce pracować w zespole underwritingu musi wykazać się odpowiednimi cechami i chęcią do działania. Dobry underwriter to osoba, która nie boi się nowych wyzwań, możliwości, myśli nieszablonowo, ma nieograniczoną wyobraźnię, jest otwarta na ludzi, a także potrafi wykraczać poza schematy w rozwiązywaniu problemów i ocenie ryzyka. Osoba, która dołącza do naszego zespołu, powinna nastawić się na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy i doskonalenie umiejętności.
R.: Jak się rozpoczęła i jak przebiegała Twoja droga w underwritingu?
R.J.: Nie od początku byłam underwriterem. Zaczynałam od bezpośredniej sprzedaży ubezpieczeń i przechodziłam przez różne szczeble kariery. Do zespołu underwritingu trafiłam dzięki ambicji, chęci rozwoju i rzetelnej pracy. Po wielu latach mogę stwierdzić, że jestem w bardzo dobrym miejscu i pracuję ze świetnymi ludźmi.
R.: Które osobiste umiejętności wspierają Cię na co dzień w pracy?
R.J.: Istotną cechą osoby pracującej w tej branży jest komunikatywność oraz otwartość na ludzi i ich potrzeby, ale dużą rolę odgrywają również rzetelność, skrupulatność, wytrwałość, a także odwaga w podejmowaniu czasami bardzo trudnych decyzji. Tak pokrótce wygląda to z mojej perspektywy.
R.: Jak oceniasz proporcję między pracą z danymi a pracą z ludźmi w swojej dziedzinie?
R.J.: Obie te kwestie są bardzo istotne. Mogę wręcz powiedzieć, że są to dwa nieodłączne elementy naszej pracy.
Renata Jakubowska
Od 26 lat zajmuje się ubezpieczeniami majątkowymi.
W PZU SA kieruje Zespołem Underwritingu MSP, gdzie łączy analizę ryzyka z dopasowaniem optymalnych rozwiązań ubezpieczeniowych dla klientów. Poza pracą rozwija swoje zainteresowania, które doskonale uzupełniają jej ścieżkę zawodową. Scrapbooking to dla niej sposób na wyrażenie kreatywności i dbałości o szczegóły, co znajduje odzwierciedlenie również w jej pracy, gdzie każdy element ma znaczenie. Wolny czas spędza również na podróżach, odkrywając nowe miejsca.
Połączenie doświadczenia zawodowego i pasji sprawia, że z zaangażowaniem podchodzi do każdego wyzwania, zarówno w pracy, jak i poza nią.