Pozyskanie pracownika to duże wyzwanie. Kandydat również musi wspiąć się na wyżyny swoich umiejętności, aby zainteresować potencjalnego pracodawcę. Każda ze stron powinna wykazać się profesjonalizmem i pokazać się od jak najlepszej strony. Co zrobić, aby kandydat nie czuł się rozczarowany po rozmowie kwalifikacyjnej? Co jest dla niego ważne, a czego wolałby uniknąć?
Co jest najważniejsze?
Z raportu "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", który powstał na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 400 osób aktywnych zawodowo wynika, że na wybór pracy przez kandydata ma wpływ wiele racjonalnych oraz emocjonalnych czynników:
- warunki finansowe (wynagrodzenie, benefity, bonusy),
- możliwość rozwoju (awans, uznanie w otoczeniu biznesowym),
- wartości społeczne (dobra atmosfera, zgrany zespół),
- zgodność z zainteresowaniami (interesujące i kreatywne środowisko),
- możliwość uczenia się i rozwoju.
Sprawna komunikacja
84% ankietowanych uważa, że kierowana do nich oferta pracy powinna jasno określać oczekiwania, potencjalne obowiązki i wymagania.
Tylko 16% badanych skupia się na wizualnej atrakcyjności oferty. Większość preferuje dokładne i precyzyjne informacje dotyczące pracy.
81% osób aktywnych zawodowo jest zdania, że firmy powinny prowadzić komunikację z kandydatami w miejscach do tego przeznaczonych, np. na portalach zawodowych. Mniejsza część badanych podczas rekrutacji wolałaby komunikację z pracodawcą przez prywatne media społecznościowe, np. Facebook.
Co więcej, dobrze zbudowana zakładka "kariera" lub profesjonalna strona internetowa pracodawcy przekonuje aż 63% kandydatów. 37% zwraca uwagę na komunikację firmy na mediach społecznościowych i dzięki temu wyrabia sobie opinię o pracodawcy.
Wspomnienia z rekrutacji
Większość aktywnych zawodowo osób doświadczyło w swoim życiu przynajmniej jednej rozmowy kwalifikacyjnej. Niektóre z nich z pewnością były udane, a inne z różnych powodów dłużyły się bez końca.
Co kandydaci wspominają najlepiej z odbytej rekrutacji do pracy:
- merytoryczność spotkań,
- świetna organizacja,
- precyzyjne informacje o przebiegu dalszych etapów rekrutacji,
- jasno określone zasady i warunki pracy,
- dobrze sprecyzowane wymagania,
- feedback,
- luźna i przyjacielska atmosfera podczas spotkania,
- krótka rozmowa z osobą decyzyjną.
Jednak nie każda rozmowa przebiega w zadowalający sposób. Negatywne wspomnienia kandydatów związane z rekrutacją:
- zmiana kryteriów względem kandydata,
- brak wiedzy i profesjonalizmy ze strony rekrutera,
- zagadki i zadania behawioralne niemające związku z obowiązkami,
- wysoka liczba etapów rekrutacyjnych,
- arogancja i brak szacunku ze strony rekrutera,
- brak informacji zwrotnej,
- dyskryminacja ze względu na płeć lub wiek.
Manager a rekrutacja
Specjaliści i managerowie to doświadczona grupa pracowników. Jednak oni również przechodzą przez rozmowy kwalifikacyjne, do których mają wiele zastrzeżeń. Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy" dostarcza informacje o błędach pracodawców, z jakimi spotkali się specjaliści i managerowie podczas procesów rekrutacyjnych.
Z jakimi błędami pracodawcy spotkałeś/spotkałaś się w trakcie ostatniej rekrutacji? | |
---|---|
Długi czas oczekiwania na decyzję o zatrudnieniu/przejściu do kolejnego etapu rekrutacji | 50% |
Brak informacji o przebiegu procesu rekrutacyjnego | 34% |
Brak informacji o firmie lub obowiązkach | 28% |
Otrzymanie oferty pracy z niższym wynagrodzeniem, niż było oczekiwane | 23% |
Brak informacji o istotnych elementach (np. podróżach służbowych, formie umowy) | 21% |
Dodawanie nieprzewidzianych etapów rekrutacji | 21% |
Brak elastyczności przy ustalaniu godzin spotkania rekrutacyjnego | 17% |
Spóźnienie się rekrutera/pracodawcy na spotkanie | 16% |
Źródła:
- Raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", Antal & Sodexo Benefits and Rewards Services, 2018.
- Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy", Antal, 2018.