5 pytań do rekrutera z Deloitte

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Magda Smólczyńska, Senior HR Business Partner, opowiada jak krok po kroku przebiega proces rekrutacji na praktyki w Deloitte, jakich umiejętności oczekuje się od kandydatów oraz jak organizacja dba o rozwój swoich pracowników.

Fot. Drew Colins / Unsplash

Fot. Drew Colins / Unsplash

Proces rekrutacji na praktyki

1. Jak wygląda proces rekrutacji na praktyki w Państwa firmie? Czy jest stały od lat?

Magda Smólczyńska, Senior HR Business Partner: Proces rekrutacji na praktyki w Deloitte jest transparentny i przebiega zgodnie z określonym, stałym schematem.

  1. Pierwszy krok to aplikacja online na wybraną ofertę, czyli wysłanie swojego CV w odpowiedzi na ofertę pracy lub praktyk zamieszczoną na naszej stronie kariery. Następnie rekruterzy dokonują selekcji tych aplikacji i wybierają osoby, które kwalifikowane są do kolejnego etapu.

Jako rekruter w dziale podatkowym Deloitte mogę podpowiedzieć, że aby przejść etap selekcji, aplikując na praktyki do naszego działu, trzeba być co najmniej w trakcie 3 roku studiów licencjackich lub 1 czy 2 roku studiów magisterskich. Preferowane kierunki studiów w doradztwie podatkowym to: prawo, finanse i rachunkowość, kierunki ekonomiczne, administracja.

  1. Kolejnym krokiem, po etapie selekcji, jest zaproszenie kandydata do wypełnienia testów online. Są to dwa testy sprawdzające zdolność analitycznego myślenia:
  • test werbalny, który bada umiejętność prawidłowego wyciągania wniosków z tekstu, czyli czytanie ze zrozumieniem, 
  • test numeryczny, weryfikujący zdolności logicznego myślenia i analizy danych liczbowych.

Jesteśmy organizacją międzynarodową, więc w codziennej komunikacji dużą rolę odgrywa język angielski, dlatego też wszyscy, którzy do nas aplikują, rozwiązują także test sprawdzający znajomość tego języka.

  1. Wyniki wszystkich testów są kryterium decydującym o zakwalifikowaniu kandydata do udziału w assessment centre – jest to kilkugodzinne spotkanie, podczas którego kandydaci rozwiązują zadania pod okiem rekruterów oraz pracowników merytorycznych.
  2. Po sesji assessment centre wybrane osoby są zapraszane na rozmowy rekrutacyjne. Kandydaci, którzy pomyślnie przejdą te etapy otrzymują od nas ofertę współpracy.

Nieco inaczej wygląda proces rekrutacji na praktyki do Kancelarii Deloitte Legal, na które zapraszamy studentów prawa od 4 roku. Rekrutując do kancelarii nie organizujemy sesji assessment centre – zamiast tego zapraszamy studentów do rozwiązania kazusów, związanych z obszarem prawa i zespołem do którego aplikowali.

Znajomość języków obcych

2. Znajomość których języków obcych jest mile widziana bądź wymagana w Państwa firmie? Czy znajomość języka angielskiego jest weryfikowana wyłącznie testowo w procesie rekrutacji?

W Deloitte potrzebujemy, by nasi pracownicy posługiwali się językiem angielskim na poziomie umożliwiającym im swobodną komunikację werbalną oraz pisemną. Jako iż jesteśmy firmą międzynarodową, globalna komunikacja dociera do nas z zagranicy tylko w języku angielskim. Nasi praktykanci i pracownicy nie mogą mieć oporów, by przełączyć się na język angielski (np. napisać maila czy odebrać telefon). Dodatkowo, w sytuacjach, kiedy w spotkaniu uczestniczy choć jedna osoba anglojęzyczna z naszych zagranicznych oddziałów, całe spotkanie automatycznie prowadzone jest w języku angielskim.

Znajomość języka angielskiego sprawdzana jest w trakcie procesu rekrutacji poprzez wykonanie testu z języka angielskiego online. Dodatkowo, w kolejnym etapie rekrutacji - w trakcie rozmowy rekrutacyjnej - część dyskusji prowadzona jest po angielsku.

W związku z coraz liczniejszą grupą obcokrajowców aplikujących do Deloitte, w tym do działu doradztwa podatkowego, kluczowa jest także znajomość języka polskiego. Głównie ze względu na potrzeby naszych klientów oraz fakt, że praca naszego działu jest ściśle związana z przepisami polskiego prawa podatkowego.

Umiejętności miękkie w CV

3. Jakie umiejętności miękkie najwyżej cenią Państwo u kandydatów na stanowiska związane z finansami? Czy warto o nich pisać w CV?

Weryfikując CV kandydata zwracamy uwagę na jego wykształcenie oraz doświadczenie z wcześniejszych miejsc pracy, praktyk, działalność w ramach organizacji studenckich, kół naukowych czy wolontariatów. Szczegółowo analizujemy także twarde – mierzalne umiejętności, takie jak uprawnienia zawodowe, certyfikaty czy znajomość obsługi określonych programów. Te elementy na pewno warto zawrzeć w CV.

Inaczej jest w przypadku kompetencji miękkich. Ich subiektywne wpisanie w CV ma dla nas drugorzędne znaczenie, bo i tak zostaną one zweryfikowane w trakcie procesu rekrutacji. To, co weryfikujemy w tym procesie, i co jest dla nas szczególnie ważne, to kompetencje i postawa. Jesteśmy firmą konsultingową, co oznacza, że na co dzień pracujemy projektowo dla naszych klientów. Aby skutecznie pracować w takim środowisku niezbędne są kompetencje miękkie takie jak: umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za powierzone zadania czy samodzielność w działaniu. Ceniona jest również proaktywność w codziennych obowiązkach, otwartość na zmianę czy komunikacja. Proces rekrutacji i zadania, które realizuje kandydat pozwalają nam obiektywnie ocenić jego umiejętności miękkie.

Rozwój pracowników

4. W jaki sposób Państwa firma rozwija umiejętności swoich pracowników?

W Deloitte dbamy o rozwój zawodowy naszych pracowników poprzez realizację ciekawych i różnorodnych projektów dla klientów z wielu branż i sektorów gospodarki. Jednocześnie wspieramy możliwość rozwoju osobistego naszej załogi. Każda z linii biznesowych – audyt, konsulting, doradztwo finansowe czy doradztwo podatkowe i Kancelaria Deloitte Legal mają jasno zdefiniowaną ścieżkę kariery, która zaczyna się już od poziomu praktykanta. Dla każdego poziomu stanowiska przygotowaliśmy dedykowane działania rozwojowe. Każdy praktykant i pracownik może wziąć udział w wewnętrznych szkoleniach miękkich z zakresu m.in. komunikacji, współpracy w zespole, efektywnej perswazji, zarządzania stresem czy czasem. Do wyboru jest cały katalog.

Ponadto, każda z linii biznesowych ma ofertę dedykowaną ekspertom z danego obszaru. W dziale doradztwa podatkowego co roku organizujemy kilkudniowe szkolenia wyjazdowe, w trakcie których pracownicy z najkrótszym stażem mogą poznać podatki spoza swojej specjalizacji, a przy okazji także osoby z innych zespołów. Jest to doskonała okazja do poszerzenia wiedzy, ale też integracji. Jeśli chodzi o pracowników z dłuższym stażem, proponujemy im szkolenia i akademie, które często odbywają się za granicą, a prowadzone są przez pracowników z innych praktyk podatkowych i prawnych w ramach Deloitte Central Europe. Dodatkowo, finansujemy naukę biznesowego języka angielskiego, a także wspieramy zdobywanie uprawnień doradcy podatkowego czy radcy prawnego i adwokata w przypadku kancelarii Deloitte Legal.

Ostatnia rada przed rozmową kwalifikacyjną

5. Jaką radę dałaby Pani naszemu czytelnikowi, który chwilę po przeczytaniu tego wywiadu będzie miał właśnie rozmowę kwalifikacyjną w Państwa firmie?

Ważne jest, by osoba, która wybiera się na spotkanie z nami była przygotowana. Znajomość firmy, charakteru biznesu czy specyfiki naszej branży jest dużym atutem. Istotne jest również, by kandydat był w stanie opowiedzieć nam o swojej obecnej roli w pracy czy na uczelni.

Podczas rozmowy zależy nam, żeby usłyszeć konkretne historie z życia zawodowego czy szkolnego kandydata, które pozwolą nam lepiej go poznać. Dlatego przed spotkaniem warto przypomnieć sobie kilka zrealizowanych projektów czy być przygotowanym na opowiedzenie o swoich sukcesach z przeszłości.

Jednocześnie, nie chcielibyśmy, aby kandydat stresował się przed spotkaniem z nami. Rozmowę rekrutacyjną traktujemy jako okazję do tego, aby dwie strony poznały się i miały szansę na opowiedzenie o sobie, zespole, firmie. Bardzo chętnie odpowiadamy na wszelkie pytania związane ze stanowiskiem czy zespołem, którego spotkanie dotyczy. Warto zatem zastanowić się jeszcze przed spotkaniem nad pytaniami, które kandydat chciałby nam zadać.

Podsumowując, poradziłabym odłożyć emocje na bok, z otwartością dzielić się dotychczasowymi doświadczeniami, aktywnie słuchać i śmiało dopytywać w przypadku jakichkolwiek wątpliwości. A przede wszystkim pamiętać, że po drugiej stronie jest też człowiek – możliwe, że przyszły kolega z zespołu.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.