Proces rekrutacji
Redakcja: Jak wygląda proces rekrutacji w Państwa firmie?
Proces rekrutacji w Capgemini jest bardzo dynamiczny, ale ustrukturyzowany. Od lat pracujemy nad jego jakością, żeby zapewnić kandydatom poczucie stabilności. Co istotne, w Capgemini wyodrębniamy rozmaite sektory, dlatego procesy rekrutacji na poszczególne stanowiska mogą się nieco różnić. Inne kompetencje będziemy badać w przypadku stanowisk księgowych, a inne szukając specjalistów w branży IT. Warto podkreślić, że wszystko zależy także od szczebla stanowiska, na które prowadzimy rekrutację. Po otrzymaniu aplikacji od kandydata analizujemy wszystkie informacje zawarte w formularzu aplikacyjnym i CV.
Pierwszy etap rekrutacji to rozmowa telefoniczna z rekruterem, podczas której poruszamy najważniejsze aspekty związane z doświadczeniem zawodowym i wykształceniem. Badamy też istotne dla nas kompetencje, motywację kandydata i umiejętności językowe.
Dodatkowo wysyłamy do naszych kandydatów testy online, które mają na celu sprawdzenie umiejętności analitycznych oraz językowych.
Finalnym etapem rekrutacji jest spotkanie w Capgemini i rozmowa z potencjalnym przełożonym. To właśnie po niej kandydat otrzymuje informację zwrotną, którą po zakończonym procesie rekrutacji przekazujemy drogą mailową lub telefoniczną.
Najczęstsze błędy w CV
2. Jakie błędy najczęściej pojawiają się w CV kandydatów? Zdjęcie w CV – tak czy nie? Czy informacja o zainteresowaniach to ważny punkt, czy lepiej je pominąć?
Bardzo często kandydaci zapominają, że CV to ich wizytówka. Na jej podstawie rekruter przygotowuje się do pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej. Warto pamiętać, aby zawrzeć w CV najistotniejsze informacje z punktu widzenia procesu rekrutacji.
Częstym błędem jest niedokładność w podawaniu informacji, brak chronologii lub pomijanie danych miejsc pracy. Kandydaci, często świadomie, nie podają w CV informacji o odbytych stażach lub pracy wakacyjnej, ponieważ ich zdaniem nie są to pozycje związane bezpośrednio ze stanowiskiem, o które starają się w danej chwili. W przypadku ról juniorskich, a czasem nawet specjalistycznych, takie informacje są istotne, ponieważ z każdego miejsca pracy można wyciągnąć cenne kompetencje.
Zamieszczanie zdjęcia w CV to kwestia indywidualna, absolutnie nikt nie jest zdyskwalifikowany z powodu jego braku. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli już dodajemy zdjęcie, to powinno ono mieć prosty, portretowy charakter.
Podobna kwestia dotyczy sekcji związanej z zainteresowaniami. Pamiętajmy, że jeśli ten punkt występuje w dokumencie aplikacyjnym, to rekruter może zapytać o wymienione zainteresowania, dlatego należy podawać informacje zgodne z prawdą.
Języki obce
3. Znajomość których języków obcych jest mile widziana bądź wymagana w Państwa firmie? Jak jest weryfikowana w procesie rekrutacji?
W Capgemini pracujemy z 30 językami obcymi, więc wachlarz mozliwości jest bardzo szeroki. Nie brakuje stanowisk z językiem niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim czy holenderskim. Dodatkowo szerokie spektrum ról w wielu sektorach daje możliwość zatrudniania pracowników z różnym poziomem znajomości danego języka.
Jesteśmy otwarci zarówno na kandydatów posługujacych się danym językiem obcym na poziomie zaawansowanym, jak i na tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z nauką języka. Istotne jest to, że nie jesteśmy firmą, która stawia wyłącznie na kandydatów z rozmaitymi językami obcymi, bowiem mamy zapotrzebowanie także na specjalistów z wielu dziedzin, którzy mogą pracować tylko z językiem angielskim. Mnogość sektorów i różnorodność ról daje nam okazję doatrcia do kandydatów o bardzo różnorodnych kompetencjach i kwalifikacjach zawodowych.
Poziom znajomości języków weryfikowana jest na kilka sposobów. Poprzez testy online, rozmowę z telefoniczną oraz podczas spotkania rekrutacyjnego w Capgemini.
Umiejętności miękkie
4. Jakie umiejętności miękkie najwyżej cenią Państwo u kandydatów na stanowiskach związanych z finansami? Czy warto o nich pisać w CV?
Sektor związany z finansami i księgowością (F&A) to bardzo istotny i potężnie rozwijający się obszar w Capgemini.
U kandydatów szukamy przede wszystkim bardzo dobrych umiejętności analitycznych, co weryfikujemy w procesie rekrutacji.
Wiele zależy od roli, której dotyczy rekrutacja. W obszarze finansów mamy stanowiska, które są bardziej otwarte na kontakt z klientem i w tym przypadku istotna jest dla nas komunikatywność kandydata i umiejętność szybkiej reakcji na dany problem.
Bardzo ważna z naszego punktu widzenia jest także motywacja i chęć rozwoju pracownika, ponieważ Capgemini nie stoi w miejscu, każdego dnia czekają na nas – pracowników – nowe wyzwania. Jeśli chodzi o zamieszczanie umiejętności miękkich w CV, to jak najbardziej można je podkreślić. Proponuję skupić się na maksymalnie trzech kluczowych, skoncentrować się na tym, co z perspektywy danej rekrutacji jest najważniejsze.
Wspieranie rozwoju pracowników
5. W jaki sposób Państwa firma wspiera rozwój swoich pracowników?
Rozwój pracownika to bardzo szerokie pojęcie, ponieważ Capgemini stara się podejść do tego tematu kompleksowo. Firma organizuje wiele szkoleń dla pracowników, zarówno pogłębiających wiedzę z danego obszaru, jak i tych, które rozwijają kompetencje miękkie, przywódcze.
Dodatkowo Capgemini stawia na kształcenie językowe, dlatego wewnętrz organizacji cyklicznie odbywają się szkolenia np. z języka niemieckiego czy francuskiego. Kwestia rozwoju to także indywidualne podejście do pracownika, dlatego w naszej organizacji każdy ma możliwość rozwoju swojej kariery zawodowej przy wsparciu najlepszych eksperów. Poza kwestiami czysto merytorycznymi warto też podkreślić, że pełny rozwój zawodowy nie jest możliwy bez zachowania zasady „work-life balance”, dlatego firma stawia na różnego rodzaju udogodnienia dla pracowników w postaci benefitów oraz integracji.
Dziękuję za rozmowę.