5 pytań do rekrutera z Brown Brothers Harriman. Rekrutacje w 2021 roku

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Weronika Front, IT Talent Acquisition Expert w Brown Brothers Harriman opowiada m.in. o procesie rekrutacyjnym i onboardingu po zmianach wymuszonych pandemią oraz o stażach dla studentów i osób, które chcą się przekwalifikować.

Fot. Kaboompics

Fot. Kaboompics

1. Jak przebiega proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy zaszły jakieś zmiany w ostatnim czasie?

Weronika Front, IT Talent Acquisition Expert w Brown Brothers Harriman: Największa zmiana, jaka zaszła w BBH pod kątem procesu rekrutacyjnego, to przeniesienie go w całości do modelu zdalnego, niezależnie od rodzaju czy poziomu stanowiska. Obecnie już od ponad roku z sukcesem realizujemy projekty rekrutacyjne on-line przy użyciu narzędzi do wideokonferencji.

Sam proces składa się z kilku części, zaczynając od wnikliwej analizy złożonych CV, przez wstępną rozmowę telefoniczną z Rekruterem, poruszającą przede wszystkim kwestie motywacji oraz opisu doświadczenia, po jedną lub kilka rozmów merytorycznych z Managerami, którzy mają w swoim zespole otwarte stanowiska.

Podczas procesu rekrutacji sprawdzamy również znajomość języka angielskiego w praktyce, ponieważ jako firma z amerykańskim rodowodem, porozumiewamy się w tym języku na co dzień. Niektóre stanowiska obejmują również weryfikację umiejętności analitycznych przez wykonanie specjalnego testu on-line, a rekrutacje na role techniczne często zawierają element praktyczny, jakim jest np. rozwiązanie zadania z zakresu programowania podczas spotkania wideo.

2. Jakie możliwości współpracy oferują Państwo studentom?

Od kilku lat prowadzimy ciągłe rekrutacje stażowe do naszych departamentów finansowych, a także raz do roku uruchamiamy pulę stanowisk w ramach działów IT. Są to świetne możliwości rozpoczęcia swojej kariery zawodowej w firmie z długoletnią tradycją i doświadczeniem, a także ugruntowaną pozycją na rynku. Dają szansę nauki praktycznych umiejętności związanych z działaniem operacyjnym organizacji finansowych, czy też realne możliwości pracy przy tworzeniu oprogramowania. Staże w BBH są również płatne, co dodatkowo zachęca studentów do podjęcia pierwszych kroków w karierze. W procesie rekrutacji stawiamy przede wszystkim na znajomość angielskiego, zainteresowanie tematyką finansową/IT oraz wiedzę teoretyczną w tych obszarach, a także motywację i otwartą postawę zorientowaną na naukę i zdobywanie doświadczenia.

Warto tutaj również wspomnieć, że programy stażowe to szansa nie tylko dla studentów, ale też dla wszystkich osób, które marzą o zmianie branży. Każdorazowo otrzymujemy różnorodne aplikacje od kandydatów, którzy dotychczas nie byli związani w żaden sposób z sektorem finansowym/IT, natomiast podjęli już kroki w stronę zmiany zawodowej, np. ukończyli szkolenia, kursy, czy otrzymali certyfikaty. Jeśli spełniają wyżej wymienione wymagania, zapraszamy ich do procesu i gwarantujemy równe szanse sprawdzenia się podczas rozmów z nami.

3. Jakie 3 umiejętności miękkie, Pani zdaniem, będą kluczowe u kandydatów do pracy w finansach w 2021 roku?

W mojej opinii umiejętność, która będzie absolutnym numerem 1 to zdolność adaptacji do szybko zmieniających się warunków. Rok 2020 pokazał nam z pełną stanowczością, jak bardzo i szybko może zmienić się środowisko pracy uznane przez nas za znajome, zatem taka elastyczność i umiejętność reagowania na dynamikę otoczenia będzie bezcenna.

Oprócz tego, szalenie ważne będą na pewno zdolności komunikacyjne, które zyskują na znaczeniu zwłaszcza w środowisku firm międzynarodowych i zatrudniających zróżnicowanych pracowników. Komunikacja będzie zatem kluczem do budowania trwałych wartościowych relacji prowadzących do rozwoju i sukcesu zawodowego.

Ostatnim elementem, który wymieniłabym jako kluczowy w zakresie kompetencji miękkich, jest tzw. ownership, czyli umiejętność brania odpowiedzialności za powierzone zadania.

Szczególnie teraz, w świecie pracy zdalnej, gdy jesteśmy oddaleni od reszty swojego zespołu, niezbędnym jest wykonywanie swoich obowiązków z dużą dozą samodzielności. Wzięcie odpowiedzialności za swoje działania i ich skutki to bez wątpienia ogromnie ważna kompetencja, przyczyniająca się do rozwoju kariery.

4. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w Państwa firmie?

Każdy nowy pracownik dołączający do BBH przechodzi przez proces ogólnego i szczegółowego wdrożenia w firmę. Pierwsze szkolenia dotyczące działalności i struktury organizacji oraz wprowadzenie do procesów ogólnofirmowych nazywamy wewnętrznie procesem Induction, który przed pandemią odbywał się w biurze i trwał tydzień, natomiast obecnie został dostosowany do modelu zdalnego oraz skrócony, aby jak najefektywniej wykorzystać pierwsze dni pracowników w firmie.

Jeśli zaś chodzi o szczegółowe wdrożenie, to odbywa się już ono w ramach zespołu, do którego dana osoba dołącza, zazwyczaj przy udziale Managera oraz Buddy’ego, który to jest swego rodzaju opiekunem nowego pracownika i jest odpowiedzialny za jego wprowadzenie w procedury działania zespołu, odpowiednie narzędzia, a także za odpowiadanie na wszelkie nutrujące pytania. Tego rodzaju proces onboardingowy zapewnia dogłębne wdrożenie w struktury firmy, departamentu i zespołu, oraz daje solidną podstawę do samodzielnej pracy na stanowisku.

5. Czy Państwa organizacja wspiera ideę różnorodności (diversity)? W jaki sposób?

Brown Brothers Harriman przykłada ogromną wagę do idei różnorodności. W procesie rekrutacyjnym kładziemy nacisk na wyrównywanie szans wszystkich aplikujących kandydatów spełniających podstawowe wymagania, niezależnie od wieku, płci, pochodzenia czy innych czynników. Dbamy o to, by język jakim posługujemy się w naszych ogłoszeniach o pracę był inkluzywny i skierowany do wszystkich potencjalnych kandydatów jednakowo. Podejmujemy również działania na szczeblu edukacyjnym, tworząc i prowadząc warsztaty np. dla organizacji Women in Technology, wspierające kobiety w branży technologicznej. Z początkiem roku wprowadziliśmy również dodatkowy element w procesie rekrutacyjnym, który umożliwia poznanie organizacji oraz naszych wewnętrznych „communities” skupionych wokół konkretnej sprawy, przykładowo wolontariatu z potrzebującymi, wsparcia młodych specjalistów, kobiet, czy osób ze środowiska LGBT.

Dziękuję za rozmowę. 

Tagi

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.