Poradnik kariery|

27.06.2023

5 kluczowych kompetencji dla finansistów w erze cyfrowej

Sylwia Zając, Redaktorka naczelna, Grupa MBE

Postęp technologiczny nadal redefiniuje i optymalizuje procesy w wielu branżach, również w branży finansowej. Dlatego warto dbać o rozwój umiejętności zarówno twardych, jak ich miękkich w kontekście digitalizacji. W tym artykule poznasz pięć kluczowych kompetencji, które mogą pomóc Twojej karierze.

Zgodnie z prognozami Deloitte Crunch time V Finance 2025 talenty z branży finansowej będą szybko ewoluować, z naciskiem na specjalistów zajmujących się danymi, analityków biznesowych i osoby, które potrafią w prosty i angażujący sposób opowiedzieć o skomplikowanych danych. 

Wiele firm ma trudności ze skompletowaniem zespołu, który będzie w stanie dostosować się do tempa zmian, głównie z powodu braku wiedzy cyfrowej wśród swoich pracowników.

Jakie umiejętności warto rozwijać? 

1. Analityka danych i umiejętność interpretacji 

Branża finansowa i dane to dwa nierozłączne pojęcia. Wzrost dostępności danych i narzędzi analitycznych sprawia, że efektywne wykorzystanie informacji staje się kluczowe w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych. 

Kandydaci z branży finansowej powinni rozwijać umiejętność zbierania, analizy i interpretacji danych. Przykładowo jako specjalista ds. finansów będziesz pracować z dużymi wolumenami danych przez całą swoją karierę, a ręczna analiza może być przytłaczająca i czasochłonna. 

Dzięki postępowi technologicznemu istnieje wiele programów do analizy danych takich jak np. Power BI, które ułatwiają ten proces oraz zapewniają szybsze i dokładniejsze podejście do analizy danych.  

2. Zrozumienie technologii finansowych 

Automatyzacja, sztuczna inteligencja czy blockchain wpływają na rozwój transakcji bezdotykowych. Z tego względu warto postawić na poszerzanie swojej wiedzy na temat nowoczesnych technologii, ich działania i zastosowań. Zrozumienie ich pozwoli na efektywną współpracę w zespole, optymalizację procesów i wprowadzanie innowacji w obszarze finansów. 

3. Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych 

W erze cyfrowej, gdzie dane są kluczowym aktywem, ochrona informacji jest niezwykle ważna. Stąd kolejnymi istotnymi kompetencjami są rozwój świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności ochrony danych.  

Oczywiście, każda firma ma swoje procedury w tym zakresie, ale podstawowa wiedza na temat zagrożeń oraz umiejętność reagowania na incydenty pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych np. z wyciekiem danych.  

4. Umiejętność adaptacji do zmian technologicznych 

Łatwość w przyswajaniu nowej wiedzy i adaptacja do nowych narzędzi i rozwiązań technologicznych to także istotne kompetencje w branży finansowej.  

Elastyczność w zmianach oraz chęć eksploracji nowych możliwości technologicznych pozwolą na skuteczne radzenie sobie z ciągłymi zmianami, które powoduje digitalizacja.

5. Komunikacja i wizualizacja danych 

Skomplikowane dane przedstawione w zrozumiały sposób dla nietechnicznych współpracowników? Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz umiejętność zaprezentowania danych to także znaczące kompetencje w finansach, w czasach digitalizacji. Przydatne narzędzia, które warto znać, to między innymi matplotlib i ggplot czy Tableau. 

Analityka danych, zrozumienie technologii finansowych, cyberbezpieczeństwo, gotowość  
na zmiany oraz wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne to pięć przydatnych kompetencji w erze cyfrowej, o których warto myśleć, planując rozwój kariery w branży finansowej.

Źródło: Deloitte, Crunch time V Finance 2025, 2018.

Autor

Sylwia Zając

Sylwia Zając

Redaktorka naczelna, Grupa MBE

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.