Zgodnie z prognozami Deloitte Crunch time V Finance 2025 talenty z branży finansowej będą szybko ewoluować, z naciskiem na specjalistów zajmujących się danymi, analityków biznesowych i osoby, które potrafią w prosty i angażujący sposób opowiedzieć o skomplikowanych danych.
Wiele firm ma trudności ze skompletowaniem zespołu, który będzie w stanie dostosować się do tempa zmian, głównie z powodu braku wiedzy cyfrowej wśród swoich pracowników.
Jakie umiejętności warto rozwijać?
1. Analityka danych i umiejętność interpretacji
Branża finansowa i dane to dwa nierozłączne pojęcia. Wzrost dostępności danych i narzędzi analitycznych sprawia, że efektywne wykorzystanie informacji staje się kluczowe w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.
Kandydaci z branży finansowej powinni rozwijać umiejętność zbierania, analizy i interpretacji danych. Przykładowo jako specjalista ds. finansów będziesz pracować z dużymi wolumenami danych przez całą swoją karierę, a ręczna analiza może być przytłaczająca i czasochłonna.
Dzięki postępowi technologicznemu istnieje wiele programów do analizy danych takich jak np. Power BI, które ułatwiają ten proces oraz zapewniają szybsze i dokładniejsze podejście do analizy danych.
2. Zrozumienie technologii finansowych
Automatyzacja, sztuczna inteligencja czy blockchain wpływają na rozwój transakcji bezdotykowych. Z tego względu warto postawić na poszerzanie swojej wiedzy na temat nowoczesnych technologii, ich działania i zastosowań. Zrozumienie ich pozwoli na efektywną współpracę w zespole, optymalizację procesów i wprowadzanie innowacji w obszarze finansów.
3. Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
W erze cyfrowej, gdzie dane są kluczowym aktywem, ochrona informacji jest niezwykle ważna. Stąd kolejnymi istotnymi kompetencjami są rozwój świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa i umiejętności ochrony danych.
Oczywiście, każda firma ma swoje procedury w tym zakresie, ale podstawowa wiedza na temat zagrożeń oraz umiejętność reagowania na incydenty pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji związanych np. z wyciekiem danych.
4. Umiejętność adaptacji do zmian technologicznych
Łatwość w przyswajaniu nowej wiedzy i adaptacja do nowych narzędzi i rozwiązań technologicznych to także istotne kompetencje w branży finansowej.
Elastyczność w zmianach oraz chęć eksploracji nowych możliwości technologicznych pozwolą na skuteczne radzenie sobie z ciągłymi zmianami, które powoduje digitalizacja.
5. Komunikacja i wizualizacja danych
Skomplikowane dane przedstawione w zrozumiały sposób dla nietechnicznych współpracowników? Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz umiejętność zaprezentowania danych to także znaczące kompetencje w finansach, w czasach digitalizacji. Przydatne narzędzia, które warto znać, to między innymi matplotlib i ggplot czy Tableau.
Analityka danych, zrozumienie technologii finansowych, cyberbezpieczeństwo, gotowość
na zmiany oraz wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne to pięć przydatnych kompetencji w erze cyfrowej, o których warto myśleć, planując rozwój kariery w branży finansowej.
Źródło: Deloitte, Crunch time V Finance 2025, 2018.