Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

CV przyszłego audytora – kilka porad od rekrutera z Deloitte dla osób bez doświadczenia

Jak napisać CV, jeśli staracie się o pracę, staż czy praktyki w audycie i chcecie rozpocząć swoją karierę w tej branży? Julia Krajewska, Senior Coordinator w HR Audyt w Deloitte, opowiada, jak napisać CV, które będzie Waszą przepustką do kariery.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Poradnik kariery
20.03.2018

Dobre CV to podstawa. "Dobre", czyli... właściwie jakie? Jeśli w drugim oknie macie otwartego Worda i zastanawiacie się, jak właściwie powinno wyglądać Wasze CV, żeby spodobało się rekruterowi, to mamy dla Was małą podpowiedź. Julia Krajewska z Deloitte, która na co dzień zajmuje się rekrutacjami w tej firmie, odpowiedziała na kilka naszych pytań – takich, które najczęściej towarzyszą piszącym CV. Zobaczcie, jak napisać CV, które będzie Waszą przepustką do kariery. A potem z gotowym CV aplikujcie na staż, praktyki czy do pracy! Możliwości - dla osób, które myślą o karierze, np. w audycie – jest naprawdę wiele. 

Podstawowe informacje, czyli od technicznej strony

Redakcja: Czy CV powinno być napisane w języku polskim, czy angielskim?

Julia Krajewska, Senior Coordinator w HR Audyt: Zazwyczaj już w ogłoszeniu jest podpowiedź. Najprostsza zasada jest taka – wysłamy CV w takim języku, w jakim napisane zostało ogłoszenie, na które aplikujemy. Chyba, że zaznaczono inaczej. 

Czy CV osoby, która chce rozpocząć karierę w finansach, powinno być kreatywne czy klasyczne? 

W przypadku CV, zawsze będą sprawdzały się formy klasyczne. Rekruterzy zwracają uwagę na treść, a nie na to, jak jest opakowane takie CV. Zbyt wiele ozdobników, przesadzona forma graficzna, kolory, grafiki – to jest rzecz drugorzędna.

Dla mnie osobiście liczy się to, żeby CV było napisane poprawnie, bez błędów stylistycznych i ortograficznych, czy też literówek, które – wbrew pozorom – czasem się jeszcze zdarzają. By było poprawnie sformatowane i miało zachowaną formę. To pozwala mi sądzić, że taki kandydat potrafi posługiwać się np. programem Word. Wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach jest tyle poradników i informacji w sieci, jak pisać CV, że każdy – a zwłaszcza osoba, która potrafi pozyskiwać dane – powinna sobie z tym poradzić. Warto korzystać z kreatorów CV, które są bezpłatnie dostępne w sieci, by CV wyglądało w sposób estetyczny, było czytelne, schludne i przyjemne dla oka.

Dane kontaktowe w CV

Jakie podstawowe dane powinny się znaleźć w CV?

Najważniejsze, żeby w CV pojawiło się imię i nazwisko kandydata, jego aktualny adres mailowy i numer telefonu. Jeśli mamy adres mailowy, który nie brzmi profesjonalnie, bo jest utworzony np. od naszej ksywki, to warto go zmienić. Założenie nowego konta zajmuje 2 minuty. Niech to będzie nazwa, która składa się z naszego imienia i nazwiska i domeny, która też jest raczej klasyczna.

Można też dodać rok urodzenia, ale nie jest to konieczne. Za to dobrze, jeśli umieści się w CV się aktywny link do swojego profilu na LinkedIn. Zachęcam, żeby już na studiach założyć tam konto.

Czy warto podać adres zamieszkania?

Adres zamieszkania, na który składa się nazwa ulicy, numer bloku i mieszkania, a do tego kod pocztowy i miejscowość, nie jest konieczny. Warto go podać, jeśli ktoś aplikuje do innego miasta. W innym przypadku – lepiej ograniczyć się do informacji kontaktowych. Tym bardziej, że niedługo wchodzi w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które będzie determinowało wiele kwestii w HR i zarządzaniu danymi.

Zdjęcie w CV

Czy warto dodać swoje zdjęcie do CV?

Rekruterzy są w tej kwestii podzieleni. Niektórzy uważają, że w każdym CV powinno być zdjęcie, ja natomiast jestem innego zdania. Niestety, niewiele osób wciąż wie, jak powinno wyglądać dobre zdjęcie do CV a jesteśmy tylko ludźmi, w dodatku często wzrokowcami, i chociaż każdy rekruter stara się być neutralny, to jednak może się w jakiś sposób ustosunkować do osoby, która jest na zdjęciu. Dlatego uważam, że lepiej kiedy zdjęcia nie ma. Wtedy staram się skupić na treści CV osoby, która aplikuje.

Jak powinno wyglądać zdjęcie, jeśli chcemy je jednak dodać do CV?

Postarajmy się, żeby było ono profesjonalne. Nie powinno to być selfie wykonane telefonem i wklejone do CV na pół strony, zdjęcie wycięte z imprezy czy też bardzo przerobione graficznie. Zdjęcie profesjonalne różni się też od zdjęcia do dowodu, czy do dokumentów. Jeśli ktoś chce zainwestować w swój wizerunek i mieć CV ze zdjęciem, to powinien wybrać się do fotografa i poprosić o zdjęcie biznesowe czy portret biznesowy. Niech będzie to zdjęcie profesjonalne, odpowiednio wykadrowane i wystylizowane na typowo biznesowe. 

Doświadczenie w CV - jak je opisać?

Jakie doświadczenie mogą wpisać młodzi ludzie, którzy dopiero zaczynają swoją ścieżkę kariery?

Studia dają ogromne możliwości. Wiele firm oferuje warsztaty na uczelniach lub bezpośrednio w swojej siedzibie. Deloitte od 13 lat organizuje Akademię Biznesu, która jest doskonałą okazją do poznania wszystkich obszarów naszej działalności, ludzi oraz dostania się na praktyki. Czas studiów to jest właśnie ten moment, kiedy trzeba angażować się i zbierać jak najwięcej tego doświadczenia, żeby później mieć co pisać do CV. Nawet jeśli jest to tylko tygodniowy bezpłatny staż, praktyki czy warsztaty – warto skorzystać z takich możliwości, by zobaczyć, jak wygląda praca w tej branży. 

Mile widziana w CV kandydatów jest także działalność w kołach czy stowarzyszeniach studenckich, takich jak np. AIESEC. Taki wpis w CV pozwala rekruterom myśleć, że dana osoba potrafi sobie organizować czas, zarządzać projektem i ludźmi, a do tego jest aktywna, robi coś więcej niż przeciętny student, który jedynie bywa na wykładach, ćwiczeniach i zalicza kolejne przedmioty. 

W CV możemy wpisać udział w konferencjach, jeśli są one w jakiś sposób powiązane z ofertą pracy, na którą aplikujemy. Oczywiście we wszystkim należy zachować umiar i dotyczy to studentów, którzy nie mają jeszcze zbyt wielu doświadczeń, którymi mogliby pochwalić się w aplikacji.

Czy warto pisać w CV na staż czy praktyki w audycie o pracy wakacyjnej?

Uważam, że jeśli jest się studentem, to można – a nawet warto – napisać w CV o takiej pracy stricte zarobkowej, np. baristy czy kelnera. Takie doświadczenie pokazuje, że kandydat bierze los w swoje ręce, potrafi pracować w zespole, miał kontakt z klientem, odnajduje się w grupie, potrafi pracować pod presją czasu w wirze zadań i obowiązków.

Pisząc o takiej pracy, miejmy jednak zawsze z tyłu głowy to, że okres studiów to też najlepszy czas, żeby starać się o doświadczenie profesjonalne, związane z kierunkiem, w którym chcemy się rozwijać. 

Znajomość języków obcych

Jakie języki obce są najbardziej pożądane w pracy w audycie?

Język angielski to podstawa w Deloitte i w większości firm. Jak się jednak okazuje, mimo że pokolenie Y jest bardzo pewne siebie, to poziom języka angielskiego nie jest na wysokim poziomie. Tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę to, jakie możliwości mają teraz młodzi ludzie. 

W audycie, ze względu na to, że pracujemy na polskiej ustawie o rachunkowości, obowiązkowy jest także biegły język polski, co jest szczególnie istotne w kontekście zatrudnienia obcokrajowców.

Jak określić swoją znajomość języka obcego?

Niezależnie, czy będzie to język angielski, czy każdy inny, najlepiej posługiwać się europejską skalą CEFR (Common European Framework of Reference for Languages). Warto zapoznać się z tym, co znaczy "poziom B2", czy "poziom średniozaawansowany".

Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności językowych, nie mamy certyfikatu uzyskanego np. na uczelni, nie mieliśmy dawno kontaktu z językiem, to z rezerwą lepiej napisać, że to jest np. "B1". Nie warto szarżować. Rekruterzy na rozmowie kwalifikacyjnej z pewnością zweryfikują znajomość języków. 

Umiejętności w CV

Jakie umiejętności miękkie powinien mieć dobry przyszły audytor? 

Do Deloitte przyjmujemy osoby bez doświadczenia lub z bardzo małym, dlatego to, co głównie oceniamy w CV to kompetencje i potencjał. Ważne, by kandydat chciał się uczyć, przyjmował otwartą postawę i był zaangażowany. 

W pracy w audycie liczą się następujące umiejętności:

  • umiejętność pracy w zespole. Praca audytora to praca w zmieniających się teamach, u klienta, na projektach. Pracuje się w mniejszych lub większych grupach, trzeba się dzielić wiedzą i tym, co się zrobiło, do tego zadawać pytania, komunikować się, pracować na rzecz grupy. Być odpowiedzialnym za swoją pracę i mieć świadomość, że praca jednej osoby przekłada się na sukces całego zespołu. 
  • umiejętność pracy pod presja czasu. Praca w audycie to również praca z klientem, dla dużych firm, z dużą odpowiedzialnością, w określonym czasie, z deadline'ami, których trzeba się trzymać. 
  • umiejętność myslenia analitycznego. W audycie sprawdzą się osoby, które lubią cyfry, liczby, matematykę i analizę. Praca w audycie to praca przy arkuszach kalkulacyjnych, sprawozdaniach finansowych, gdzie liczy się umiejętność logicznego i analitycznego myślenia oraz łączenia faktów. 

Postarajmy się też, by CV było odpowiedzią na konkretną ofertę. Jeśli w ogłoszeniu jest napisane, że dla pracodawcy liczy się np. kreatywność czy umiejętność zarządzania, to warto takie kompetencje podkreślić w CV. A żeby CV nie było tylko laurką kandydata, która nie ma nic, lub niewiele, wspólnego z rzeczywistością, warto opisane w CV umiejętności poprzeć przykładami. 

Jakie umiejętności twarde przydają się do pracy w audycie?

W CV warto podkreślić umiejętności twarde takie jak np.:

  • znajomość MS Office. W audycie szczególnie liczy się Excel. Warto wziąć udział w kursie z tego programu, żeby mieć certyfikat na potwierdzenie posiadanych umiejętności. 
  • kwalifikacja ACCA. Warto o tym napisać, nawet jeśli dopiero przygotowujemy się do egzaminów. 
  • prawo jazdy. Praca w audycie to też praca u klienta, czasami zdarzają się np. wyjazdy służbowe, gdzie takie uprawnienie się przydaje. 

Zainteresowania w CV

Czy zainteresowania to ważna informacja w CV przyszłego audytora, czy lepiej pominąć takie informacje?

To, co wpiszemy, jako nasze hobby na pewno nie wpłynie na decyzję rekrutera w kwestii zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. Zainteresowania zwykle umieszcza się na końcu CV i to jest tylko dodatkowy rodzaj informacji o kandydacie, który może być ciekawym tematem do rozmowy. Pamiętajmy, że osoby z HR doskonale wiedzą, jakie jest DNA firmy, którzy ludzie się odnajdują, a którzy niekoniecznie. Szukamy różnorodności, ludzi z pasją i stawiających na ciągły rozwój – również ten pozazawodowy.

Warto pisać o oryginalnych zainteresowaniach, nawet jeśli z pozoru wydają się one mało ciekawe, jak np. haftowanie, szydełkowanie czy pieczenie ciast. Zawsze będzie to lepsze niż standardowe "kino", "książki", "podróże". Jeśli ktoś wyczynowo uprawiał sport to powinien o tym wspomnieć, dlatego że osoby, które trenowały jakąś dyscyplinę mają twardy charakter i są zdyscyplinowane, co się przekłada na życie zawodowe. 

Na koniec, czyli zanim otworzysz Worda

Na koniec – jaką radę dałaby Pani przyszłemu audytorowi, który właśnie siedzi przed komputerem, czyta nasz tekst-wywiad i zaraz, dosłownie za chwilkę, otworzy w drugim oknie Worda i zacznie pisać swoje CV?

Proponuję wziąć dużą kartkę i rozpisać w punktach to, co chcielibyśmy, by pojawiło się w naszym CV. Dane podstawowe, kontaktowe, doświadczenie, ale także to, z czego jesteśmy dumni, co już udało nam się osiągnąć. Warto rozpisać swoje najmocniejsze strony, osiągnięcia, zdobyte nagrody, wyróżnienia na uczelni czy stypendia będą także mile widziane. Podobnie jak wolontariat w świetlicy dla dzieci czy schronisku, ciekawy temat pracy licencjackiej czy magisterskiej. Jeśli ktoś jest fascynatem świata finansów, ma na koncie publikacje czy prowadzi np. bloga o tej tematyce to CV jest miejscem, żeby się tym pochwalić. Szczególnie, jeśli nie mamy doświadczeń zawodowych.

Należy też pamiętać, że nie ma jednego uniwersalnego wzoru CV, który można wysłać na wszystkie oferty do każdego pracodawcy. Niestety, to jest błąd, który wiele osób wciąż popełnia – zarówno tych doświadczonych, jak i tych dopiero rozpoczynających karierę. 

Dziękuję za rozmowę.

Ekspert: Julia Krajewska
Senior Coordinator w HR Audyt Deloitte

Odpowiedzialna jest za rekrutację, EB i bieżące wsparcie działu Audytu w Deloitte Polska. Z wykształcenia psycholog. Wcześniejsze doświadczenia zdobywała w sektorze bankowości oraz jako head hunter w agencji doradztwa personalnego.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również