Polityka KYC nabiera coraz większego znaczenia na całym świecie, szczególnie wśród banków i instytucji finansowych. W Societe Generale powstaje kolejny zespół KYC, złożony ze specjalistów, którzy wykryją każdą próbę oszustwa finansowego, kradzieży tożsamości czy prania pieniędzy (AML).
Zadaniem powstającego zespołu będzie wykonywanie badania due-diligence nowych klientów Societe Generale. Badanie, które jest przeprowadzane przez banki w procesie nawiązywania relacji z nowymi klientami, obejmuje kontrole związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy (AML), sprawdzanie obowiązujących sankcji i embarg oraz weryfikację, czy reputacja firmy nie jest narażona na ryzyko – mówi Philippe Caulier, COO Societe Generale.
Zespół KYC będzie obsługiwał z Polski transakcje klientów z krajów niemieckojęzycznych oraz z Wielkiej Brytanii, jednak jego zadania nie będą miały charakteru typowego dla centrum usług wspólnych. Societe Generale jest bankiem uniwersalnym z ponad 150-letnią tradycją, którego jednym z ważniejszych obszarów działalności jest bankowość korporacyjna i inwestycyjna. Nowy zespół KYC będzie jednym z departamentów banku, a jego pracownicy będą wykonywać zadania kompleksowe, z szerokim zakresem obowiązków i odpowiedzialności, dotyczące całego obszaru KYC i nawiązywania relacji z klientami. W przeciwieństwie do centrum usług wspólnych, gdzie pracownicy odpowiadają za dany wycinek procesu, tu każdy będzie odpowiadał za całość – od początku do końca.
Brzmi ciekawie? Jeśli chcecie poznać wszystkie szczegóły dotyczące rekrutacji do nowego zespołu, przeczytajcie wywiad z Magdaleną Morzycką, HR Business Partnerem w Societe Generale.
Akcja-rekrutacja
Na jakie konkretnie stanowiska poszukują Państwo specjalistów?
Magdalena Morzycka, HR Business Partner: Do nowego zespołu KYC w naszej organizacji poszukujemy pracowników, którzy mogą objąć następujące stanowiska:
- Head of KYC: team leader, który poprowadzi zespół,
- KYC/AML Officer with German: specjaliści, znający zarówno język angielski, jak i niemiecki,
- KYC/AML Officer with English: specjaliści, którzy znają język angielski (inne języki obce nie są wymagane).
Na żadnym z tych trzech stanowisk nie jest wymagana znajomość języka polskiego.
Rozumiem, że stanowiska mogą objąć tylko osoby, które mogą pochwalić się bogatym doświadczeniem zawodowym?
Obecnie planujemy zatrudnić 9 osób. Od lidera zespołu oczekujemy znajomości branży i wcześniejszej pracy w obszarze KYC. Natomiast pozostałym osobom proponujemy pracę na stanowiskach starszego specjalisty, specjalisty oraz młodszego specjalisty. W przypadku ostatniego – kandydaci mogą mieć niewielkie doświadczenie, ale związane z obszarem KYC, AML lub compliance.
Jakie trzeba mieć predyspozycje do tej pracy? Na co zwróci uwagę rekruter?
Przede wszystkim – liczy się wykształcenie kierunkowe, najchętniej: ekonomiczne, finansowe lub prawnicze oraz doświadczenie w bankowości, obszarze KYC, AML lub compliance.
Członkowie nowego zespołu KYC będą ściśle współpracować z klientami z krajów niemieckojęzycznych i Wielkiej Brytanii. W związku z tym szukamy osób, które będą miały szeroko rozwinięte umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i będą potrafiły wzbudzić zaufanie oraz zbudować i utrzymać relację z klientem na dobrym poziomie.
Szczegółowa analiza dokumentów, procesów, potwierdzenia zgodności, sprawdzania... To codzienność pracy w KYC. Dlatego u kandydatów będziemy również poszukiwać takich cech jak: skrupulatność i dokładność.
Jedną z wartości Societe Generale jest praca zespołowa. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że okres wdrożenia do pracy może być trudny i dlatego niezmiernie ważne będzie, aby się wspierać, pomagać sobie i pracować zespołowo. Takie umiejętności cenimy u naszych pracowników.
Jakich błędów lepiej nie popełniać w CV, czyli co tak naprawdę liczy się w aplikacjach?
Częsty błąd, który popełniają kandydaci, to przesyłanie CV napisanego nie w tym języku, który jest wymagany w ogłoszeniu. Aplikacje kandydatów w Societe Generale są weryfikowane przez Polaków, ale także obcokrajowców. Dlatego przesłanie CV w języku polskim, niestety, od razu dyskwalifikuje kandydata.
Zdarza się też, że CV są nieczytelne. Kandydaci do ich przygotowania wykorzystują zaawansowane programy graficzne, mają przy tym dobre intencje i wykonują dużo pracy. Niestety, zwykle niepotrzebnie. Z punktu widzenia rekrutera czy managera – najważniejsze jest, aby można było odczytać wszystkie umiejętności kandydata, jego doświadczenie, wykształcenie czy znajomość języka. Mniej ważne są walory estetyczne – szczególnie, gdy bogata grafika negatywnie wpływa na czytelność danych.
Jak dobrze opisać swoje doświadczenie w CV? Czy warto wymieniać zainteresowania?
Warto wypunktować konkretnie, jaki był zakres obowiązków kandydata w poprzedniej pracy. Jak dobrze wiemy, za daną nazwą stanowiska w każdej firmie może kryć się inna rola i zadania. Dlatego polecam, by wymienić je w punktach.
W kwestii zainteresowań – uważam, że są one bardzo ważne. Szukamy osób, które oprócz życiowych pasji, interesują się też naszą branżą i dziedziną, w której pracujemy: rynki finansowe, giełda, bankowość, przedsiębiorczość. Uważamy to za duży atut. Podobnie, istotną informacją są zainteresowania związane z nowinkami technologicznymi czy IT.
Jak przebiega rekrutacja do nowego zespołu KYC?
Proces rekrutacji jest dość złożony. Ze względu na to, że są to stanowiska umiejscowione w międzynarodowej, europejskiej strukturze, w rekrutacji bierze udział zespół KYC z Paryża, gdzie znajduje się centrala Societe Generale. Rekrutację można podzielić na 3 etapy:
1. Selekcja CV. Aplikacje kandydatów są sprawdzane pod kątem zgodności z wymaganym przez nas profilem.
2. Spotkanie rekrutacyjne. Kandydaci, których CV przejdzie pomyślnie etap selekcji, zostają zaproszeni na spotkanie w Warszawie. Bierze w nim udział Philippe Caulier, COO, a także manager jednego z działów operacyjnych, który na spotkaniu sprawdza wiedzę merytoryczną kandydatów.
3. Wideokonferencja z przedstawicielem zespołu KYC z Paryża. Kandydat zostaje zaproszony do siedziby firmy w Warszawie i uczestniczy w wideokonferencji, podczas której sprawdzana jest znajomość języka obcego.
Po tych trzech etapach (w tym dwóch rozmowach) ostatecznie wybrany kandydat odbywa rozmowę z dyrektorem generalnym.
Po rozmowie odbywa się spotkanie z pracownikiem działu HR, który przekazuje informacje o warunkach zatrudnienia i uzgadnia kwestie organizacyjne.
Jakie pytanie zawsze pada na rozmowie o pracę?
Na rekrutacji zawsze pytamy o motywację – powody, dla których kandydat zdecydował się zainteresować naszą ofertą – danym stanowiskiem pracy i naszą organizacją. Równie ważne jak motywacja, jest także doświadczenie oraz kierunek, w którym kandydat chciałby się rozwijać.
Marchewki, czyli zachęty
Jakie są perspektywy i jaka może być przyszłość pracowników nowego zespołu KYC?
Praca w nowym zespole KYC wiąże się z całkowitą samodzielnością i odpowiedzialnością za proces od początku do końca. Procesy będą dotyczyły obsługi klientów w krajach niemieckojęzycznych i w Wielkiej Brytanii, dlatego konieczne będzie zapoznanie się z regulacjami obowiązującymi w tych krajach, a także z dokumentacją. Na pewno będzie to ciekawa praca dla tych osób, które chcą nauczyć się czegoś nowego i stale rozwijać swoje umiejętności.
A perspektywy? W ramach samej organizacji, departament KYC będzie częścią europejskiej struktury. W związku z tym pracownicy będą mieli otwartą drogę rozwoju – czy na wyższe stanowisko (wraz z rozwojem kompetencji), czy też do innego kraju. W organizacji traktujemy priorytetowo kandydatów wewnętrznych, także tych, którzy pracują w innych departamentach. Dlatego, jeśli nasz pracownik jest zainteresowany zmianą pracy w obrębie firmy czy relokacją, pojawiają się takie możliwości.
Dlaczego Societe Generale może być dobrym miejscem pracy?
Nasza kultura korporacyjna, typowa dla firm francuskich, jest przyjazna pracownikom. Francuzi stawiają na pracę zespołową, równe i sprawiedliwe traktowanie pracowników bez względu na zajmowane stanowisko oraz na współpracę. Dbamy o równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, aby pracownicy mieli przestrzeń do realizowania swoich pasji. Organizujemy w tym zakresie wiele inicjatyw. Poza szkoleniami, programami rozwojowymi i stricte zawodowymi, mamy bogatą ofertę programów sportowych i prozdrowotnych oraz rozbudowany program wolontariatu.
W Societe Generale zapewniamy dobre warunki pracy i stabilność zatrudnienia. W naszym oddziale w Polsce jest wielu pracowników z dziesięcio-, dwudziesto- czy nawet dwudziestopięcioletnim stażem pacy, którzy zaczynali jako stażyści, a dziś zajmują kierownicze stanowiska. Jesteśmy pracodawcą, który dba o pracowników, zapewniając im możliwość rozwoju i dużą autonomię. Jeśli ktoś ma ochotę pracować, wdrażać swoje pomysły czy w coś się zaangażować, może być pewny, że otrzyma pełne wsparcie naszej firmy.
Dziękuję za rozmowę.