Pracownicy chcą się dokształcać
Wszyscy wiemy, że rozwój w karierze zawodowej jest ważny, ale niekoniecznie mogliśmy zdawać sobie sprawę z tego, jak bardzo. Zobaczmy, jak wygląda to w liczbach. Wśród badanych w 2024 roku na potrzeby raportu Randstad Workmonitor 2025:
- 44% nie przyjęłoby pracy bez możliwości rozwoju umiejętności istotnych w przyszłości (wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem).
- 41% odeszłoby, gdyby nie otrzymało możliwości nauki i rozwoju (wzrost o 12 punktów procentowych).
- 72% twierdzi, że szkolenia i inne możliwości rozwoju są ważne dla ich aktualnej lub przyszłej sytuacji zawodowej.
Sytuacja, w której pracownicy z własnej woli wykazują tak duże zainteresowanie dokształcaniem się, jest bardzo pożądana dla pracodawców. Z badań wynika jednak, że powinni oni zwrócić większą uwagę na równy dostęp do szkoleń. W wielu branżach (przede wszystkim: IT i telekomunikacja, finanse, inżynieria) zatrudnieni przyznają, że w ostatnim czasie w ich miejscu pracy zwiększyły się możliwości rozwoju, jednak w innych, takich jak produkcja czy transport i logistyka, szanse na doszkalanie nie są aż tak powszechne.
Poziom dostępu do szkoleń różni się także ze względu na wiek pracownika: największym cieszą się przedstawiciele pokolenia Z (45%) i milenialsi (42%). Z drugiej strony ponad połowa (52%) respondentów ufa swojemu pracodawcy, że oferuje on równe szanse kształcenia bez względu na wiek, płeć, narodowość czy inne czynniki.
Czytaj: Kobiety na rynku pracy. Z jakimi wyzwaniami wciąż mierzą się częściej niż mężczyźni?
Pracodawca czy pracownik – kto odpowiada za rozwój?
Zatrudnieni coraz częściej oczekują od swoich pracodawców wsparcia w podnoszeniu ich kompetencji zawodowych. Aż 44% procent badanych zadeklarowało, iż niespełnienie tego warunku byłoby dla nich powodem do odejścia z pracy, a 2/3 z nich uważa, że za szkolenia i podnoszenie kwalifikacji odpowiedzialny powinien być pracodawca.
Co na to druga strona? Badanie Talent Trends 2025 wskazuje, że 90% pracodawców zgadza się, że tworzenie możliwości przekwalifikowania jest ich odpowiedzialnością, ale 58% firm nie wie, co więcej może zdziałać w tym obszarze.
Z dostępnych w raporcie danych wyłaniają się dwa ważne wnioski. Po pierwsze, pracodawcy w dużej mierze są świadomi potrzeb swoich podwładnych i coraz częściej zapewniają im możliwości rozwoju, ponieważ aż 64% respondentów przyznało, że pracodawcy pomagali im w zdobywaniu kompetencji przyszłości w ciągu ostatniego roku. To znacząca zmiana w porównaniu z 2023 rokiem: wówczas z tym stwierdzeniem zgodziło się 52% badanych.
Po drugie, pracodawcy mimo wszystko powinni popracować nad budowaniem zaufania wśród swoich pracowników w obszarze nauki. Na pytanie „czy ufasz swojemu pracodawcy, że będzie znacząco inwestować w kształcenie ustawiczne, szczególnie w obszarze AI i technologii?” twierdząco odpowiedziała mniej niż połowa badanych (44%).
Czytaj: 10 największych trendów w nauce i edukacji
Najbardziej pożądane kompetencje? Te z zakresu AI
Tak zwane „kompetencje przyszłości” są obecnie priorytetem dla talentów. To nowe technologie, a w szczególności sztuczna inteligencja stanowią główny obszar ich zainteresowań w kontekście rozwoju zawodowego.
Badanych poproszono o wskazanie odpowiedzi na pytanie „Gdyby mój pracodawca je oferował, byłabym/byłbym najbardziej zainteresowany następującymi możliwościami nauki i rozwoju”, a odpowiedzi były następujące:
- Sztuczna inteligencja – 40%
- Znajomość technologii i umiejętności IT – 30%
- Umiejętności liderskie i menadżerskie – 20%
- Programowanie/kodowanie – 19%
- Umiejętności komunikacyjne i prezentacyjne – 18%
Ze względu na błyskawicznie ewoluujące się nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję, pracownicy dzisiaj częściej niż kiedykolwiek są gotowi nałożyć na siebie dodatkowe obowiązki w celu nauki.
Całość raportu przeczytasz tutaj.
Żrodła:
[1] Randstad Workmonitor 2025