Wiadomości|

12.02.2015

Rozwiązania technologiczne doprowadzą do upadku połowy banków na świecie?

Jakub Jański

Tak przynajmniej twierdzi Francisco Gonzalez, prezes drugiego co do wielkości banku hiszpańskiego – Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA), który mimo plotek nie wszedł do Polski kilka lat temu. BBVA prowadzi działalność w Hiszpanii, Portugalii, Ameryce Południowej i USA. Polska miała być pierwszą inwestycją tej instytucji finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zdaniem Gonzalesa znajdujemy się w krytycznym momencie. Banki będą musiały się zmierzyć z dominacją gigantów informatycznych oraz rozwiązaniami oferowanymi przez start-upy. Jeżeli nie dostosują swojej strategii biznesowej do nowej, wirtualnej rzeczywistości, po prostu upadną.

BBVA to świetny przykład transformacji w model bankowości XXI wieku. Bank w latach ubiegłych zwolnił aż 6,6 tys. pracowników, jednocześnie inwestując miliardy euro w nowe technologie. W grudniu bank nabył hiszpański start-up Madiva Soluciones, zajmujący się big data oraz cloud computing. To tylko część strategii. BBVA ma zamiar przejmować kolejne organizacje, które specjalizują się w rozwoju nowych technologii.

Zobacz oferty pracy w bankowości »

Gonzalez wierzy również w siłę marketingu internetowego. Jako przykład podaje zmianę kolorystyki kalkulatora przeznaczonego do wyliczeń kredytów hipotecznych. Odświeżenie tego internetowego narzędzia doprowadziło do wzrostu sprzedaży kredytów o 10 proc. Obecnie bank sprzedaje kredyty hipoteczne wirtualnie na poziomie 15 proc., ale zdaniem BBVA sprzedaż tym kanałem dystrybucyjnym wzrośnie do 40 proc. w ciągu kilku najbliższych lat.

Spostrzeżenia Gonzaleza są ciekawe w kontekście wypowiedzi Any Botin, CEO Grupy Santander od września 2014 roku. W rozmowie z "Financial Times" Botin przyznała, że wierzy w tradycyjne kanały dystrybucji, mimo że uważnie śledzi poczynania wielkiej czwórki w IT - Apple'a, Facebooka, Google'a oraz Amazona, które są bogatsze od banków. Skąd ta wiara? Zdaniem Botin część aktywności ludzkiej nie zostanie zastąpiona przez technologię. Jako przykład podaje tutaj śluby lub zakup domu. Z bankowością będzie podobnie – ludzie poszukują kontaktu z doradcami w oddziale, by zaciągnąć porady finansowej.

Wypowiedź Botin potwierdza kierunek ewolucji zawodu doradcy klienta w banku, który nie będzie odpowiadał wyłącznie za sprzedaż prostych produktów bankowych, tylko stanie się wsparciem dla klienta, oczekującego od instytucji finansowej usług w 100 proc. dopasowanych do jego potrzeb.

Dlaczego innowacyjne podejście to klucz do sukcesu współczesnej bankowości? Dowiedz się więcej o transformacji bankowości detalicznej z artykułu, który ukazał się na łamach przewodnika "Kariera w Finansach i Bankowości". Przejdź do tekstu »

Na podst. Finextra.com oraz FT.com

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański