Wiadomości|

06.02.2025

Rewolucja technologiczna, ekologia i nowe miejsca pracy – jak zmienia się grupa spółek DANONE

Klaudia Kitlińska, Redaktorka, Grupa MBE

O rozwoju centrum usług wspólnych, a także trendach i wyzwaniach w branży BPO/SSC opowiada Magda Dybska-Tabor, dyrektor HR.

Rozwój i strategie firmy

Klaudia Kitlińska: Jakie są plany rozwojowe w grupie spółek DANONE w 2025 roku? 

Magda Dybska-Tabor: Na horyzoncie mamy dalszy rozwój naszych centrów kompetencyjnych, w tym warszawskiego Centrum Usług Biznesowych. Od 2021 roku wspiera ono procesy operacyjne poprzez kompleksowe zarządzanie zamówieniami, płatnościami, procesami kadrowo-płacowymi, zarządzanie danymi i projektami. Obecnie Centrum jest dostępne dla naszych kontrahentów na terenie centralnej Europy, państw nordyckich oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii, a docelowo będzie świadczyć wybrane usługi dla wszystkich krajów europejskich, w których DANONE prowadzi swoją działalność.

W tym roku planujemy także dynamiczny rozwój DANONE Planning Center Katowice, otwartego pod koniec 2024 roku. Tam zespół ekspertów będzie zajmować się m.in. planowaniem dostaw do wybranych fabryk Danone w Europie oraz dystrybucją gotowych produktów na rynki europejskie w czterech kategoriach: świeże produkty mleczne, produkty pochodzenia roślinnego, żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego.  

Docelowo katowickie centrum zintegruje zespoły z 26 fabryk DANONE, które działają w 9 europejskich krajach. Przejmowanie odpowiedzialności za poszczególne rynki w zakresie łańcucha dostaw to duże wyzwanie, które zakończy się wdrożeniem wspólnego narzędzia do planowania. Proces ten podzieliliśmy na fazy, a jego zakończenie planujemy na koniec 2025 roku. 

Klaudia Kitlińska: Jakie trendy w sektorze BPO/SSC mają obecnie wpływ na Państwa strategię biznesową? 

Magda Dybska-Tabor: Na rynku dostrzegamy trzy główne trendy, które kształtują naszą strategię i podejście do budowania wyjątkowego miejsca pracy. Pierwszy z nich to zmiana podejścia pracowników do pracy – szczególnie młodych. Obecnie specjaliści reprezentujący najmłodsze pokolenia na rynku pracy mają dużą potrzebę posiadania jasno określonego, wspólnego celu. Rozwijając nasze struktury, bierzemy ten aspekt pod uwagę, tak samo jak potrzebę zachowania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, autonomię czy potrzebę uznania i różnorodności w miejscu pracy. Staramy się dążyć do tego, by nasze zespoły były różnorodne, łączyły różne perspektywy, doświadczenia i umiejętności. 

Na potrzeby rozwojowe pracowników przekłada się także transformacja ekologiczna – pracownicy coraz częściej zwracają uwagę, czy i jak ich rola będzie wpływać na otoczenie i chcą pracować w firmie, która swój biznes prowadzi w sposób zrównoważony, z poszanowaniem zarówno społeczności, jak i środowiska. Jako grupa spółek DANONE staramy się być właśnie taką organizacją. W ubiegłym roku zdobyliśmy certyfikat B Corp – wyróżnione nim firmy łączą działalność biznesową z misją wywierania pozytywnego wpływu na świat. 

Trzecim trendem jest postępująca rewolucja technologiczna i związane z tym oczekiwane przyszłe kompetencje pracowników, co postrzegamy jako szansę. Właśnie dlatego podjęliśmy decyzję o utworzeniu w Polsce wspomnianych centrów ekspertyz dla planowania oraz usług biznesowych. To działanie umożliwia nam z jednej strony ujednolicenie i skonsolidowanie procesów związanych z łańcuchem dostaw, a z drugiej pozwala zaoferować pracownikom atrakcyjne stanowiska pracy i możliwości rozwoju tych umiejętności, które są im potrzebne dziś, a także tych, które potrzebne będą jutro. 

Nowe talenty poszukiwane – kogo potrzebuje DANONE?

Klaudia Kitlińska: Czy Państwa firma będzie w najbliższym czasie rekrutować nowych pracowników? Jeśli tak, to jakie kompetencje kandydatów są obecnie najbardziej pożądane w organizacji? 

Magda Dybska-Tabor: Rozbudowa Centrum Usług Biznesowych oraz otwarcie europejskiego centrum planowania w Katowicach oznaczają znaczny wzrost zatrudnienia w 2025 roku, szczególnie w obszarach takich jak: analiza danych, wsparcie w procesach finansowych oraz planowanie w łańcuchu dostaw. Poszukujemy osób z umiejętnościami analitycznymi, doświadczeniem w zarządzaniu danymi i planowaniu procesów, a także zdolnością do optymalizacji i automatyzacji pracy.

Kluczowe są dla nas elastyczność, proaktywność oraz umiejętność szybkiej adaptacji do nowych technologii i zmian. W niektórych rolach cenimy wiedzę z zakresu finansów, księgowości i podatków. Wiele jest jednak takich pozycji, gdzie nie wymagamy wieloletniego doświadczenia – liczy się potencjał, chęć do nauki i samodzielność. Znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego oraz francuskiego, niemieckiego, holenderskiego czy hiszpańskiego, jest dużym atutem.

Klaudia Kitlińska: Czy automatyzacja, w tym AI, zmieniają podejście do rekrutacji i struktury zatrudnienia w firmie? 

Magda Dybska-Tabor: Tak, bez wątpienia. W naszej codziennej pracy sięgamy po narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, bo w wielu przypadkach zwiększa to efektywność procesów. W rekrutacji wykorzystujemy na przykład oprogramowanie Applicant Tracking System (ATS), które pozwala nam zarządzać aplikacjami kandydatów i automatyzuje wiele zadań. Kluczowy pozostaje jednak czynnik ludzki, bo to „ludzkie oko” weryfikuje nadsyłane aplikacje i ocenia kwalifikacje kandydatów, a spotkania rekrutacyjne to nadal spotkanie człowieka z człowiekiem. 

Niemniej jednak trwająca rewolucja technologiczna wpływa na nasze potrzeby rekrutacyjne. Częściej poszukujemy osób, które będą umiały wykorzystać rozwijającą się nowoczesną technologię do celów biznesowych lub wykazują gotowość do tego, by się tego nauczyć. Chcemy być blisko tych zmian, aby nasi pracownicy byli z nimi na bieżąco i mogli z nich swobodnie korzystać. Właśnie dlatego w ramach DANONE Microsoft AI Academy realizujemy inicjatywę „AI for All”. Projekt ma na celu upskilling i reskilling pracowników, aby sprostać wymaganiom przyszłości. Program oferuje ścieżki edukacyjne, które wspierają nas w codziennej pracy i pogłębiają naszą wiedzę na temat AI. Dzięki temu nasi pracownicy mogą rozwijać nowe umiejętności i kompetencje – także te, które będą kluczowe za kilka lat. 

Centra usług współdzielonych w Polsce – największe wyzwania

Klaudia Kitlińska: Jakie Pani zdaniem są obecnie największe wyzwania dla sektora BPO/SSC w Polsce? 

Magda Dybska-Tabor: Jednym z wyzwań jest wspomniany już dynamiczny rozwój technologii, który wiąże się z koniecznością ciągłego dostosowywania się do zachodzących zmian. Mam tu na myśli przede wszystkim wyposażanie pracowników w odpowiednią wiedzę i doświadczenie tak, by przygotować ich do ról i wyzwań, których dziś nawet nie potrafimy sobie wyobrazić. Kluczowe jest więc inwestowanie w rozwój tak zwanych kompetencji przyszłości, aby pracownicy byli gotowi na zmiany i mogli efektywnie wykorzystywać nowe narzędzia. 

Druga kwestia to rosnące oczekiwania rynku. Polski sektor BPO/SSC ewoluował i umocnił swoją pozycję na arenie międzynarodowej. Oczekuje się od niego już nie tylko efektywności kosztowej i operacyjnej, lecz przede wszystkim kompetencji i ekspertyzy. Firmy muszą skupić się na pozyskiwaniu najlepszych talentów oraz dbaniu o ich rozwój, aby utrzymać konkurencyjność i efektywność. Inwestowanie w rozwój pracowników oraz tworzenie atrakcyjnych warunków pracy staje się więc kluczowym elementem strategii rekrutacyjnej i biznesowej.

O firmie

DANONE – międzynarodowe przedsiębiorstwo spożywcze. W Polsce działa w trzech obszarach: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec-Zdrój), żywienie specjalistyczne, obejmujące żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia Polska). Grupa spółek DANONE w Polsce działa w 9 lokalizacjach (Warszawa, Katowice, Opole, Mirosławiec, Krotoszyn, Rzeniszów, Bieruń, Jeleśnia, Radziechowy-Wieprz) i zatrudnia ponad 3 200 osób.


Magda Dybska-Tabor – Dyrektor HR w grupie spółek DANONE
Ekspertka w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Swoje przeszło 20-letnie doświadczenie zdobywała zarządzając działami HR w ramach spółek DANONE oraz realizując liczne projekty doradcze dla biznesu. W codziennej pracy realizuje podejście, w którym HR pełni rolę strategicznej części biznesu, dlatego zawodowo najbardziej interesuje ją rozwój organizacji związany z podnoszeniem efektywności biznesowej oraz szeroko rozumiana komunikacja i kultura organizacyjna.

Autor

Klaudia Kitlińska

Klaudia Kitlińska

Redaktorka, Grupa MBE