Czy można lubić pracę w obsłudze klienta? Co skłania do jej podjęcia? Poznajcie pięć aspektów, które pracownicy cenią sobie w niej najbardziej.
Kontakt z ludźmi
W instytucjach finansowych obszar obsługi klienta obejmuje rozmaite pola i zajęcia. W bankowości może to być na przykład kasjer, doradca klienta indywidualnego lub pracownik centrum kontaktu. Posiadając wiedzę techniczną, można znaleźć zatrudnienie we wsparciu klientów w dziedzinie IT, która może polegać na przykład na przyjmowaniu zgłoszeń i rozwiązywaniu problemów w obsługiwanych systemach.
Niezależnie od tego, czy pracujesz w oddziale banku, czy w contact center, treścią Twojej pracy jako doradcy, sprzedawcy czy pracownika help desk jest codzienny kontakt z ludźmi. To sprawia, że dla osób towarzyskich, otwartych i kontaktowych, które lubią interakcję z innymi, może być to wymarzone zajęcie.
W pracy tej najlepiej czują się osoby o wysoko rozwiniętej ineligencji interpersonalnej, czyli społecznej, mające dużo cierpliwości i empatii. Ci, którzy pracują w obsłudze klienta, mówią, że przydają się one zwłaszcza w dziale reklamacji lub wsparcia technicznego.
Niesienie pomocy
Sednem każdej roli w tym obszarze jest pomoc klientom w rozwiązywaniu różnych problemów. Znaczenie tej funkcji rośnie zwłaszcza dziś, kiedy na przykład klienci banku większość prostych spraw załatwiają samodzielnie przez kanały cyfrowe i mobilne, a dopiero gdy pojawia się kłopot, udają się do placówki lub korzystają ze wsparcia zdalnego.
Dla znakomitej większości ludzi świadomość niesienia pomocy innym jest niezwykle silnym pozytywnym motywatorem. Innymi słowy: dzięki temu można czerpać wiele satysfakcji ze swojej codziennej pracy.
Praca zespołowa
Obsługa klienta to nie tylko przyjmowanie interesantów lub siedzenie cały dzień ze słuchawkami. Praca w tym dziale nie wyklucza zgranej współpracy w zespole.
Ponieważ organizacje stawiają dziś na jakość obsługi, a każdy klient traktowany jest indywidualnie, zwłaszcza przy trudniejszych problemach wymagane jest współdziałanie z innymi członkami zespołu dla jak najszybszego znalezienia optymalnego rozwiązania problemu klienta.
Uniwersalne umiejętności
Nawet jeśli pracę w obsłudze klienta traktujesz jedynie jako przejściowy etap w swojej karierze i drogę ku czemuś innemu, z pewnością bardzo dużo się tu nauczysz, a zdobyte umiejętności będziesz mógł wykorzystać później w wielu momentach i na szereg sposobów.
To uniwersalne umiejętności, które przydają się na każdym stanowisku, takie jak organizacja pracy i planowanie zadań, nawiązywanie kontaktów, współpraca z innymi działami w firmie. W tej pracy nauczysz się też, jak wychodzić z inicjatywą i jak zachowywać się w trudnych sytuacjach.
Jeśli znasz języki obce, warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje sektor BPO/SSC w zakresie obsługi klientów z różnych krajów. Pracownicy na linii wsparcia jako jeden z największych plusów swojej pracy wymieniają stały kontakt z językiem obcym i możliwość poszerzania kompetencji lingwistycznych.
Szanse na awans
Praca na przykład w contact centre może dziś być ciekawa również ze względu na możliwości rozwoju w różnych kierunkach. Pozwala na progres w krótkim, przewidywalnym czasie, ponieważ w wielu organizacjach ścieżka kariery w obsłudze klienta jest jasno zdefiniowana i promuje pracowników o określonych predyspozycjach.
Na przykład w bankowości można zacząć jako pracownik centrum kontaktu, kasjer lub doradca klienta indywidualnego, by rozwijać się w wybranym kierunku, na przykład jako doradca klienta korporacyjnego albo zamożnego.
Obsługa klienta to przecież także role kompleksowe, zaawansowane, wymagające doświadczenia i głębokiej znajomości danej branży, np. doradztwa podatkowego, rynku kapitałowego. Doświadczenie zdobywane na wszystkich szczeblach kariery może okazać się przydatne na przykład podczas późniejszego udziału w projektach.