Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Paniczna ucieczka od formalności? Oferta pracodawcy a oczekiwania kandydata

Formalny strój, atmosfera i język w miejscu pracy lub na rozmowie rekrutacyjnej. Zobaczcie, w jaki sposób pracodawcy próbują sprostać oczekiwaniom kandydatów i czy formalność gra główną rolę na obecnym rynku pracy.
Kategoria: Wiadomości
24.09.2019
Fot. Guilherme Stecanella / Unsplash

Rynek pracy jest stale monitorowany, a oczekiwania pracodawców, kandydatów i pracowników są poddawane ciągłej analizie. W rekrutacjach biorą udział zarówno osoby z większym doświadczeniem, jak i młodzież, która jeszcze poszukuje swojej ścieżki zawodowej. Każda branża rządzi się swoimi prawami, a formalność jest jedną z kwestii, które porusza się na rozmowach rekrutacyjnych.

Formalności można doszukiwać się w wielu aspektach związanych z miejscem pracy. Edyta Sander (Employer Branding Project Lead w MBE group) oraz Piotr Niedziałkowski (Associate Consultant w Goldman Recruitment) komentują obecną postawę pracodawców i kandydatów, którzy aktywnie poszukują zatrudnienia. Dodatkowo, analiza raportów i badań pomaga sprecyzować obecną sytuację na rynku pracy. 

Edyta Sander: To, czy pracodawca unika formalności zależy przede wszystkim od branży, w której działa i od tego, jakich kandydatów szuka. W przypadku działań wizerunkowych, głównym celem jest pokazanie, jaki charakter ma dana firma i jak funkcjonuje. Te działania zawsze powinny być zbieżne z tym, co pracodawca oferuje swoim pracownikom. Pamiętajmy, że działania pracodawców na uczelniach lub wydarzeniach zewnętrznych sprawiają, że kandydat podejmuje decyzję o aplikacji. Jeśli organizacja skusi go czymś nieprawdziwym – kandydat nie będzie w niej pracował, a firmom przecież zależy, aby zatrudnić pracownika na dłuższy okres czasu.  

Zacznijmy od umowy

Formalne aspekty pracy nie bez powodu kojarzone są z niezbędnymi do jej wykonywania dokumentami. Z raportu "Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019" wynika, że dla 88% Polaków stabilność zatrudnienia jest bardzo istotna. Co więcej, raport "(Nie)spełnienie zawodowe Polaków" dowodzi, że 75% pracowników posiada typ umowy odpowiedni do ich oczekiwań.

Piotr Niedziałkowski: Kandydaci na rozmowie rekrutacyjnej dopytują o wszelkie formalności, które związane są z warunkami umowy, długością okresu próbnego lub kwestiami finansowymi.

Profesjonalny język 

Praca

86% pracowników chciałaby posługiwać się w pracy swobodnym i bezpośrednim językiem (raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy"). Oznacza to, że pracownicy zdecydowanie unikają formalności w kontakcie między sobą. 

Rozmowa rekrutacyjna

Język, którym kandydat posługuje się na rozmowie z rekruterem, bardzo często świadczy o jego profesjonalnym podejściu do swojej kariery zawodowej. Czy ma to odzwierciedlenie w rzeczywistości i kandydaci rzeczywiście przywiązują wagę do poprawnego i odpowiedniego słownictwa? 

Piotr Niedziałkowski: Zajmujemy się poszukiwaniem specjalistów, managerów czy nawet osób na niższe stanowiska. Osoby, które chcą podjąć pracę w obszarze finansów, księgowości są wykształcone, a ich słownictwo na rozmowie rekrutacyjnej jest na bardzo wysokim poziomie. Czasami kandydatowi zdarza się chwila zapomnienia, która może być spowodowana rozluźnieniem czy poczuciem swobody. Zawsze jednak rozmowa przebiega w sposób formalny, grzeczny i kulturalny. Kandydaci starają się przedstawić siebie w jak najciekawszy sposób i pokazać, że są wartościowymi ludźmi nie tylko na papierze, lecz także prywatnie. 

Formalny ubiór 

Rozmowa rekrutacyjna

Każda osoba, która ubiegała się o pracę, musiała zmierzyć się z wyborem stroju na rozmowę rekrutacyjną. Jest to nie lada wyzwanie dla wielu kandydatów. Czy formalny ubiór naprawdę sprawia tak dużą trudność? 

Piotr Niedziałkowski: Rekrutuję w finansach i miałem spotkania również z osobami bardzo młodymi. W mojej karierze jeszcze nie zdarzyło mi się, żeby kandydat przyszedł na rozmowę rekrutacyjną w nieodpowiednim stroju. Zauważyłem teraz tendencję, że nawet naprawdę młode osoby czy ludzie po studiach pojawiają się na rozmowie rekrutacyjnej w bardzo formalnym stroju (garnitury, koszule). Wydaje mi się, że ta mentalność się zmienia. Szukamy pracy po to, żeby polepszyć jakość swojego życia, zwiększać wiedzę i doświadczenie, więc aspekt związany z ubiorem odkładamy na dalszy plan. Ważniejsze jest to, aby się rozwijać, poznać nową organizację, zyskać wyższe wynagrodzenie, więc jeżeli mogę to wszystko osiągnąć, to strój formalny już nie jest tak dużym problemem. 

Praca

Rozmowa rekrutacyjna to tylko jednorazowe zetknięcie się z formalnością w ubiorze. Raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy" dowodzi, że 72% pracowników chciałoby, aby w ich miejscu pracy obowiązywał strój nieformalny. Tylko 28% osób to zwolennicy stroju biznesowego. Z badania wynika, że pracownicy chcą uniknąć zbędnej formalności. 

Piotr Niedziałkowski: Jako rekruter, kiedy pozyskuję nowy projekt, to staram się dowiedzieć, jaki ubiór obowiązuje w danym miejscu pracy. Bardzo często Klienci sami informują mnie o takich kwestiach, a odgórnie ustalony „dress code” zależy zazwyczaj od branży, w której firma funkcjonuje. W dzisiejszych czasach bardzo często zdarza się, że w organizacji nie obowiązuje ubiór formalny, a pracodawca stawia na tak zwany „casual dress code”. Faktem jest, że należy zachować pewne ramy i potrafić rozgraniczyć wygląd w życiu prywatnym i zawodowym. Istnieją jednak organizacje, w których praca wymaga ciągłego kontaktu biznesowego. W takiej sytuacji kandydat musi być przygotowany na obowiązkowy „business look” w miejscu pracy.

Kandydaci muszą być przygotowani na informacje o formalnym ubiorze. Młodzi ludzie, którzy dopiero wkraczają na swoją ścieżkę kariery mogą nie zdawać sobie sprawy ze sposobu funkcjonowania poszczególnych organizacji. Warto jednak rozmawiać z rekruterem i pozyskiwać jak najwięcej niezbędnych informacji. Co ciekawe, nie tylko młode osoby, lecz także pracownicy z większym doświadczeniem poszukują większej swobody w swoim miejscu pracy. 

Piotr Niedziałkowski: To, czy kandydat akceptuje formalny ubiór w pracy nie jest zależne od jego wieku. Duże znaczenie ma podejście, charakter i sposób bycia. Możliwe, że młodzi ludzie od tego uciekają, ponieważ strój jest formą wyrażania swojej osobowości, stylu życia. Wiele osób, na rozmowie rekrutacyjnej, zadaje pytania dotyczące ubioru w konkretnym miejscu pracy. Zwracają uwagę na to, czy w firmie istnieje popularny „casual Friday”, czyli jeden dzień w tygodniu, w którym mogą ubrać się nieco swobodniej. Zaobserwowałem to zarówno u ludzi młodych, jak i starszych, z większym doświadczeniem. Każdy ma swój styl i chce się z nim utożsamiać – to zrozumiałe. Jednak należy zdawać sobie sprawę, że jeżeli praca będzie polegała na kontakcie biznesowym z Klientem, to formalny ubiór będzie obowiązkowy. 

Atmosfera to podstawa 

Aż 92% Polaków uważa, że przyjazna atmosfera w zespole jest bardzo istotna w pracy (raport "Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019"). Radosna atmosfera sprawia, że pracownicy odczuwają swobodę, radość i nie boją się wyrażania swoich poglądów. Co więcej, 97% badanych pracowników ceni nieformalną i swobodną atmosferę w pracy. 

Edyta Sander: W większości firm, w których miałam przyjemność robić badania wewnętrzne, pracownicy doceniali swobodną, koleżeńską atmosferę lub chcieli przejść do firmy, w której atmosfera byłaby mniej formalna. Praca to nasz drugi dom, dlatego chcemy przynależeć do organizacji, w której będziemy się dobrze czuć i będziemy pracować z ludźmi, których lubimy. Pracodawcy zaczynają słuchać i rozmawiać. Coraz częściej analizują potrzeby, które zgłaszają ich pracownicy, co jest bardzo pozytywnym trendem. W pracy spędzamy minimum 8 godzin, chcemy się w niej dobrze czuć i mieć chwilę dla siebie. Powstają chill/relax roomy, miejsca na wspólne obiady, a w niektórych firmach istnieje możliwość wspólnego przygotowania posiłku. Dodatkowo pracownicy chcą czuć sens wykonywanych przez nich obowiązków, dlatego dużo czasu poświęca się na wprowadzenie pracownika w jego zadania i pokazanie odpowiedzialności, z jaką to stanowisko się wiąże.

Piotr Niedziałkowski: Kandydaci często pytają o atmosferę panującą w organizacji. Z własnego doświadczenia wiem, że jest to jeden z najważniejszych elementów. Kandydaci mogą iść na różne ustępstwa, lecz jeżeli atmosfera w firmie jest trudna to tak naprawdę rezygnują z podjęcia pracy. Po wielu rozmowach zauważyłem, że jest to również jeden z głównych powodów zamiany miejsca pracy. Kandydaci wychodzą aktywnie na rynek szukając miejsca, w którym poczuliby się lepiej. Często również na rozmowie rekrutacyjnej przyznają, że brak dobrej współpracy z managerem lub managerką jest powodem rezygnacji z ich obecnej pracy. Pracownicy chcą czuć, że mają wsparcie ze strony przełożonego lub współpracowników. Dobra atmosfera w pracy sprawia, że ludzie są bardziej otwarci, zmniejsza się rotacja, pracownicy są zadowoleni i mówią: „dziś jest dużo pracy, ale mam tak fajnych ludzi dookoła, że natłok obowiązków nie jest mi straszny”.

Walka o względy kandydatów

Work-life balance

Z raportu "Nowa era motywacji" wynika, że 62% pracowników dużych firm ocenia, że work-life balance jest u nich na dobrym poziomie. Ponad połowa pracowników wskazuje, że brak równowagi między życiem prywatnym i zawodowym powoduje u nich chęć zmiany pracy. 

Badani w raporcie "(Nie)spełnienie zawodowe Polaków" stwierdzają, że praca, w której mogliby spełniać się zawodowo powinna dawać im możliwość godzenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym. 

Piotr Niedziałkowski: Uważam, że pracodawcy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kandydatów. Zwiększa się ich świadomość, a rynek spowodował, że obecnie to oni walczą o kandydatów. Coraz więcej firm wprowadza program work-life balance i uświadamia pracownikom, że należy znaleźć granicę między życiem prywatnym i zawodowym. 

Benefity pozapłacowe

Benefity są zarówno wyzwaniem dla pracodawców, jak i cenną pomocą w pozyskiwaniu nowych pracowników. Wiele trudności może sprawić dostosowanie świadczeń dodatkowych do preferencji każdego pracownika. Jednak, dzięki nim, praca jest nie tylko formą zarabiania określonej liczby pieniędzy, lecz także sposobem na uzyskanie coraz ciekawszych i nowszych benefitów. 

Edyta Sander: Pracodawcy coraz częściej oferują swoim pracownikom kafeterie, które dają im możliwość wyboru tego, czego najbardziej potrzebują. Z ciekawych nowości na rynku benefitów, coraz więcej firm zaczyna korzystać z usług AskHenry, który wykonuje drobne zadania w imieniu naszego pracownika. Może to być odbiór ubrania z pralni, samochodu z serwisu czy zrobienie zakupów w sklepie. Z bardziej standardowych benefitów, ale wciąż niezbyt popularnych: wykupienie abonamentów Netflix czy Spotify. 

Piotr Niedziałkowski: Kandydaci bardzo często interesują się oferowanymi przez firmę benefitami. Z moich obserwacji wynika, że gwarancja świadczeń pozapłacowych jest dużo istotniejsza niż sama pensja, która często staje się drugorzędnym elementem. Kandydaci są coraz bardziej zaciekawieni takimi inicjatywami i zwracają na nie ogromną uwagę.  

Źródła: 

  • Raport "(Nie)spełnienie zawodowe Polaków", Randstad, 2018.
  • Raport "Nowa era motywacji" HAYS i Mind & Soul Business, 2019. 
  • Raport "Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019". Badanie zostało przeprowadzone przez AmRest i HRM Institute we współpracy z Universum.
  • Raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", Antal & Sodexo Benefits and Rewards Services, 2018.
Ekspert: Edyta Sander
Employer Branding Project Lead Grupa MBE

Zdobywała doświadczenie, koordynując pracę biura karier na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz tworząc i wdrażając strategię University Relations dla State Street Banku.

Ma na swoim koncie setki zrealizowanych projektów strategicznych (m.in. strategie employer brandingowe, analizy, audyty) i komunikacyjnych (eventy, materiały reklamowe, kampanie content marketingowe). 

Obecnie w ramach MBE group odpowiada za całościowe funkcjonowanie i skuteczną realizację projektów strategicznych i komunikacyjnych zespołu MBE:branding. Wraz z Mateuszem Jabłonowskim jest autorką książki „Employer Branding. Praktyczny Podręcznik”.

Ekspert: Piotr Niedziałkowski
Associate Consultant Goldman Recruitment

Prowadzi kompleksowo projekty rekrutacyjne głównie z obszarów finansów i księgowości na wszystkich szczeblach organizacji. Student Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Autor: Wiktoria Garczewska
Młodszy redaktor MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.

Zobacz również