Młodzi Polacy wyraźnie różnią się w swoim podejściu do życia od poprzednich pokoleń: chętnie używają nowych technologii i mają duży apetyt na korzystanie z różnego rodzaju usług i dóbr materialnych. Czy różnica jest widoczna również w podejściu do finansów?
Pragmatyczni konsumpcjoniści
– Pieniądze są dla młodych ważne, ale traktują je w sposób bardzo pragmatyczny, jedynie jako środek do osiągnięcia celu, przy czym cel ten jest nieco inny niż u starszych pokoleń – mówi Katarzyna Szerling, członek zarządu Provident Polska. – Młodym nie zależy tak bardzo na posiadaniu mieszkania czy auta, wolą korzystać z życia, pokazać się, a więc np. wyjechać na wakacje, spotykać się ze znajomymi w modnych lokalach, kupować nowoczesne gadżety.
Ekspertka tłumaczy, że młode pokolenie jest nastawione na doraźną konsumpcję, nie należy tego jednak postrzegać w sposób negatywny. Młodzi Polacy widzą też bowiem potrzebę oszczędzania, są zaradni, przedsiębiorczy i aktywni w poszukiwaniu sposobów zarabiania pieniędzy.
Własna firma vs praca na etacie
Z badania przeprowadzonego przez Provident wynika, że młodzi, między 15. a 24. rokiem życia, są zdecydowanie bardziej przychylnie nastawieni do własnego biznesu niż starsze pokolenia. Co piąty z nich jest zdecydowanym zwolennikiem prowadzenia własnej firmy, podczas gdy w całej populacji mieszkańców naszego kraju takich osób jest zaledwie 9%. Jako główne plusy pracy na własne konto młodzi wskazują: brak szefa, wyższe zarobki i możliwość realizacji własnych pomysłów.
Podczas gdy wśród wszystkich grup wiekowych 38% zdecydowanie woli pracę na etacie, wśród młodych takich wskazań było tylko 25%.
Pieniądze to nie wszystko
Jakie zarobki satysfakcjonują najmłodszych na rynku pracy? Połowa z nich oczekuje wynagrodzenia w przedziale 2000–4000 zł na rękę. Wielu jednak, bo aż 20% pytanych, nie potrafi określić swoich oczekiwań finansowych.
Ale wynagrodzenie nie jest jedynym ważnym czynnikiem motywującym młodych do pracy. Jedną z przyczyn wskazuje Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska: – Osoby poniżej 25. roku życia często nie mają jeszcze własnych rodzin. Moment, w którym się usamodzielniają i zakładają rodziny, coraz bardziej się przesuwa, co daje im więcej czasu na znalezienie swojej drogi zawodowej. To sprawia, że ich podejście do pracy jest nieco inne niż u starszych.
Co zatem liczy się dla nich? Dla ponad połowy młodych bardzo ważne w pracy są możliwości rozwoju i awansu, a pod tym względem widać u nich wyraźną różnicę w porównaniu do pokolenia 30–40-latków, dla których ma to mniejsze znaczenie. Wynagrodzenie jest oczywiście ważne – 65% młodych uważa je nawet za bardzo ważne – ale podobne znaczenie ma dla nich możliwość pogodzenia życia zawodowego z samorealizacją oraz atmosfera panująca wśród współpracowników.
Ekspertka komentuje, że taka postawa generalnie jest domeną młodych osób, bez względu na czas, w jakim dorastają. Tym, co się zmienia, są sposoby manifestowania przez młode pokolenie swoich postaw życiowych. W Badaniach CBOS o młodych z 1998 roku z życiem zawodowym wygrywało udane życie osobiste. Obecnie ciężar przenosi się na łatwiej niż wówczas dostępne dobra.
Spontaniczność młodości
Młodzi przeznaczają średnio 31% swoich miesięcznych dochodów na przyjemności, rozrywkę i realizowanie zainteresowań, podczas gdy średnia w naszym kraju dla wszystkich grup wiekowych to 14%.
Jednocześnie ponad połowa osób z młodego pokolenia nie ma żadnych oszczędności. Cechuje je dość spontaniczne podejście do wydawania pieniędzy, co oznacza, że nie planują swoich wydatków. Blisko jedna czwarta młodych przyznaje, że zdarza się, że brakuje im pieniędzy na ważne dla nich potrzeby.
O badaniu „Finanse Polaków”
Badanie „Finanse Polaków” powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12–14.05.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
Źródło: komunikat prasowy Provident Polska.