Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

3+4, czyli o pracy w dziale R&A w Shell z perspektywy managerek

Dwóm doświadczonym managerkom z działu Reporting & Analysis w Shell zadaliśmy w sumie 7 pytań dotyczących ich pracy. Przeczytajcie wywiad, z którego dowiecie się, jakie możliwości rozwoju otwierają się przed profesjonalistami, pracującymi w sercu finansów globalnej spółki Shell na region Europy, Afryki i po części Azji Środkowej.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Wiadomości
26.08.2019

3 pytania do Pauliny Bąk – Senior Team Managera w dziale R&A Upstream

1. Dlaczego zdecydowała się Pani na pracę w dziale Reporting & Analysis w Shell?

Współpracę z Shell rozpoczęłam 5 lat temu, po 9 latach spędzonych w audycie finansowym. Wiedziałam, że chcę kontynuować swoją karierę zawodową w obszarze finansów. Zależało mi na tym, żeby moja rola była kompleksowa, łączyła zarówno rachunkowość, finanse, analizę, jak i budżetowanie. Taką możliwość oferował Shell oraz dział R&A. Rozwój Shell Business Operations w Krakowie jest bardzo dynamiczny – stwarza szereg możliwości w obszarze planingu, kontrolingu, sprawozdawczości finansowej, a także ról: kontrolerów finansowych oraz reporting managerów.

2. Jakie zadania należą do Pani obowiązków?

Pracuję w dziale R&A Upstream, jestem odpowiedzialna za spółki egipskie. Moje zadania można podzielić na dwa obszary:

1. Obszar finansowy, w ramach którego zakres moich obowiązków to:

  • Sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • Nadzór nad Sprawozdaniem Statutowym,
  • Analiza sprawozdań finansowych,
  • Nadzór nad procesem zamknięcia ksiąg,
  • Współpraca z Operatorami oraz Audytorami,
  • Nadzór nad reportingiem zarządczym (management information),
  • Kontrole finansowe.

2. Obszar zarządzania zespołem, w ramach którego pełnię nadzór nad pracami zespołu, zarządzam rozwojem pracowników, ustalam cele oraz monitoruję ich wykonanie. Dbam również o integrację i współpracę pomiędzy zespołami: R&A, pozostałymi działami FO i zespołem finansowym w Kairze.

Obecnie duży nacisk kładziemy na usprawnienie procesów, zwiększenie ich efektywności, eliminację pracy manualnej i automatyzację. Sporo czasu poświęcamy projektom, które prowadzimy w tym obszarze. Prowadzimy również projekty w zakresie analiz finansowych – zwiększając ich jakość oraz efektywność.

3. Jakie predyspozycje z Pani obserwacji trzeba mieć do pracy w R&A?

Sporo zależy od zajmowanego stanowiska. Z mojego punktu widzenia, najważniejsze cechy, jakie powinna posiadać osoba, pracująca w R&A, to umiejętności twarde, takie jak:

  • wiedza z zakresu rachunkowości, finansów i sprawozdawczości finansowej,
  • umiejętność analitycznego myślenia,
  • bardzo dobra znajomość Excela.

Z cech miękkich wymieniłabym:

  • Umiejętność dostosowywania się do zmian i podążania za nimi,
  • Umiejętność pracy w dynamicznym środowisku,
  • Umiejętność pracy w zespole oraz w środowisku międzynarodowym,
  • Umiejętność tworzenia relacji biznesowych w środowisku wirtualnym,
  • Komunikatywność, umiejętności prezentacyjne,
  • Wielozadaniowość, umiejętność priorytetyzacji zadań.

Dziękuję za rozmowę. 

4 pytania do Agaty Brendel – Senior Team Managera/Legal Entity Controllera w dziale R&A Downstream

1. Jakie są największe zalety pracy w R&A?

Myślę, że jedną z największych zalet pracy w obszarze R&A w firmie Shell jest różnorodność kompetencji, jakie można zdobyć.

Zajmujemy się szeroko rozbudowaną sprawozdawczością, począwszy od regularnego procesu zamknięcia miesiąca, poprzez zarządzanie środkami trwałymi do kontrolingu. Bardzo często pracownicy są zachęcani do pełnienia dodatkowych funkcji czy udzielania się w przeróżnych inicjatywach. Mamy grupę pracowników, którzy zajmują się kontrolami czy też są ekspertami dla danych podkategorii, obecnie bardzo promowane są inicjatywy Continuous Improvement, więc jeśli ktoś chciałby poprowadzić projekt bądź zaangażować się w inny sposób, też jest taka możliwość.

Uważam, że jeśli ktoś ma motywację i trochę odwagi, to może rolę, jaką obejmie na początku swojej kariery zmodyfikować poprzez dodatkowe inicjatywy czy też regularne rozmowy ze swoim przełożonym tak, aby jak najlepiej szlifować swoje mocne strony czy też pracować nad ewentualnymi brakami w kompetencjach. 

Bardzo istotna jest też jakość relacji pomiędzy działem R&A a zespołem finansów w biznesie oraz samym biznesem. Pracujemy jako jeden zespół, obie strony nastawione są na partnerstwo, nie ma miejsca na relacje typu klient-dostarczyciel usług. Wiem, że nie w każdej korporacji w Krakowie tak to wygląda. Oczywiście taki sposób współpracy sprawia, że stoimy przed innym rodzajem wyzwań: role są bardziej odpowiedzialne i wymagające. Jednak moim zdaniem to właśnie dlatego praca w R&A jest tak ciekawa. 

2. W każdej pracy wykonuje się mniej lub bardziej lubiane zadania. Jakie należą do Panai ulubionych?

Lubię pracę z ludźmi, dlatego ogromną radość sprawia mi możliwość obserwowania jak członkowie mojego zespołu rozwijają się, zdobywają nowe kompetencje i dorastają do kolejnych wyzwań.

Lubię też wyzwania związane z rolą kontrolera finansowego. Bardzo często zdarzają się sytuacje, kiedy musimy przekonać biznes czy też kolegów z innych działów do naszych racji. Bywa, że pytają nas o zdanie, jednak bardzo często to podczas naszej analizy udaje nam się wychwycić różne niepoprawne operacje księgowe. Jestem fanem jednej z inicjatyw naszego działu pt. „Czy te dane mają sens?”. Dużo satysfakcji sprawiają momenty, kiedy dzięki naszemu profesjonalnemu podejściu, doświadczeniu oraz uporowi przyczyniamy się do zwiększenia jakości sprawozdania finansowego jednej z największych rafinerii w Europie.

3. Dlaczego Shell Business Operations może być dobrym miejscem pracy?

Shell w Krakowie zatrudnia ponad 3900 pracowników. Shell to wiodąca globalna firma. Z tego też względu mamy naprawdę szerokie możliwości, jeśli chodzi o ścieżki kariery. W samym dziale R&A możemy rozwijać się jako specjaliści od raportowania i analizy, mamy dostępne role OE Leadów czy też role kontrolerów finansowych. Istnieje dedykowany departament, w którym pracują eksperci od danych procesów i systemów, mamy też dział group reportingu, który zajmuje się skonsolidowanym sprawozdaniem całej grupy Shella, czy dział Continuous Improvement. Każdy pracownik z pomocą przełożonego przygotowuje swój indywidualny plan rozwoju, w którym określa: swoje mocny strony oraz te, w których chce się rozwijać oraz dowiaduje się, jakie kompetencje i umiejętności powinien wzmocnić, aby ubiegać się o wymarzoną rolę za jakiś czas. Daje nam to ogromne możliwości, jeśli tylko chcemy i mamy odwagę z nich skorzystać.

Od kolegów, którzy wcześniej pracowali w innych firmach, często słyszę opinie, że w Shell relacje pomiędzy pracownikami są bardzo koleżeńskie, wszyscy są pomocni i uprzejmi, zadawanie pytań oraz otwarte wyrażanie swojego zdania jest czymś naturalnym, nawet jeśli różni się ono od zdania grupy. Dla mnie ważne jest również to, że mogę pogodzić wyzwania w mojej pracy zawodowej z życiem prywatnym. Są takie okresy, kiedy w pracy trzeba zostać dłużej, jednak wówczas możemy pracować krócej w okresie mniej intenswnym. Odpowiada mi taki sposób pracy.

4. Dlaczego zdecydowała się Pani na pracę w Shell?

W Shell pracuję już od kilkunastu lat. Myślę, że to, co sprawia, że nie chcę zmieniać pracodawcy to dobry balans pomiędzy wyzwaniami a stabilizacją. Często słyszymy o nowych usprawnieniach czy projektach. Firma jest jednak tak ogromna i dojrzała, że te zmiany są przeprowadzane w rozważny sposób i konsultowane z pracownikami na każdym możliwym etapie. Daje to poczucie bezpieczeństwa i świadomość, że jako organizacja zmierzamy w dobrym kierunku. Usłyszałam kiedyś od jednego z naszych liderów w dziale R&A, że musimy szukać rozwiązań takich, aby pracować mądrzej a nie ciężej. Shell jako pracodawca bardzo promuje tę ideę i ja się pod nią podpisuję w 100%. 

Dziękuję za rozmowę. 

Zobacz aktualne oferty pracy w Shell Business Operations: 

Ekspert: Agata Brendel
Senior Manager Shell Business Operations

Pracuje w Shell od ponad 11 lat. Zaczęła pracę w trakcie studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, gdzie studiowała Zarządzanie i Rachunkowość. Przez pierwsze lata pracowała w kilku działach w Shell, takich jak: Dział Zobowiązań oraz Rozliczeń Wewnątrzgrupowych. W 2011 r. zaczęła pracę w obszarze R&A jako Analityk Finansowy zajmujący sie przygotowaniem sprawozdań finansowych dla spółek z grupy Shell a następnie jako Manager zespołu. Obecnie Senior Manager w dziale R&A Financial Accounting & Controlling, gdzie zajmuje się zarządzaniem zespołem odpowiedzialnym za sprawozdawczość finansową i zarządczą oraz obszarem środków trwałych. Pełni również funkcję kontrolera finansowego.

Ekspert: Paulina Bąk
Senior Team Manager Shell Business Operations

Współpracę z Shell rozpoczęła w 2014 roku, zaczynając od stanowiska Analityka Biznesowego. Od 3 lat pełni funkcję Senior Team Managera. Wcześniej pracowała przez 9 lat w audycie finansowym, posiada kwalifikacje biegłego rewidenta. Jej doświadczenie zawodowe, oprócz audytu finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych oraz ich analiz, obejmuje różnorodne projekty i zadania, takie jak: due dilligence, wycena spółek, konsolidacja grup kapitałowych, zarządzanie projektem, zarządzanie procesem, migracje pomiędzy centrami, migracja systemu ksiegowego, projekty „Continuous Improvement”.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również