Jak zbudować silną markę osobistą i jak o nią dbać? Eksperci podsuwają prosty i skuteczny przepis na personal brand: stworzenie idei swojej marki, zaplanowanie dla niej odpowiedniej strategii marketingowej oraz stałe zarządzanie swoim wizerunkiem i karierą zawodową.
Pomysł na siebie
Myślenie o sobie na rynku pracy jako marce osobistej należy zacząć od pogłębionej analizy swoich umiejętności, możliwości i aspiracji, aktualnej kondycji swojej kariery, a także celów zawodowych. Warto przy tym zadać sobie takie pytania:
- Co potrafię najlepiej?
- Czego chcę się nauczyć?
- Jakie są moje słabe strony i ograniczenia?
- Jakie unikalne wartości przedstawiam sobą jako pracownik / specjalista w mojej dziedzinie?
- Gdzie teraz jestem na ścieżce kariery?
- Jaki jest mój cel zawodowy?
- Jakie są potencjalne szanse i możliwości dla mnie?
- Co może mi przeszkodzić na drodze do celu?
- Jak wygląda rynek i konkurencja w mojej branży? Co mnie wyróżnia na tle konkurencji?
Uświadomienie sobie tych wszystkich aspektów nie tylko będzie kluczowe przy zaplanowaniu strategii swojego personal brandu, lecz pozwoli także projektować całą karierę zawodową i przyczyni się do osiągnięcia postawionych sobie celów.
W dalszej kolejności warto przeanalizować aktualną sytuację naszej marki osobistej, bowiem choć może się nam wydawać, że jeszcze jej nie posiadamy, sama aktywność w różnych serwisach społecznościowych sprawia, że jest inaczej. Dobrze zatem mieć świadomość, gdzie w internecie jesteśmy obecni, jak wygląda tam nasza aktywność, jakie treści i w jaki sposób przekazujemy i czy ten przekaz, na przykład w różnych portalach profesjonalnych, jest spójny.
Ja jako marka
Kiedy wiemy już wszystko (lub przynajmniej bardzo dużo) o sobie jako marce na rynku pracy, możemy przystąpić do zaplanowania strategii budowania swojego brandu, wzmacniania go lub rebrandingu. Potrzebna jest do tego również świadomość celu – czy planujemy zdobywać klientów jako freelancer, czy może chcemy, by potencjalni pracodawcy łatwiej odnaleźli nas w sieci i poznali nasze wysokie kwalifikacje. Dzięki temu będziemy w stanie określić adresata naszych wysyłanych różnymi kanałami komunikatów.
Eksperci porównują tworzenie personal brandu do napisania swojej historii, stworzenia takiej opowieści o sobie, która spełni funkcję prezentacji nas na rynku pracy i jednocześnie będzie prawdziwa. Szczerość w przekazie i bycie sobą w sytuacjach zawodowych jest bowiem podstawą dobrej marki osobistej.
Jak zdefiniować swoją markę? Będzie to połączenie naszych twardych kompetencji i doświadczenia zawodowego z indywidualnymi cechami i reprezentowanymi wartościami. Na tej podstawie, połączonej ze świadomością celu zawodowego, kierunku, w którym zmierzać ma nasza kariera, oraz naszych silnych stron, którymi się chwalimy, i słabszych (nad tymi pracujemy), możemy tworzyć komunikaty przedstawiające nas w sieci profesjonalnej. Będzie to na przykład nasze podsumowanie zawodowe w profilu na LinkedIn czy Goldenline lub sposób, w jaki przedstawiamy się na blogu czy swojej stronie. Warto przygotować sobie zawczasu zbiór słów-kluczy, które pomogą w budowaniu spójnych komunikatów w różnych mediach, a także w pozycjonowaniu naszych autorskich przedsięwzięć. Możemy zadbać też o własne logo albo na przykład grafikę, którą będziemy wykorzystywać w różnych miejscach.
Wszystkie dostępne narzędzia
W ramach komunikacji ważna jest spójność, używanie odpowiednich słów, którymi nie tylko wyrazimy siebie, lecz także będziemy projektować nasze cele, aspiracje i przyszłość. Kluczowe dla powodzenia naszych działań będzie również odpowiednie zaadresowanie komunikatów i ich adekwatność, czyli dostosowanie do medium (inaczej będziemy wypowiadać się w dyskusji w grupie na Facebooku, a inaczej na LinkedIn). Zaplanowanie optymalnego przekazu wymaga jeszcze użycia odpowiednich narzędzi.
W dzisiejszym świecie pierwszym obszarem, na którym spotykamy się z przyszłym pracodawcą czy potencjalnym klientem, najczęściej jest internet. Dlatego to narzędzia komunikacji sieciowej będą kluczowe przy planowaniu strategii naszej marki osobistej. Należą do nich: portale profesjonalne (LinkedIn, Goldenline), media społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest i inne), blog, strona internetowa.
Nie należy też zaniedbywać z pozoru prostych rzeczy, takich jak stopka w mailu, poczta głosowa czy automatyczne wiadomości SMS, kiedy nie możemy rozmawiać. W tym miejscu warto zwrócić uwagę także na wykorzystanie dostępnych możliwości, na przykład automatycznej odpowiedzi na wiadomości na Facebooku „poza godzinami pracy”. W miarę jak nasza działalność profesjonalna się rozrasta, z pewnością do naszej skrzynki będą też trafiały wiadomości chybione, na przykład oferty, które nas nie mogą zainteresować, albo zapytania, które nie powinny być kierowane do nas. Ważna zasada mówi: odpowiadaj na wszystkie maile. Nigdy nie wiadomo, czy kontakt kiedyś się nie przyda.
Nie mniej ważnym elementem naszej marki jest prezentacja „na żywo”. Jeśli w sieci przedstawimy się jako profesjonalista, a podczas spotkania nie będziemy potrafili nic powiedzieć na temat, w którym zadeklarowaliśmy się jako ekspert, nie może być mowy o skuteczności. To właśnie dlatego podstawą naszej marki musi być szczerość.
Co dalej?
Mamy już zatem plan działania, stworzyliśmy swoją stronę, którą stopniowo rozbudowujemy o wartościowe, oryginalne treści, uaktualniamy nasz profil zawodowy, uczestniczymy w dyskusjach i wypowiadamy się na tematy będące w polu naszego zainteresowania. Cel osiągnięty? Bynajmniej!
Pielęgnowanie swojej marki osobistej to ambitne zadanie, którego nie wykonamy w miesiąc ani nawet w rok. Specjaliści mówią o konieczności dbania o swój wizerunek przez cały czas trwania kariery zawodowej. Polega to na stałej analizie etapów swojej kariery i zdobywanych umiejętności, nauce, poszerzaniu wiedzy i kompetencji oraz rozwoju zawodowym.
Istotnym punktem jest też zachowanie work-life balance, podziału na życie zawodowe i prywatne. W kontekście budowania swojego brandu odnosi się to również do dbania, by treści prywatne, takie jak zdjęcia z wakacji czy wzmianki o dzieciach, nie pojawiały się w kanałach komunikacji profesjonalnej. To oczywiste, że dziś posiadamy na Facebooku zarówno konto prywatne, służące do kontaktu ze znajomymi, jak i stronę firmową lub osoby publicznej, poprzez którą komunikujemy treści profesjonalne, zalecane jest jednak rozdzielanie tych dwóch sfer.
Jeśli dobrze skonstruujemy swoją markę osobistą i wypromujemy wizerunek, nie będziemy musieli być stale obecni w sieci – zrobi to za nas nasz personal brand. Jak dodaje ekspert, Piotr Grządziel z Top Personal Branding, marka osobista działa 24 godziny na dobę.