Wiadomości|

28.04.2017

Krótki poradnik personal brandingu

Barbara Ramza, Redaktor, KarierawFinansach.pl

Niezależnie od tego, czy jesteśmy na początku drogi zawodowej, czy zastanawiamy się nad zmianą kierunku naszej kariery lub poszukujemy nowych ścieżek rozwoju, świadome budowanie i wzmacnianie swojej marki osobistej zawsze będzie krokiem w dobrą stronę.

Jak zbudować silną markę osobistą i jak o nią dbać? Eksperci podsuwają prosty i skuteczny przepis na personal brand: stworzenie idei swojej marki, zaplanowanie dla niej odpowiedniej strategii marketingowej oraz stałe zarządzanie swoim wizerunkiem i karierą zawodową.

Pomysł na siebie

Myślenie o sobie na rynku pracy jako marce osobistej należy zacząć od pogłębionej analizy swoich umiejętności, możliwości i aspiracji, aktualnej kondycji swojej kariery, a także celów zawodowych. Warto przy tym zadać sobie takie pytania:

  • Co potrafię najlepiej?
  • Czego chcę się nauczyć?
  • Jakie są moje słabe strony i ograniczenia?
  • Jakie unikalne wartości przedstawiam sobą jako pracownik / specjalista w mojej dziedzinie?
  • Gdzie teraz jestem na ścieżce kariery?
  • Jaki jest mój cel zawodowy?
  • Jakie są potencjalne szanse i możliwości dla mnie?
  • Co może mi przeszkodzić na drodze do celu?
  • Jak wygląda rynek i konkurencja w mojej branży? Co mnie wyróżnia na tle konkurencji?

Uświadomienie sobie tych wszystkich aspektów nie tylko będzie kluczowe przy zaplanowaniu strategii swojego personal brandu, lecz pozwoli także projektować całą karierę zawodową i przyczyni się do osiągnięcia postawionych sobie celów.

W dalszej kolejności warto przeanalizować aktualną sytuację naszej marki osobistej, bowiem choć może się nam wydawać, że jeszcze jej nie posiadamy, sama aktywność w różnych serwisach społecznościowych sprawia, że jest inaczej. Dobrze zatem mieć świadomość, gdzie w internecie jesteśmy obecni, jak wygląda tam nasza aktywność, jakie treści i w jaki sposób przekazujemy i czy ten przekaz, na przykład w różnych portalach profesjonalnych, jest spójny.

Ja jako marka

Kiedy wiemy już wszystko (lub przynajmniej bardzo dużo) o sobie jako marce na rynku pracy, możemy przystąpić do zaplanowania strategii budowania swojego brandu, wzmacniania go lub rebrandingu. Potrzebna jest do tego również świadomość celu – czy planujemy zdobywać klientów jako freelancer, czy może chcemy, by potencjalni pracodawcy łatwiej odnaleźli nas w sieci i poznali nasze wysokie kwalifikacje. Dzięki temu będziemy w stanie określić adresata naszych wysyłanych różnymi kanałami komunikatów.

Eksperci porównują tworzenie personal brandu do napisania swojej historii, stworzenia takiej opowieści o sobie, która spełni funkcję prezentacji nas na rynku pracy i jednocześnie będzie prawdziwa. Szczerość w przekazie i bycie sobą w sytuacjach zawodowych jest bowiem podstawą dobrej marki osobistej.

Jak zdefiniować swoją markę? Będzie to połączenie naszych twardych kompetencji i doświadczenia zawodowego z indywidualnymi cechami i reprezentowanymi wartościami. Na tej podstawie, połączonej ze świadomością celu zawodowego, kierunku, w którym zmierzać ma nasza kariera, oraz naszych silnych stron, którymi się chwalimy, i słabszych (nad tymi pracujemy), możemy tworzyć komunikaty przedstawiające nas w sieci profesjonalnej. Będzie to na przykład nasze podsumowanie zawodowe w profilu na LinkedIn czy Goldenline lub sposób, w jaki przedstawiamy się na blogu czy swojej stronie. Warto przygotować sobie zawczasu zbiór słów-kluczy, które pomogą w budowaniu spójnych komunikatów w różnych mediach, a także w pozycjonowaniu naszych autorskich przedsięwzięć. Możemy zadbać też o własne logo albo na przykład grafikę, którą będziemy wykorzystywać w różnych miejscach.

Praca na etacie czy freelance? Przeczytaj o nowym trendzie na rynku pracy >>

Wszystkie dostępne narzędzia

W ramach komunikacji ważna jest spójność, używanie odpowiednich słów, którymi nie tylko wyrazimy siebie, lecz także będziemy projektować nasze cele, aspiracje i przyszłość. Kluczowe dla powodzenia naszych działań będzie również odpowiednie zaadresowanie komunikatów i ich adekwatność, czyli dostosowanie do medium (inaczej będziemy wypowiadać się w dyskusji w grupie na Facebooku, a inaczej na LinkedIn). Zaplanowanie optymalnego przekazu wymaga jeszcze użycia odpowiednich narzędzi.

W dzisiejszym świecie pierwszym obszarem, na którym spotykamy się z przyszłym pracodawcą czy potencjalnym klientem, najczęściej jest internet. Dlatego to narzędzia komunikacji sieciowej będą kluczowe przy planowaniu strategii naszej marki osobistej. Należą do nich: portale profesjonalne (LinkedIn, Goldenline), media społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest i inne), blog, strona internetowa.

Nie należy też zaniedbywać z pozoru prostych rzeczy, takich jak stopka w mailu, poczta głosowa czy automatyczne wiadomości SMS, kiedy nie możemy rozmawiać. W tym miejscu warto zwrócić uwagę także na wykorzystanie dostępnych możliwości, na przykład automatycznej odpowiedzi na wiadomości na Facebooku „poza godzinami pracy”. W miarę jak nasza działalność profesjonalna się rozrasta, z pewnością do naszej skrzynki będą też trafiały wiadomości chybione, na przykład oferty, które nas nie mogą zainteresować, albo zapytania, które nie powinny być kierowane do nas. Ważna zasada mówi: odpowiadaj na wszystkie maile. Nigdy nie wiadomo, czy kontakt kiedyś się nie przyda.

Nie mniej ważnym elementem naszej marki jest prezentacja „na żywo”. Jeśli w sieci przedstawimy się jako profesjonalista, a podczas spotkania nie będziemy potrafili nic powiedzieć na temat, w którym zadeklarowaliśmy się jako ekspert, nie może być mowy o skuteczności. To właśnie dlatego podstawą naszej marki musi być szczerość.

Co dalej?

Mamy już zatem plan działania, stworzyliśmy swoją stronę, którą stopniowo rozbudowujemy o wartościowe, oryginalne treści, uaktualniamy nasz profil zawodowy, uczestniczymy w dyskusjach i wypowiadamy się na tematy będące w polu naszego zainteresowania. Cel osiągnięty? Bynajmniej!

Pielęgnowanie swojej marki osobistej to ambitne zadanie, którego nie wykonamy w miesiąc ani nawet w rok. Specjaliści mówią o konieczności dbania o swój wizerunek przez cały czas trwania kariery zawodowej. Polega to na stałej analizie etapów swojej kariery i zdobywanych umiejętności, nauce, poszerzaniu wiedzy i kompetencji oraz rozwoju zawodowym.

Istotnym punktem jest też zachowanie work-life balance, podziału na życie zawodowe i prywatne. W kontekście budowania swojego brandu odnosi się to również do dbania, by treści prywatne, takie jak zdjęcia z wakacji czy wzmianki o dzieciach, nie pojawiały się w kanałach komunikacji profesjonalnej. To oczywiste, że dziś posiadamy na Facebooku zarówno konto prywatne, służące do kontaktu ze znajomymi, jak i stronę firmową lub osoby publicznej, poprzez którą komunikujemy treści profesjonalne, zalecane jest jednak rozdzielanie tych dwóch sfer.

Jeśli dobrze skonstruujemy swoją markę osobistą i wypromujemy wizerunek, nie będziemy musieli być stale obecni w sieci – zrobi to za nas nasz personal brand. Jak dodaje ekspert, Piotr Grządziel z Top Personal Branding, marka osobista działa 24 godziny na dobę.

Autor

Barbara Ramza

Barbara Ramza

Redaktor, KarierawFinansach.pl

Redaktor serwisu KarierawFinansach.pl