Wiadomości|

24.11.2014

Kogo zatrudni Centrum usług wspólnych RWE?

Jakub Jański

Na początku października RWE GBS Polska, Centrum Usług Wspólnych (SSC) Grupy RWE w Krakowie, obchodziło pierwszą rocznicę działalności. O planach rozwoju spółki na najbliższy rok, związanych z rekrutacją nowych pracowników, rozmawiamy z Elizą Wilczyńską, HR Managerem RWE GBS Polska.

Na zdj. Eliza Wilczyńska

Na zdj. Eliza Wilczyńska

Jak oceniają Państwo konkurencję pomiędzy międzynarodowymi organizacjami na rynku pracy studenta oraz absolwenta? Czym organizacja z sektora nowoczesnych usług powinna się wyróżniać, by przyciągnąć uwagę młodego człowieka?

Rynek usług biznesowych w Polsce od kilku lat dynamicznie się rozwija. Szczególnie widać to na przykładzie małych i średnich centrów, które nierzadko w ciągu roku podwajają liczbę zatrudnionych pracowników. Na rynku pojawiają się też nowe podmioty, z sektorów takich jak np. energetyka, do którego należy grupa RWE, które jeszcze kilka lat temu nie wyobrażałyby sobie centralizacji procesów finansowo-księgowych. W sposób naturalny prowadzi to do konkurencji w poszukiwaniu kandydatów do pracy. To z kolei stawia przed działami HR nowe wyzwania i cele, które zmuszają do utrzymywania i budowania zaangażowania pracownika wśród szybko rosnącego wolumenu zatrudnienia.

Zobacz oferty pracy - centra BPO/SSC »

Z roku na rok funkcje centrów usług stają się też coraz bardziej wyspecjalizowane. W zależności od podejścia firmy dla pracowników może to oznaczać możliwość rozwoju i coraz ciekawszą pracę lub też odwrotnie – rozbicie pracy na wąskie procesy i skoncentrowanie się na jakościowym ich zrealizowaniu. To właśnie według mnie stanie się największym wyróżnikiem na rynku pracy  – czy firma oferuje atrakcyjne możliwości rozwoju i kariery dla pracownika, czy zapewnia szkolenia w Polsce i zagranicą, czy wspiera pracownika w jego rozwoju na każdym etapie jego zawodowej drogi.

Na jakie wartości stawia firma RWE w ramach swojej działalności?

Wartości korporacyjne RWE to pasja, osiągnięcia i zaufanie. Budowanie zaufania rozumiemy jako tworzenie firmy, z której możemy być dumni, na której każdy – nasi pracownicy, klienci, partnerzy biznesowi – może polegać. Wierzymy w transparentność i uczciwość w biznesie. I tak postępujemy. 

Osiągnięcia to dla nas najwyższa jakość standardów osiąganych poprzez stałe monitorowanie postępów w każdym aspekcie biznesu. W naszej pracy stawiamy cele wysoko oraz pracujemy nieustająco aż do momentu ich realizacji. Wierzymy również, że pasja tworzenia nowej jakości jest siłą, która stoi za naszym sukcesem. Inspirujemy wszystkich, którzy z nami pracują, do samorealizacji i wiary we własny potencjał. 

Jeśli mowa o rozwoju, jakie są Państwa plany rekrutacyjne w najbliższym czasie?

RWE GBS działa na polskim rynku już rok. W tym czasie udało nam się zbudować zespół składający się z ponad 150 pracowników. Jesteśmy postrzegani jako ważny partner biznesowy przez innych członków grupy. Dlatego też rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnego projektu  zakładającego zatrudnienie ok. 100 osób. Poszukujemy absolwentów oraz specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości z dobrą znajomością języka niemieckiego i angielskiego, czasem innych języków jak np. holenderski. Dla osób bez doświadczenia, z wykształceniem kierunkowym, oferujemy pozycje młodszych specjalistów w jednym z pięciu departamentów (należności, zobowiązań, księgi głównej, płatności czy zarządzania danymi). Dla osób z doświadczeniem oferujemy stanowiska na poziomie specjalistów, starszych specjalistów czy managerów.

Zobacz oferty pracy na stanowisku Accountant » 

Również osoby bez wykształcenia kierunkowego, ale zainteresowane karierą w finansach mogą u nas rozpocząć swoją karierę na stanowisku asystenta. Muszą jednak przekonać nas do swojej motywacji i chęci nauki korzystając z oferowanych przez nas możliwości – szkoleń, treningów, wyjazdów zagranicznych (tzw. transitions).

Pracują u Państwa głównie ludzie młodzi w wieku 24–30 lat. Jak Państwa organizacja mierzy się z oczekiwaniami generacji Y oraz Z, która właśnie teraz wchodzi na rynek pracy? Czy te dwa pokolenia angażują się w pracę? 

Średnia wieku w RWE GBS wynosi 29 lat, co oznacza, że zatrudniamy nie tylko pracowników z pokolenia Y. Oczywiście mamy w zespole również bardzo młodych, ambitnych  absolwentów uniwersytetów. Bez względu jednak na pokolenie czy rocznik pracowników należy poznać, poszukać ich dobrych stron, zrozumieć czego potrzebują. Bo ich poznanie i zrozumienie stanowi klucz do sukcesu we współczesnym zarządzaniu zespołem. 

Niektóre organizacje obawiają się pracowników pokolenia Y. My natomiast cenimy ich nowatorskie podejście i szukanie nieszablonowych rozwiązań biznesowych. Wspieramy chęć rozwoju zawodowego i potrzebę osiągania sukcesów, dbamy o rozsądne proporcje miedzy życiem zawodowym a osobistym. Dzięki temu organizacja może pochwalić się świetną, przyjacielską atmosferą pracy. 

Młodzi ludzie, by zapewnić sobie przewagę konkurencyjną na rynku pracy, poszukują pracodawców, którzy aktywnie zadbają o ich rozwój zawodowy. Jak państwa Centrum rozwija kompetencje i wiedzę swoich pracowników? 

Bardzo zależy nam na rozwoju pracowników. Już od pierwszego dnia pracownicy RWE GBS zapoznają się ze specyfiką pracy w grupie energetycznej oraz przechodzą szkolenia trwające od 2 do 4 tygodni. Są to szkolenia przygotowujące do pracy na obejmowanym stanowisku i pozwalają zapoznać się z organizacją.

Zobacz oferty pracy - centra BPO/SSC »

Członkami zespołu krakowskiego biura stali się niemal niektórzy zagraniczni trenerzy, którzy przyjeżdżają do Polski, aby prowadzić szkolenia, pomagać w tworzeniu procedur i nieustannie podnosić jakość świadczonych usług. Podobnie podczas przejmowania nowych procesów (włączania do obsługi kolejnych spółek z grupy) pracownicy mają szansę nauczyć się swoich nowych obowiązków bezpośrednio od osób, które je aktualnie wykonują. W tym celu wyjeżdżają na szkolenia zagraniczne trwające kilka tygodni. 

RWE GBS wspiera pracowników również w zakresie nauki języków obcych. Pracownicy mają możliwość nauki języka na kursie ogólnym bądź też nauki specjalistycznego słownictwa biznesowego i finansowego. 

Jak weryfikują Państwo znajomość języków obcych? Czy w Państwa centrum pracuje się wyłącznie z języku niemieckim?

Znajomość języków obcych jest dla nasz szalenie ważna. Pracujemy nie tylko w języku niemieckim, ale również angielskim czy holenderskim. W przypadku absolwentów wyżej cenimy znajomość języków obcych i dobrą komunikatywność niż doświadczenie. Pracownik, który nie wie, ale potrafi zapytać czy poprosić o pomoc, nauczy się szybciej, niż taki, który zna słabo język i wstydzi się zadać pytanie. W firmie, która rozwija się tak szybko jak nasza, bardzo ważne jest, by pracownicy ze sobą współpracowali, uczyli się i dzielili zdobytą wiedzą. Ponadto dobra atmosfera w pracy jest równie ważna jak inne czynniki, a ta zależy między innymi od komunikatywności poszczególnych osób. 

Dlatego też poziom znajomości języka obcego jest sprawdzany podczas rozmowy telefonicznej z rekruterem lub też w trakcie spotkania w firmie z przedstawicielem działu HR oraz przyszłym przełożonym.

Dziękuję za rozmowę.


Eliza Wilczyńska, HR Manager RWE GBS Polska. Absolwentka Ekonomii na KUL oraz Zarządzania Zasobami Ludzkimi w WSPiA. Posiada ponad ponad 12 lat doświadczenia w obszarze HR w międzynarodowych firmach, takich jak: Grupa Maspex, Genpact, RWE. Od 2008 roku związana z rynkiem usług biznesowych; początkowo jako HR Manager w Genpact, następnie Manager Projektów HR dla klientów z krajów niemieckojęzycznych, HR Back Office Leader oraz HR Business Partner. Laureatka konkursu Top HR Manager 2013 roku. Obecnie kieruje zespołem HR w centrum usług biznesowych grupy energetycznej RWE w Krakowie. Kluczowe obszary zainteresowań to budowanie zaangażowania, zarządzanie talentami w organizacji, strategia HR, zarządzanie zmianą i różnorodnością w organizacji. Prywatnie miłośniczka gór i zrównoważonego stylu życia. 

Autor

Jakub Jański

Jakub Jański