Według raportu ABSL z 2022 r. “Business Services Sector in Poland” najpopularniejsze języki w sektorze BPO/SSC to:
- angielski,
- niemiecki,
- francuski,
- hiszpański,
- włoski,
- holenderski.
Angielski
Język angielski pozostaje najczęściej używanym językiem w polskiej branży BPO/SSC. Jest to również często nieoficjalny język firmowy, co oznacza, że większość komunikacji odbywa się w nim, np.:
- korespondencja wewnętrzna (newslettery, oferty pracy itp.)
- interfejsy oprogramowania (często tylko w języku angielskim); może to obejmować wiele programów wymaganych do wykonywania zadań związanych z pracą oraz choćby platformy HR lub edukacyjne.
Dzięki dużej puli specjalistów biegle (co najmniej na poziomie B2) mówiących po angielsku, Polska stała się ulubionym miejscem dla obsługi klienta, usług finansowych i outsourcingu IT.
To jest ta dobra wiadomość.
Gorsza niestety jest taka, że dziś znajomość języka angielskiego stała się branżowym standardem, w związku z czym większość firm nie oferuje dodatkowego wynagrodzenia za język angielski.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto pracownika posługującego się wyłącznie językiem angielskim kształtuje się następująco:
Obsługa klineta – Customer Service (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 4600 |
CS Specialist | 5650 |
Senior CS Specialist | 7250 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior AP/AR Specialist | 4600 |
AP/AR Specialist | 6250 |
Senior AP/AR Specialist | 7750 |
AP/AR Team Lead | 12500 |
AP/AR Manager | 17000 |
Czytaj także: Jak napisać list motywacyjny? Twoja reklama dla pracodawcy
Niemiecki
Silne więzi gospodarcze Niemiec z Polską sprawiły, że niemiecki stał się bardzo poszukiwanym językiem. Wiele BPO i SSC w Polsce oferuje usługi w języku niemieckim, aby wspierać firmy na niemieckojęzycznych rynkach zagranicznych.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto dla pracownika posługującego się zarówno językiem angielskim, jak i niemieckim kształtuje się następująco:
Obsługa klienta – Customer Services (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 6400 |
CS Specialist | 7500 |
Senior CS Specialist | 9300 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior AP/AR Specialist | 6400 |
AP/AR Specialist | 7500 |
Senior AP/AR Specialist | 9300 |
AP/AR Team Lead | 12000 |
AP/AR Manager | 15750 |
Francuski
W miarę jak francuskie firmy rozszerzają swoją działalność, rośnie zapotrzebowanie na francuskojęzyczne talenty. Wielojęzyczni pracownicy w Polsce wykorzystują ten trend, świadcząc usługi w języku francuskim, szczególnie w sektorze finansów i obsługi klienta.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto pracownika posługującego się zarówno językiem angielskim, jak i francuskim kształtuje się następująco:
Obsluga klienta – Customer Services (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 6400 |
CS Specialist | 7500 |
Senior CS Specialist | 9300 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior AP/AR Specialist | 6400 |
AP/AR Specialist | 7500 |
Senior AP/AR Specialist | 9500 |
AP/AR Team Lead | 12500 |
AP/AR Manager | 17000 |
Czytaj także: Ranking uczelni wyższych
Hiszpański
Język hiszpański staje się coraz ważniejszy w sektorze BPO/SSC. Wykwalifikowana siła robocza w Polsce jest biegła w obsłudze klienta i zapytań sprzedażowych dla klientów hiszpańskojęzycznych.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto pracownika posługującego się zarówno językiem angielskim, jak i hiszpańskim kształtuje się następująco:
Obsługa klienta – Customer Service (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 5900 |
CS Specialist | 6750 |
Senior CS Specialist | 7750 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior AP/AR Specialist | 5950 |
AP/AR Specialist | 6750 |
Senior AP/AR Specialist | 8500 |
AP/AR Team Lead | 12500 |
AP/AR Manager | 17000 |
Włoski
Bliskość i więzi kulturowe Włoch z Polską doprowadziły do rosnącego zapotrzebowania na pracowników mówiących po włosku. SSC często oferują wsparcie back-office w języku włoskim, aby zaspokoić potrzeby różnych branż.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto dla pracownika posługującego się zarówno językiem angielskim, jak i włoskim kształtuje się następująco:
Obsługa klineta – Customer Service (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 5950 |
CS Specialist | 6750 |
Senior CS Specialist | 7750 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Juinior AP/AR Specilast | 5950 |
AP/AR Specialist | 6750 |
Senior AP/AR Specialist | 8500 |
AP/AR Team Lead | 12500 |
AP/AR Manager | 17000 |
Czytaj także: Najbardziej pożądane umiejętności miękkie w branży finansowej
Niderlandzki
Holandia jest atrakcyjnym rynkiem dla polskich BPO i SSC. Usługi w języku niderlandzkim, zwłaszcza w obszarze finansów i zarządzania danymi, cieszą się dużym zainteresowaniem.
Według CEE Salary Guide 2023, w polskim sektorze BPO/SSC średnie wynagrodzenie brutto dla pracownika posługującego się zarówno językiem angielskim, jak i niderlandzkim (lub innymi językami skandynawskimi) kształtuje się następująco:
Obsługa klienta – Customer Service (CS) | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior CS Specialist | 7300 |
CS Specialist | 8400 |
Senior CS Specialist | 10050 |
CS Team Lead | 12000 |
CS Manager | 15750 |
Księgowość – AP/AR | Średnie wynagrodzenie brutto w PLN |
---|---|
Junior AP/AR Specialist | 7500 |
AP/AR Specialist | 8250 |
Senior AP/AR Specialist | 10750 |
AP/AR Team Lead | 12500 |
AP/AR Manager | 17000 |
Polski sektor BPO/SSC charakteryzuje się wszechstronnością językową, zapewniając szereg usług wsparcia na wielu światowych rynkach. Ta różnorodność pozwala krajowi skutecznie obsługiwać globalną klientelę, czyniąc go znaczącym graczem w branży outsourcingu.
Jednakże na podstawie powyższych danych możemy dostrzec znaczne różnice między potencjałem zarobkowym, jaki mogą zaoferować różne języki. Osoby posługujące się wyłącznie językiem angielskim zarobią najmniej, te z językiem hiszpańskim lub włoskim – więcej, ci z językiem niemieckim lub francuskim – jeszcze więcej, a język holenderski i języki skandynawskie najkorzystniej wpłyną na stan naszego konta bankowego.