Wiadomości|

20.02.2018

Dyrektor finansowy - bardziej strateg niż specjalista od finansów, czyli jak zmienia się rola CFO

Karolina Zdunowska, Redaktor naczelna, Grupa MBE

Wyjść poza swoją rolę stricte finansową i zaangażować się na poziomie strategii przedsiębiorstwa - takie wyzwanie stoi już dziś przed dyrektorami finansowymi.

Dyrektor finansowy (CFO - Chief Financial Officer) to – obok dyrektora zarządzającego i dyrektora handlowego lub produkcyjnego – jedna z najważniejszych osób w firmie i jedno z najbardziej prestiżowych stanowisk w organizacjach.

Co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez EY "Czy to Ty definiujesz swoją rolę jako dyrektor finansowy, czy też ona definiuje Ciebie?" wynika, że ponad 70% obecnych dyrektorów finansowych wcale nie aspirowało do tego, by zajmować tak wysokie miejsce w organizacji. Niezależnie od tego, jak do tego doszło, duża część z nich za 5 lat widzi się w zupełnie innej roli. Najwięcej dyrektorów finansowych nadal chciałoby pracować na tym samym stanowisku, jednak nie ma wątpliwości, że zakres ich obowiązków bardzo się zmieni. 

CFO - w jakiej roli widzą siebie za 5 lat?  
CFO, ale z innymi obowiązkami 32%
Dyrektor generalny 27%
Członek zarządy niepełniący funkcji kierowniczych w firmie 18%
Przewodniczący zarządu 9%
CFO - w takim samym kształcie 9%
Zupełnie inna rola 5%

Role CFO, czyli zmiana kierunku

Rola CFO w ciągu ostatnich kilkunastu lat uległa wyraźnej ewolucji. Zmiany te są napędzane coraz bardziej napiętymi budżetami w połączeniu z rosnącymi oczekiwaniami. Współczesne tempo zmian technologicznych i społecznych powoduje błyskawiczne nasycanie się rynków, natychmiastowe kopiowanie operacyjnych przewag konkurencyjnych oraz konieczność poszukiwania rentowności pomimo kurczących się marż. Dyrektorzy finansowi z uwagi na wgląd we wszystkie obszary działania przedsiębiorstwa naturalnie pretendują do roli liderów. 

O ile wcześniej dyrektor finansowy był osobą odpowiedzialną za doradztwo i dostarczanie informacji czy managerem, nadzorującym kwestie księgowe, o tyle teraz jego rolą jest planowanie i wdrażanie zmian w przedsiębiorstwie oraz podejmowanie strategicznych decyzji w firmie.

Z danych ACCA "Tomorrow’s Finance Enterprise" wynika, że 56 proc. dyrektorów finansowych jako najważniejszy obszar ich działania na przyszłość, poza tradycyjnym nadzorem finansowym, uważa właśnie doradztwo strategiczne oraz czuwanie nad właściwą realizacją strategii przedsiębiorstw. Obecnie już większość dyrektorów finansowych aktywnie uczestniczy w tworzeniu strategii przedsiębiorstwa. Jak to oceniają?

52% uważa, że łączenie zaangażowania w strategiczne wyzwania z tradycyjnymi zadaniami CFO jest trudne z uwagi na brak możliwości delegowania dotychczasowych obowiązków
56% ankietowanych większość swego czasu spędza na upewnianiu się, że organizacja działa w zgodzie z regulacjami
51% badanych skupia się na kwestiach operacyjnych
47% przyznaje, że ani oni, ani ich zespół nie mają odpowiednich kwalifikacji, by zająć się strategicznymi priorytetami.

Jak wykazało badanie przeprowadzone przez McKinsey, dyrektorzy finansowi w ciągu ostatnich 12 miesięcy tylko 41% czasu spędzili na zadaniach związanych z finansami. Pozostałą część poświęcili na inne zajęcia – strategiczne, związane z zarządzaniem, analizą danych czy badaniem wydajności. 

SuperCFO, czyli jakie umiejętności będą w cenie

W najbliższym czasie dyrektorzy finansowi będą musieli zmierzyć się z 5 wyzwaniami kluczowymi dla ich rosnącej roli w organizacji (wg raportu "Czy to Ty definiujesz swoją rolę jako dyrektor finansowy, czy też ona definiuje Ciebie?", przeprowadzonego przez EY):

  1. wpływem na kształtowanie i realizację strategii biznesowej,
  2. koniecznością rozwijania nowych kompetencji,
  3. umiejętnością wykorzystania najnowszych technologii i narzędzi IT,
  4. zrozumieniem zmienności i zarządzanie szeroko rozumianym ryzykiem,
  5. orientacją na przetwarzanie danych i budowę wartości z nich wynikających.

Podejmowanie strategicznych, zarządczych decyzji wymaga od dyrektorów finansowych zdobycia umiejętności, które pozwolą im zrozumieć nowoczesne technologie i skomplikowane analizy danych – nie tylko finansowe, lecz także konsumenckie, rynkowe, makroekonomiczne oraz te, które z pozoru mogą mieć niewielki wpływ na organizację i jej otoczenie. Takiej wiedzy potrzebują dyrektorzy finansowi ze wszystkich sektorów gospodarki – najczęściej CFO z sektora mediów i rozrywki (70%), z sektora motoryzacyjnego (65%) i z sektora IT (58%). Już teraz ponad połowa dyrektorów finansowych przyznaje już, że w ciągu ostatnich 5 lat spędziła więcej czasu na dostarczaniu zarządowi zaawansowanych analiz danych, co wiązało się z koniecznymi inwestycjami w ludzi oraz technologie. 

To nie koniec. W przyszłości dyrektorzy finansowi będą musieli mieć wiedzę na temat ryzyka finansowego, rynkowego, strategicznego, reputacyjnego, regulacyjnego i cyfrowego. Już dziś połowa badanych spędza więcej czasu na zarządzaniu ryzykiem strategicznym niż pięć lat temu. Z kolei 61% z tych, którzy uznają to za przyszły priorytet przyznaje, że musi poprawić swoje umiejętności zarządzania tym ryzykiem.

Czy przewidywana rola dyrektorów finansowych pójdzie w prognozowanym kierunku? Zweryfikuje to czas. My ze swojej strony postaramy się wrócić do tematu za 5 lat. 

Źródła: 

  1. Raport EY: Cyfrowy świat stawia nowe zadania przed dyrektorami finansowymi
  2. The future CFO: less finance and more strategy?
  3. CFO - Chief Future Officer, czyli 5 wyzwań dla CFO w 2016 roku

Autor

Karolina Zdunowska

Karolina Zdunowska

Redaktor naczelna, Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.